Flexa FP5

Luftkøling d.  16. maj. 2012, skrevet af A.Lindhard
Vist: 552 gange.

A.Lindhard

Newbie
Tilføjet:
16-05-2012 22:54:04
Svar/Indlæg:
28/8
Hej HWT

Jeg har lige fået sat sådan et Akasa Flexa FP5 (http://www.akasa.com.tw/update... ) kabel i, som skulle gøre at jeg skulle kunne styre 5 pwm fans fra en cpu port samt et molex.
Kablet er bygget op så fra det ene stik som skal i cpu, går der ledninger ud til de fem fan connecters. Derfra går der ledninger videre til et molex til strøm. Kun en af de 5 fan connecters har alle fire pins (pwm kontrol) og de andre fire hare bare 3 pins.

Her kommer problemet så. Når jeg tilslutter mine fans, ligemeget hvor mange og i hvilke stik, vil de uanset hvad jeg forsøger speede op til fuld skrue. Selvom jeg bare har en i den med alle 4 pins (Med den kan jeg se rpm, så der er forbindelse. Den speeder bare ikke ned.)
Hvis jeg forsøger at tage molex stikket fra slukke alle fansene.

Jeg ved at mobo sagtens kan styre en enkelt pwm fan, hvor der fungerer helt fint.

Er der nogen som har en ide til hvor problemet ligger, så jeg kan få mine fans til at speede ned?
freak_master

Redaktør
Tilføjet:
16-05-2012 23:55:32
Svar/Indlæg:
6368/477
Du skal enten bruge molex eller 3-pin fra bundkortet. Bruger du begge er det klart at den spinner op, da molex giver 12volt, hvor bundkortet selv kan variere.

A.Lindhard

Newbie
Tilføjet:
17-05-2012 00:00:23
Svar/Indlæg:
28/8
Bundkortet kan ikke selv give strøm, da der kun går det fjerde fan pin ud til alle, og så et enkelt sensor til den ene af den...

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-05-2012 00:02:26
Svar/Indlæg:
4982/47
Kablet kan kun styrer PWM blæsere (4pin) bare lige for at pointere dette engang 🙂

PWM styring via Cpu fan headeren, har ingen effekt på alm blæsere (altså 3 pin, som istedet skal voltreguleres via mobo/fancontroller for eks)

A.Lindhard

Newbie
Tilføjet:
17-05-2012 14:19:19
Svar/Indlæg:
28/8
Jeg er med på at det kun kan styre 4 pins, hvilket også er hvad den skal.
Jeg fandt ud af at den godt kan styre fansene hvis man sætter det i cpu_fan headeren, men ikke i cha_fan headeren..? Er der nogen som ved hvorfor ? Hvad er forskellen på de to helt nøjagtigt?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-05-2012 15:44:44
Svar/Indlæg:
4982/47
Selvom Chassis fan headeren er en 4pin, er det ikke sikkert at PWM er aktiveret (mit mobo har et 4pin Chassis stik, men det sidste ben som er til PWM normalt er ikke forbundet til PWM controlleren)

Hvis der er PWM på den header, skal det evt aktivres i bios via Chassis fan control (igen kan denne dog være voltreguleret og ikke PWM reguleret, selvom det er et 4pin stik)

A.Lindhard

Newbie
Tilføjet:
17-05-2012 15:50:01
Svar/Indlæg:
28/8
Har haft kigget i Bios, uden at finde noget under chassis fan... Gætte på den så er voltreguleret. Cha_fan 2 er desuden også en 3 pin...

Men vil det sige at den fjerde pin faktisk ikke bruges til noget? Eller burde jeg kunne slå den til?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-05-2012 16:06:50
Svar/Indlæg:
4982/47
Den er nok volreguleret så 🙂

Men altså det er uden betydning, du kan jo alligevel kun hente PWM styring fra en header af gangen til blæserne 🙂

A.Lindhard

Newbie
Tilføjet:
17-05-2012 16:48:37
Svar/Indlæg:
28/8
Kan man kun hente pwm signal fra en header af gangen..? Så jeg kan f.eks. både ha pwm cpu fan og en fra cha_fan?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-05-2012 17:11:31
Svar/Indlæg:
4982/47
Ja 🙂

1x PWM header = 1 styrings enhed, til at styrer 1 blæser, eller flere sammen med et kabel som det her. (vi ser lige bort fra om styringen så virker via bios/overhovedet)

Din Cpu PWM header er forbundet med Cpu Tcase temp, som er den bios også viser.

En evt PWM Chassis header, må forventes at være kørt sammen med Case/mobo temp´en, hvis den ikke er kørt sammen med CPU headeren, eller slet ikke er kørt sammen med noget (altså en PWM header uden styring)

Det kan også være en switchable header, både min Cpu og Chassis header har styring, hvor Cpu kan skifte mellem Volt og PWM, men Chassis header kun kan volt regulere.

Om min chassis header hopper tilbage i PWM mode uden brug af regulering i bios ved jeg sku ikke helt, men det ville være smart da en PWM port kan trække op til 20W hvor 10W er farligt for enhver 3pin port og særlig med volregulering på 😛

Er der ikke 4 pins på fanheaderen, er intet af overstående muligt self 🙂

Når du bruger det kabel, så trækker du 12V fra PSU´en og ikke mobo, du har faktisk kun sat styringskablerne på Cpu headeren og trækker derfor ingen strøm derfra.

Du kan også nogen gange styrer headers som ikke er til at styrer i bios, med Speedfan men her skal man lige huske at det kræver man slå bios styring fra først.