Spørgsmål vedr. om-formatering

Software d.  20. maj. 2012, skrevet af sexyjyde
Vist: 973 gange.

sexyjyde
 
Newbie
Tilføjet:
20-05-2012 11:54:02
Svar/Indlæg:
24/7
Hejsa.
Jeg har nogle spørgsmål her, vedrørende om-formatering.
Jeg har en Corsair Force3 120GB SSD, som jeg gerne vil have om-formateret.
Her kommer så spørgsmålene:
Jeg har hørt at en SSD ikke har godt af at blive om-formateret, passer det?
Er det muligt at om-formatere en computer uden Windows 7 cd'en? Jeg har selv koden til styresystemet siddende her på min PC?
Har tidligere haft problemer med min SSD, vedrørende noget firmware der skulle opdateres, fik jeg at vide herinde, hvor ofte skal det opdateres?
Hvis der er en eller anden som kunne svare på en, eller alle spørgsmålene, ville jeg blive rigtig glad!
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
20-05-2012 13:04:51
Svar/Indlæg:
4982/47
Så længe du kun bruger quick format på en SSD, er en formatering ikke en belastning for SSD´en overhovedet 🙂

Altså alm format = den skriver til alt den kan på disken.

Quick format = den skriver til alle sectors og overskriver disse så alt efterfølgende data er ugyldig (altså slettet, lidt ala som hvis du sletter en fil selv)

Firmware opdatere du alt efter behov/lyst, og der self er en ny firmware tilgængelig 🙂

Såfrem man skal rydde en HDD/SSD uden at starte en eller anden form for OS op (om det så er en W7 installer eller andet lign) kræver det at man bruger en anden PC til det istedet, eller bruger en evt raid controller menu fra mobo til at rydde disken derfra (igen er det ikke alle der kan rydde en disk, kommer an på hvilket mobo/chip/osv..)

Hvis du mener re-install af Win7, så er det en helt anden sag. En (om)formatering har intet med at ligge data ind at gøre, tværtimod 😉

Men hvilken Pc eller bærbar snakker vi overhovedet om her ?


sexyjyde
 
Newbie
Tilføjet:
20-05-2012 13:47:48
Svar/Indlæg:
24/7
Tak for svaret.
Nu er jeg ikke sikker på om det er mig der er helt ude at skide, men jeg vil gerne have et helt nyt OS uden alle de filer/programmer jeg har installeret nu. Så jeg får ud fra at det er ja, en re-install.
Hvis det er specifikationerne, så er det:
Intel i5 2500K
ASRock Z68 Pro3
Sapphire HD 5870
Corsair Force3 120GB
Corsair Vengeance 8GB
Regner med det er hvad du skal bruge?
Igen tak for svaret og at du tager dig tid til at hjælpe mig!


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
20-05-2012 14:02:19
Svar/Indlæg:
4982/47
Altså hvis du har ikke nogen installer overhovedet, så er det sku næsten nemmere bare at rydde op i programmerne, også kører en gang oprydning med Tuneup utilities eller CClean eller hvad den nu hedder 🙂

Har du en OEM installer med divs bloatware, er det næsten det samme, afinstaller programmer du ikke har brug for, og ryd op med et program som overstående (og gerne efter dvs updates til Windows og andre programmer er lagt ind)

SP1 til Win7 kan ofte ikke fjernes med andet end windows eget "Diskoprydning" i egenskaber siden for C:\ drevet.

Jeg har rene ISO´s som jeg normalt ville kunne tilbyde dig via FTP, men jeg ryger offline i et par timer lige om lidt faktisk 😛 Der skal lige males nemlig 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2012 22:55:25
Svar/Indlæg:
5874/1287
Som #3 er inde på, så fin et rent image af den Windows 7 du har key til, så burde du kunne få en ren installation. Det er muligt at finde sådan et image incl SP1. Men se dig nu godt for, så du ikke får fat i et, hvor der er al muligt snavs installeret også 😕


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2012 01:15:22
Svar/Indlæg:
5750/124
Helt nyt os, hvis du mener at få dit win7 igen, så læs de ovenstående. Ellers smider du bare disken/USB nøglen ind og starter op på den (gøres i BIOS) og installerer på dit C: drev, og der vil du så blive spurgt efter formatering først 🙂


sexyjyde
 
Newbie
Tilføjet:
22-05-2012 19:59:16
Svar/Indlæg:
24/7
Hvad er ISO? Jeg er ret uintelligent på lige dette område. Hvis key, er koden til Win7 så har jeg en købt key siddende på mit kabinet. Ellers ved jeg ikke helt hvad i mener? Da jeg har ingen CD til at slette det hele på min disk, og heller ikke en med OS. Er det muligt at man kan hente en Windows 7 og så smide den på en CD, installere den og så bruge sin egen key?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-05-2012 20:18:17
Svar/Indlæg:
4982/47
#6

ISO er en billedfil af en CD/DVD/Osv.. 🙂