Mac-brugere afskåret fra NemID

Software d.  22. maj. 2012, skrevet af Ferns
Vist: 1178 gange.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
22-05-2012 09:52:02
Svar/Indlæg:
1442/81
Mon ikke vi vil se en del ældre MAC's i køb og salg nu?

"Du kan bruge NemID fra langt de fleste computere." Det skriver NemID på sin hjemmeside under tekniske krav.

Men med en opdatering har NemID med et teknisk fingerknips afskåret et stort antal brugere fra tjenesten.

Alle brugere af styresystemet Mac OS X 10.5 eller ældre kan ikke længere få adgang til deres skattemappe, netbank, folkeregisteret eller en af de andre mange tjenester, som samarbejder med NemID.

Læs mere på EPN: http://epn.dk/teknologi2/compu...

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Ferns d. 22-05-2012 09:56:56.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 11:13:19
Svar/Indlæg:
23132/740
Set i lyset af, at eks. Lion koster kr. 178,- er det måske ikke World first problem.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
22-05-2012 11:43:03
Svar/Indlæg:
1442/81
Njah... Det har du ret i NoNig, men det er jo ikke alle der kan installere Lion. PowerPC'erne lever jo trods alt i bedste velgående rundt omkring - If it ain't broken, don't fix it 🙂

Eksempelvis har konen herhjemme en PowerBook G4 , som hun iøvrigt er superglad for, men med den her kedelige nyhed så er der jo røget noget luft ud af ballonen. (Den har ikke Intel-Processor)

Mht opgradering, hvis man overhovedet kunne, så ville man i flere tilfælde også kunne risikere at skulle købe både SnowLeopard + Lion.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
22-05-2012 11:54:08
Svar/Indlæg:
4982/47
Jeg tænker DANid <> Apple aftale ? 😛

Apple må da tjene en del på det stunt, så gad vide om ikke DANid kunne være med i legen (og får en del af kagen 😛 )

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
22-05-2012 12:06:46
Svar/Indlæg:
1442/81
#3 Det kunne da sagtens tænkes. Nets er jo ikke ligefrem en lille spiller på det økonomiske marked.

Nets in numbers: http://www.nets.eu/About/nets-...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 16:14:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Så langt tænkte jeg slet ikke. Det har du jo naturligvis ret i. Men jeg ville da mene, set i lyset af den virus der huserede, så er ældre platforme jo netop til fare for "os andre" - og så mange kan der vel heller ikke være, som bruger Tiger. At de så cuttede ved Leopard er jo lidt mere træls. Lidt som med XP, tror jeg, at de stadigvæk udgør en relativt stor base - men det er gisninger, så tag det for dét 🙂

-> #3

Det kan ikke udelukkes. Ligesom alle skoler rådes til at køre med Microsoft produkter, og holde sig til dem - ellers dør alle deres elever, infrastruktur og trådløse netværk 😴

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 16:42:31
Svar/Indlæg:
652/24
Grunden til at nemid ikke længere (og ikke har understøttet 10.5 i lang lang tid) Er fordi Apple har valgt at stoppe udviklingen af nye java versioner til 10.5 and below.

it's a simple matter of security

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
23-05-2012 06:51:37
Svar/Indlæg:
1442/81
#5 Jeg tør ikke sige det NoNig, i artiklen nævner de et firma hvor 20% af kundebasen bruger 10.5.

(Som, hvis jeg husker korrekt fra G4'eren herhjemme, hedder Panther. Jeg mindes i hvert tilfælde noget med en opgradering fra 10.4/Tiger til 10.5.8/Panther)

Jeg kan godt følge den der virus-tanke, men den frygt har jo altid været der i Windows. Alligevel har det ikke været et problem for nemID at sælge deres produkt til det offentlige, som så har pålagt det ganske danske land at bruge det.

Det koster så en hel del mennesker en hulens masse kroner, samtidigt med at ganske fint fungerende hardware kan få lov til at nyde sit otium på lossepladsen.

Jeg synes der er nogen der har slået en gevaldig hjerneprut her.