Hjælp til wifi-printer ønskes - pft

Diverse d.  28. maj. 2012, skrevet af Burgurne
Vist: 1056 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2012 22:11:32
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Hos svoger er en Zyxel P320W router, 2 bærbare (trådløse), 1 stationær (kablet til routeren) samt en nyindkøbt Canon MG5250 printer. Printerdriver fra cd er installeret på alle 3 PC'ere. Printeren "snakker" med routeren via WiFi, da der ikke er et netstik i denne printermodel.

Den stationære udskriver fint på printeren.

Begge de bærbare kan godt se printeren, kan aflæse printerstatus (online, blækmængde osv), men når man forsøger at udskrive, så stopper udskriften efter ½ side, og den bærbare PC taber netforbindelsen (???) til routeren, og printeren skubber derefter papiret ud og mener den er færdig. Et øjeblik efter printeren har meldt klar, kommer den bærbare på nettet igen.

Dette gælder også "testside" hvor der står "Tillykke. Hvis du kan læse dette er din printer korrekt installeret". Det er den så ikke, idet den brækker af midt i en linie om printerdriver-versioner. 😕
Jeg har tjekket, at printer og de bærbare har hver deres IP-nummer, jeg har prøvet at skifte fra kanal 6 til kanal 9 i routeren, jeg har prøvet at køre printerdiag for at se om den kunne finde fejl (det kunne den ikke).

Da det ikke er her i huset, kan jeg ikke lige afprøve, men hvis her er en der har en eller flere ideer til en løsning, så vil jeg blive meget glad.
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
29-05-2012 05:26:09
Svar/Indlæg:
4033/364
prøv at give printeren en fast IP (normalt kan man logge på en web interface for at ændre sådanne ting) - brug teamviewer hvis der ikke er åbnet fra port 80 på routeren så du kan klare det ude fra.

da de kører LAN burde en DMZ ikke gøre en forskel (men du kan da prøve).

Kan ikke huske om Canons printere er tilføjet via Share, IPP eller RAW...

prøv evt. at oprette printeren manuelt , dvs.

tilføj printer > lokal printer > opret ny port > standard tcp/IP > skriv IP nummeret på printeren > vælg brugerdefineret (indstillinger) den skal stå til RAW på port 9100, vælg evt 9101 hvis canon software allerede har installeret en.

du kan også prøve at se om routeren har mange "auto" under wifi, fx. krypteringstype (AES/TKIP) , N mode etc. det kan godt drille lidt.

prøv at ændre hvor tit at fx WPA koden ændres, står normalt til 3600 prøv at ændre den til 9600.

du kan få afprøvet om det er wifi (routeren) der driller ved at disable wifi på en bærbar og sætte kabel i + til printeren.. for det kan godt lyde til at det er der problemet ligger :(

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2012 15:22:57
Svar/Indlæg:
5874/1287
Tak for svaret. jeg kører hjem til ham i morgen og afprøver det.

Hvad er en DMZ? Den forkortelse kender jeg ikke. 😳

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
29-05-2012 15:30:37
Svar/Indlæg:
4033/364
DMZ = demilitariseret zone , dvs. at alle porte etc bliver forwardet til denne adresse.. nogle gange hedder det også virtual server (med forward af alle porte)

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2012 15:48:28
Svar/Indlæg:
5874/1287
Åh, så er jeg med. Tak for svaret 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2012 16:13:31
Svar/Indlæg:
5874/1287
Yeps.
Så virker det. Tak for hjælpen 🙂

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
31-05-2012 16:14:39
Svar/Indlæg:
4033/364
Hvad var det som gjorde tricket ?

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2012 16:39:51
Svar/Indlæg:
5874/1287
Vi prøvede først at afinstallere Canons printerdriver, for så at tilføje den manuelt som lokal printer, som du foreslog. Det virkede ikke.
Så så jeg, at Canon havde installeret 2 andre programmer, Net service og (kan ikke huske navnet på det andet program, men det var også noget med "net").
Jeg afinstallerede ALT Canon software, og fjernede printeren i "Enheder og printere". Genstartede, og tilføjede så printeren manuelt som netværksprinter, og det kørte bare med det samme.

Jeg lærte af det, at medfølgende CD'ere var gode til XP, og de kan vel også bruges til de evt. ekstra programmer der følger med produktet, men ellers skal man bare sætte strøm til, og så tilføje produktet manuelt efter "Windows standard". Så virker det 🙂 🤣

Efterfølgende opdaterede jeg driveren manuelt fra cd'en, men uden at installere canon's "net" programmer, og alt virker stadig fint.

Igen, mange tak for hjælpen 🙂

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
31-05-2012 16:52:00
Svar/Indlæg:
4033/364
Super - tak for beskrivelsen , den kan måske hjælpe andre. og np -det er derfor vi er her :)