HTPC mini setup der spiller / XBMCBuntu

Media Center d.  05. juni. 2012, skrevet af Polarfar
Vist: 1204 gange.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
05-06-2012 14:48:32
Svar/Indlæg:
2309/846
Har siddet og leget de sidste par dage med min nye HTPC, og synes da lige jeg vil dele fornøjelsen. Jeg har investeret i en Shuttle XH61 barebone og forsynet den med en 120GB SSD, et slot-in DVD/BluRay drev, En Intel Core i3 2120T og 4GB ram. Og i skuffen havde jeg en af de gamle Microsoft MCE fjernbetjeninger fra et tidligere projekt.

Det giver en tilpas kraftig maskine til at afvikle stort set hvad jeg måtte komme i tanke om at smide efter den af musik og film. Men hvad med styresystemet.

Jeg har afprøvet Win MCE i sin tid og blev aldrig gode venner med det. Og at køre en standard Windows med TV'et som monitor og diverse medieafspillere er også afprøvet. Det virker, men det er bøvlet.

Bedste bud hidtil har været Mediaportal, men det er bare mega bøvlet at sætte op, og det er aldrig lykkedes mig at få det til at køre uden bugs.

Så faldt jeg over XBMC EDEN ver.11 der er en gratis Mediecenter frontend, med alt hvad der bimler og bamler. Den fås til både Windows, Mac og Linux, og der er sørme lavet en hel Linux distro der starter XBMC op som standard. Det betyder at din maskine vil føles lidt som en SetTop Boks, og MCE remoten er understøttet fra første færd.

Så jeg hentede iso filen til XBMCBuntu og gik i gang. Det spillede ikke 100% fra første sekund, men det var dælme ikke mange justeringer der skulle laves. Lyd via HDMI skulle dog lige indstilles korrekt - seks klik med musen. Jeg afvikler alt indhold over Gigabit ethernet fra en filserver, så de biblioteker jeg har skulle installeres på XBMC. Ingen problemer i det, og systemet finder selv clipart og info på film via imdb og laver en flot thumbnail+baggrund når man bladrer. Den omdøber også filmens navn til det korrekte i visningen (kun lokalt) Det samme med musikfiler - genialt.

1080P film afvikler den uden bøvl over netværket, og selv ungerne kan hitte rundt i menuerne. Og så kan man, hvis ikke man har en MCE remote, styre hele maskineriet fra sin smartphone. XBMC remote apps fås til både iPhone og Android, og det virker suverænt.

Jeg har sat en SAMBA server op på maskinen så den kan tilgås fra windows netværket også.

Og så koster softwaren ikke en krone.

/polarfar
Prebbish

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2012 15:09:56
Svar/Indlæg:
648/5
Enig, har selv en HTPC med XBMCBuntu og det virker altså bare! Jeg har et ASUS E45M1-M PRO bundkort med AMD's E-450 APU, og den kører også 1080p materiale fra NASen uden problemer.

Virkelig lækkert og kan klart anbefales 😎

Azo

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2012 15:34:39
Svar/Indlæg:
286/5
Kører også XBMC, dog fra min primære maskine - smidt over på mit 50" TV som sekundær monitor.
Endnu en smart feature faktisk - man sætter XBMC til at køre på den sekundære monitor, så starter det selv op på HDTV'et hvis man har aktiveret den sekundære monitor 🙂

Styrer det hele via min iPhone med app'en XBMC Commander. Fås også til iPad, ret blæret at have en flot grafisk oversigt over alle ens film osv. på din tablet - et enkelt tryk, og så spiller det på mediecenteret.

kedde2007

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2012 17:05:01
Svar/Indlæg:
704/19
Benytter mig selv af XBMC. Dog har jeg installeret windows 7 ultimate 64 bit på mit setup og så kører jeg xbmc som hvert andet program, virker rigtig godt for mig og så kan Jeg også samtidig bruge computeren til deling mm.
Setup:
Asus E-35MI-I Deluxe ITX
Zacate Fusion cpu på 1.6ghz med HDd 6310 grafik.
8 gb ram.
250gb 7200rpm hdd.

Problemet ved mig er at mine film hakker nogle gange? Hvad tror i det kan være? er hardwaren lige svag nok? For det kører flydende for det meste, men med hakken i det.
Har chekket drivere, indstillinger og lignende..

Overvejer at opgradere til et bedre ITX bundkort med 6 sata porte og så installere en I3 2120T på hvis denne hardware her ikke er god nok.. 🙂

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
13-06-2012 14:05:51
Svar/Indlæg:
4438/91
Jeg må også sige at XBMC er totalt overlegent. Jeg har dog været nød til at installere det oven på Ubuntu da der var nogle drivere der ikke spillede helt med XBMCbuntu. Slut resultatet er dog identisk bortset fra jeg har 2 sek. native Ubunto load screen før XBMC load screen dukker op.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2012 17:31:30
Svar/Indlæg:
10398/435
#0, hvis du er ude efter en endnu mere strippet version, så kig på openelec. Den fylder 1/6. Den kan XBMC og samba - det er sådanset det.

Vil man rette basale ting i openelec gøres det via Program i XMBC (netværk-, update-, samba-settings..).
Vil man tweake mere, gøres det i config mappen på samba-share.