Kan du ikke lige hente og installere APB også?? 🙂 spillet i sig selv sluger omkring de 2,5 gb dertil lig lidt ekstra når den peaker.. så har du windows ved siden af 😉
That being said så er jeg enig i at mange ikke har behov for 8 GB, men hvis man tænker lidt fremad og computeren skal leve i 2-3 år er der en god chance for at ens ram kommer til kort 🙂
Undskyldninger 😉
men igen kommer det stærkt an på hvad du bruger din pc til, et spil som APB kan rent faktisk få din pc i knæ hvis du kun har 4 GB ram (eller har 8gb og kører 32 bit som nogen sjovt nok gør 🤡 ). Det kan godt køre, men det giver en rigtig god gang lag 🙂
Ikke at jeg skal forsvare dem som mener de skal bruge 8 gb ram for at spille, men stadig har de en god pointe 😉
Jeg har 6 GB i min sekundære gamer, og da jeg brugte den til daglig, kunne jeg da uden problemer få windows til at brokke sig over at der ikke var tilstrækkelig ledig ram.
Prøv at have et par faner åbne i FF, den plejer gerne at æde mellem 1GB og 2GB ram hos mis.
Deal, husk nu at optage det så vi kan se det ikke lagger når du spiller spillet (det er Free to play, så det koster heldigvis ikke noget at lave det forsøg)
Har du mulighed for at smide 8GB i maskinen, åbne præcis det samme og se forbrug så ?
Det kan bare IKKE lade sig gøre at fylde 4GB RAM medmindre der skal noget voldsomt videoredigering eller 3D rendering til, og selv der tror jeg at 4GB er ganske fint.
At tro at man ikke kan få 4GB i knæ uden større problemer ved 3D rendering og lign arbejde er NOGET optimistisk.
Jeg bruger 996 MB lige nu i mit 8 gb setup. Bruger sjældent mere end 2 gb. Har lige prøvet at åbne rigtig mange ting og kan presse det op på 2,7 GB.
Deal, husk nu at optage det så vi kan se det ikke lagger når du spiller spillet (det er Free to play, så det koster heldigvis ikke noget at lave det forsøg)
Det kommer jo an på hvordan man ser på det også...
Jeg ligger på lidt over 6GB brugt et par min efter boot 😛
Men nu kigger jeg også på ramforbrug via Ressourceovervågning fremfor Taskmaneger 😉
Med 4GB ram er 100% næsten altid brugt på en alm pc med W7, når man tæller divs ting W7 har smidt ind i "standby" med 🙂
Man bruger altså over 4GB ram nutildag som en alm gamer/pc bruger som sådan, men i enkeltvis brug af programmer/spil kommer man sjælent i nærheden af 4GB 😛
Nu er det lidt svært at vise lige efter en reboot, så jeg fremprovokere noget lign selv 😛 (det blev så Fallout NV + WOT)
Men det er blot data cachen i ram OS bruger vi snakker om, den bliver ofte glemt 😀
Det sjove er så, at selv med 16GB ram, vil den helst ikke bruge over 6GB stadig, men det er noget grænse på cachen´s størrelse ifh til når det alm brug af ram stiger vist.
Agr den var nok ikke gået med 2 spil åbne uanset 😛 WOT stod self også bare i menuen.
Men min pointe var bare at man kan sagten nøjes med 4GB, men W7 nyder godt af og gør netop brug af mere til cache, eller ihverfald op til de magiske 6.**GB 😛
Nu koster 8GB ram ikke mere end 400kr. Så mange penge har man ikke spildt.
Jeg er dog af den holdning at 8GB er det man skal have hvis man skal spille nye spil. Grunden til at ramforbruget er steget så langsomt i de sidste par år er at spilne er lavet til playstation 3 og xbox 360 som begge er ca 6 år gamle.
Når de nye spillebokse udkommer her snere på året så tror jeg nok at vi kommer til at se ramforbruget i spil kommer til at stige ligesom flere af os kommer til at skifte vores GFX ud bare for at køre spillene nogenlunde i mid settings.
Det er bla gunden til jeg stadig sidder med et 260GTX. Jeg vil lige se hvormeget de nye spil kommer til at trække på GFX´et før jeg køber et nyt.
Jeg bør også lige påpege at grunden til jeg har 16GB ram er at jeg redigere video og har deaktivret pagefilen pga jeg køre med SSD. Jeg kunne ikke mærke nogen som helst forkel da jeg gik fra 8 til 16GB ram i spil.
Jeg har selv flere gange fået min computer i Knæ over Solid Works.
Har 8gb ram, så det der med at en alm bruger ikk kan bruge mere end 8gb passer vidst ikke. Jeg kunne godt bruge det dobbelte 🙂
Tja igen hvem man er pt bruger jeg 5,22 gb ram.
Jeg er da lykkelig over, at jeg har 8 gb i min 4 kernet AMD bærbar. 🙂
Især når man tegner i 3D og har mange filer åben i forskellige programmer og skal konventere osv...
spil er også programmeret til gå ned tage ingenting fra pcen i ramforbrug.
3D programmer er glade for masser af ram tegner selv i inventor...
Den eneste grund til at du kan have så mange progerammer åbne er at windows pager det ud af hukommelsen som den ikke bruger... du får bare en kæmpe pagefil, det sker ret tit for mig at jeg løber tør for ram på min laptop, der har 8GB ram...
sådan ser min stationære computer ud når det kun er eclipse der er åbent:
hvis jeg også har visual studio, et par virtuelle android enheder, sql management studio og en 30-40 chrome tabs er vi godt over 8gb.
hvis jeg så har virtuelle maskiner tager de min 2GB ram hver, så er vi hurtigt deroppe ad ;)
Når jeg spiller BF3 så bruger det en 4-8 gb. 4gb "almindelige" ram, og så prøver windows vidst at holde en kopi af vram i ram.
(EDITs: stavning)
Som 5# siger. Hvad du bruger af RAM i windows, kommer an på hvor meget RAM du har i maskinen også.
Jeg har en gammel laptop med 1gb RAM, som fint køre windows 7. Ved lettere netsurfing, bruger den ca 760mb. Smide jeg så 1 gb mere i den, bruger den 1.3gb ved samme opgaver.
Jo mere RAM du har i, desto mere tillader windows at bruge.
Selvom man måske ikke har behov for mere lige nu og her, så med de RAM priser der er pt, så vil jeg stadig mene at det ville være dumt ikke at købe ihvertfald 8 GB.. Jeg kunne forestille mig at man fik brug for det..
jeg bruger 3.6gb ram nu her kun med chrome, spotify, messenger og skype kørende.
hvis man virkelig skal teste om hvorvidt man bruger sin ram eller ej, skal man da huske helt at fjerne windows mulighed for at bruge hdd'en som ram lager (som den ellers altid vil gøre, og samtidig skal have skal have lidt plads tilbage at arbejde med, så den vil rykke tingene frem og tilbage efter behov når det punkt nåes)
hvis man er igang med at same et fornuftigt gamer system, og man derfor i forvejen har den store pung åbnet, er det altså et fjollet sted at spare de ca 200kr 4gb ekstra koster, imo.
jo, du kan godt klare dig med mindre. indtil der begynder at komme 64 bits spil er de jo også alle begrænsede i hvor meget ram de kan tillade sig at bruge, da de skal kunne fungere på systemer med maks 4gb ram.
og selv når man rammer grænsen, og en del af ram lageret bliver rykket på hdd'en vil det ikke kunne mærkes mere end et par ekstra 100 mhz på processoren ville. trods alt sjællendt at du aktivt sidder med mange ramtunge programmer kørende samtidig (fx billedredigering på en skærm, et spil på en anden og bruges samtidig, weka der køre osv.)
-http://en.wikipedia.org/wiki/C... (virtuel memory)
Jeg har selv både haft pc´er med 4-6-12 gb i her igennem de sidste (par år).
og kan sige at jeg i APB (dengang det udkom) kun havde 6gb, og ofte oplevede lagspikes grundet det.
har 12gb nu, og ikke kigget tilbage siden, ja kan da godt ske at det ikke er nødvendigt til alt, men hellere for mange end for lidt.. 😉
Specielt til de priser de ligger i nu.
Altså jeg mente ikke der ville opstår crash eller lign, men Fallout 3/NV er ikke glad for at have et andet kørende i baggrunden ihvertfald, hence no go hvis jeg skal spille mere end 5 min 😛
W7 plejer at være ret god til at slippe ram, så tror godt du kan tillægge det glitch/lag ved 1.19 til din fyldte HDD og ikke ram 😀
Jeg koder selv, og kører også en del virtual machines; bl.a. for at teste mine egne programmer op mod forskellige Windows-versioner.
Og jeg har i lang tid bandet over mine 8GB ram. Det er alt-alt-alt-alt-alt for lidt!
Kan du, #0, ikke instruere mig lidt i hvordan jeg nedbringer mit forbrug betragteligt, så jeg eksempelvis kan åbne 4 VM's på én gang ? :)
hehe, spøg til side... Jeg er en af den slags nørder, der bruger computeren for at bruge den. Det med at have 2 tons rå power stående, til at køre lidt Calculator osv, er slet ikke mig.. Når kræfterne er der, skal de bruges!
Og samtidig med det, så tester jeg også tit producenternes egne udsagn - hvis de påstår, at deres hard- eller software kan dit og dat; så bliver det sgu sat på en prøve! Udelukkende for at se hvem der er fuld af lort, og hvem man kan stole på.
Jeg laver hverken film eller 3D-rendering, by the way 🤣
-- EDIT --
Du skal også huske på, at alt hvad du bruger, som overstiger de 4GB, bliver cachet på harddisken.
Det betyder, ventetid på at hive det frem; mens noget andet skal gemmes væk.
Samt slid på harddisken.
Det er muligt, at dit setup virker. Men det dør også før tid - og hvis du var bare halvt så perfektionistisk som mange af os andre, så ville du bande over ventetiderne, når du skifter mellem de tunge programmer.
Det kan bare IKKE lade sig gøre at fylde 4GB RAM medmindre der skal noget voldsomt videoredigering eller 3D rendering til, og selv der tror jeg at 4GB er ganske fint.
Du skriver da lige præcis at du tror at 4GB er ganske fint, og det fortæller folk dig så at det altså ikke er.
Så ønsker du kun at snakke om gaming burde du da bestemt ikke have taget det andet med.