Dårlig internetforbindelse

Diverse d.  12. juni. 2012, skrevet af speed six
Vist: 3187 gange.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 00:08:25
Svar/Indlæg:
786/83
Hej alle

Jeg har problemer med min internetforbindelse, som jeg godt kunne bruge lidt feed back på.

Probelmet er det, at forbindelsen forsvinder konstant. Problemet er opstået umiddelbart efter, at jeg har fået orden på alle vores kabler i stuen. Normalt har kablet fra telefonstikket til routeren (Router fra Telenor med indbygget modem) ligget løst på gulvet langs panelerne, men nu er kablet blevet samlet i en kabelbakke, hvor der bl.a også er et strømkabel, der løber fra en stikkontakt til en stikdåse.

Tror i, at strømkablet kan genere signalet, der løber fra telefonstikket til routeren?

Det nemme svar er naturligvis, at jeg bare kan skille det hele ad, og så se om det virker bedre. Det vil jeg dog gerne undgå i første omgang, fordi det er noget af et arbejde, at få samlet kablerne igen, når først jeg har skilt det hale ad.

Mvh.
Henrik

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 12-06-2012 00:09:25.
vindum

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2012 00:29:28
Svar/Indlæg:
365/0
Er det trådløst, eller hvad mener du med forsvinder?

clokker

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2012 07:24:31
Svar/Indlæg:
755/6
hvad hardware har du.Router osv,´...?

jønner

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 07:55:00
Svar/Indlæg:
1082/13
Hvilken type net kabler er det ?
eks. cat 5e

penol

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2012 10:25:54
Svar/Indlæg:
570/21
Det kan meget muligt være strømkablet, som "støjer" for meget. Især hvis dit netkabel ikke er skærmet nok.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 13:09:16
Svar/Indlæg:
786/83
Det er routeren, der mister forbindelsen til internettet. Dvs, at jeg ikke kan tilgå internettet, uanset om computerne er tilsluttet til routeren trådløst eller via kabel.

Selve switch delen virker stadig. Det vil sige, at jeg stadig kan se computer, medieserver og andet, som er tilsluttet routeren - både via kabel og trådløst interface.

Routeren får "internetsignal" fra et telefonstik og kablet er et alm. telefonkabel med RJ11 stik.

Computerne mv. er tilsluttet routeren enten trådløst eller via CAT7 kabler.

Roteren er en ZyXEL P2601HN-F1 fra Telenor.

Det skal siges, at før jeg ordnede kablerne i kabelbakken, virkede routeren nogenlunde fint. Routeren tabte stadig forbindelsen til internettet engang imellem, men på ingen måde så ofte, som det sker nu.

Der er nok ikke andet for, end at jeg må skille kabelbakken ad for at se, om signalet bliver mere stabilt, når telefonkablet ikke ligger op ad andre kabler.

Tak for input indtil videre.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 12-06-2012 13:12:24.

doit

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 13:36:22
Svar/Indlæg:
998/134
du prøve at ringe til telenor, og spørge, om dit modem er firmwareopdateret, det kunne måske hjælpe på problemet.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 13:57:26
Svar/Indlæg:
2246/14
at have elkabler liggende lige op ad dit telefonkabel til ADSL kan sagtens lave de problemer. Du kan få sat hastigheden ned, så kan det måske løse sig, ellers kan du investere i noget skærmet kabel (feks cat5e sftp) og bruge det istedet for alm telefonkabel...

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 16:30:00
Svar/Indlæg:
2958/84
Hvis du kan se resten af dit netværk så er det ikke der pro. ligger, nok snarer rj11 kablet, skift det ud med et andet og se om det hjælper.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 20:01:11
Svar/Indlæg:
786/83
Jeg har lige fundet det gamle kabel frem, og jeg må konstatere, at det er i en meget bedre kvalitet (CAT5), hvor mit nye kabel ved siden af ligner alm. lampeledning.

Jeg har ikke selv mulighed for at montere RJ11 stik på et CAT5 kabel, så hvor kan man købe disse i en længde på 8 m?

Kan man i øvrigt med fordel anvende et kabel med højere CAT værdi?

Routeren stod tidligere i et gæsteværelse, hvor der ved siden af telefonstikket var en seperat stikdåse til et RJ11 stik. Kan der være trukket en seperat ledning kun til brug for internet?

Man kan spørge, hvorfor jeg ikke bare flytter routeren ind i gæsteværelset. Det er en dårlig ide, idet værelset ligger dumt i forhold til de andre rum i lejligheden, hvilket betyder, at der er meget dårlig trådløs dækning i resten af lejligheden, hvis routeren står i gæsteværelset.

Mvh.
Henrik

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 21:09:04
Svar/Indlæg:
2246/14
#9 få en elektrikker til at gøre det... det ser ud til at det vigtigeste er at de rigtige par bliver brugt (telefonkablerne skal ligge i et par der er twisted).
Jeg tror alt over cat5(e) er ligemeget...
http://forums.whirlpool.net.au...

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 21:25:51
Svar/Indlæg:
1114/293
er der ikke noget med at sådan et tlf. stik til en router skal side som det første på tlf. lednings nettet?

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 21:37:49
Svar/Indlæg:
2958/84
Hvis din rj11 ledning er 8 m. lang, ja så kan jeg godt forstå at du har problemer den skal være så kort som muligt.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 23:04:48
Svar/Indlæg:
786/83
Jeg er enig i, at ledningen bør være så kort som muligt. Det er bare ikke rigtig muligt, idet telefonstikket i stuen er placeret fuldstændigt modsat i forhold til, hvor det er optimalt at opstille sit tv, anlæg m.v. eller for den sags skyld computer.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 23:33:00
Svar/Indlæg:
4018/217
Først vil jeg spørg om det er det RJ11 kabel der hørte med til routeren du bruger? For det kan give problemer hvis RJ11 kablet er af en dårlig kvaligtet eller er for langt.

For det andet kan det sagens være 230V kablet der støjer. Der er en grund til at det ifl SB ikke er lovligt at trække 230V og lavspænding eller signalkabel i samme kabelkanal uden adskillelde. Hvis jeg var dig ville jeg få fat i et skærmet RJ11 kabel og placere det 5-10cm fra kabelkanalen du har de andre kabler i.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2012 23:56:00
Svar/Indlæg:
786/83
Nej, det er ikke det kabel, der fulgte med routeren. Det kabel, der fulgte med er et CAT5 kabel men desværre kun 1,5 m langt.

Min router har tidligere været tilsluttet i et andet rum men pga. af dårlig trådløs dækning, har jeg valgt at flytte routeren ind i stuen (nærmere bestemt vores TV møbel).

TV møblet er dog placeret ca. 10 m fra telefonstikket i stuen. Jeg har derfor købt 10 m alm. telefonkabel med RJ11 stik i begge ender af denne type:

http://www.av-connection.dk/?P...

Jeg har nu haft skilt kabelbakken ad, således at telefonkablet ikke længere ligger tæt op ad strømkabel. I løbet af aftenen har jeg ikke oplevet nogen udfald.

Til gengæld er min hastighed på internettet faldet drastisk. Jeg har normal 10 Mbit forbindelse, men hele aftenen kan jeg kun få en hastighed på 1,5 Mbit. jeg har prøvet at tilslutte routeren på alle telefonstik i huset og jeg får den samme lave hastighed alle steder.

Der er et eller andet galt. :no:

jeg må nok hellere få ringet til telenor i morgen for at høre, om der er noget galt med min linie.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2012 19:33:22
Svar/Indlæg:
4018/217
#15 Der har du dit problem. Sådan et billigt kabel bruger meget tyndt kobber som ikke kan trække en adsl forbindelse. Hvis jeg var dig ville jeg placere modemet lige ved telefonstikket med et 0,5m højkvalitets RJ13 kabel og så trække et netværkskabel over til din router.

Jeg tror at din hastighed automatisk er blevet sat ned af din udbyder pga der har været støj på linjen. Der går nok en dag eller to før den bliver sat op igen når du får løst dit problem. Ellers må du have fat i teknisk support og bede dem om at sætte den op igen.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 13-06-2012 19:34:35.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2012 21:44:39
Svar/Indlæg:
5421/53
8 meter er alt for langt mellen telefonstik og modem, fyr et langt cat 5e mellem modem og din router i stedet.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2012 14:57:57
Svar/Indlæg:
786/83
Hej igen

Tusinde tak for alle jeres input.

Det lader til, at problemerne er gået i sig selv igen - selv med det lange og ringe kabeltræk mellem telefonstik og modem.

Jeg kontaktede Telenors kundeservice vedr. den lave hastighed, og de kunne oplyse, at der var sket en fejl i forbindelse med et ønske om opgradering af vores hastighed. I stedet for at få hastigheden opgraderet til 20 Mbit, var hastigheden blev sat til 2 Mbit.

Det blev hurtigt rettet, og så kom hastigheden igen.

I forbindelse med med min kontakt til kundeservice, fik jeg foretaget en test af min linie for at finde ud af hvor høj en hastighed, jeg kan trække. Her blev jeg noget overrasket over, at min linie kun kan trække lidt over 10 Mbit. Det skal siges, at jeg bor i en relativ ny ejerlejlighed fra 2002 i København. Her havde jeg faktisk regnet med, at jeg kunne få mindst 20 Mbit.

I forbindelse med test af linien prøvede jeg at tilslutte modem til de forskellige telefonstik i lejligheden med det originale CAT 5 kabel (1 m), og det gjorde ingen forskel. Det gjorde ej heller nogen forskel, at have modemmet tilsluttet et decideret EDB stik i gæsteværelset (det er nok det stik, som man har tiltænkt, skulle være det stik, hvor modemmet til internet skal tilsluttes).

Lige nu har jeg stadig modemmet tilsluttet i stuen med et alm. telefonkabel på 8 m mellem telefonstik og modem, og de sidste par dage har alt kørt uden problemer.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at et CAT 5 kabel er meget bedre til at isolere for indkommen støj, så jeg skal hurtigst muligt have fundet et 8 m kabel med 2 x RJ11 stik.

Mvh.
Henrik