Problem med SSD efter skift a bundkort.

HDD/SSD/RAM d.  14. juni. 2012, skrevet af lausi
Vist: 1205 gange.

lausi

Overclocker
Tilføjet:
14-06-2012 21:08:04
Svar/Indlæg:
159/23
Hey HWT.
Var for nogle uger siden nødt til at sende mit gamle P67 bundkort tilbage, grundet en fejl (hverken jeg eller Komplett kunne fastslå fejlen, så jeg fik et nyt bundkort (se profil)).
Fik installeret bundkortet som man jo normalt gør, og alt var fryd og gammen.
Men da jeg ville formattere min SSD (Vertex 2), som jeg normalt gør efter skift af bundkort (har før i tiden haft problemer med blot at bruge samme install på forskellige kort, så det er blevet standard procedure), kunne installations DVD'en ikke finde drevet (Windows 7, i dette tilfælde).
Fint nok tænkte jeg, det var vel bare fordi der manglede nogle drivers til SATA controlleren. Så jeg hoppede ind på Gigabytes hjemmeside og hentede dem, pakkede dem ud, og lagde dem på et USB-stick. Startede forfra, og brugte "Load Driver" muligheden. Her fandt den et par stykker (hentede samtlige på siden, da jeg var i tvivl om hvilke der var gældende). Ved samtlige drivers giver den en fejlbesked om at der ikke må benyttes "unsigned" 64-bit drivers. Ved ikke hvordan jeg kommer uden om dette.
Har desuden forsøgt at pille ved indstillinger i BIOS, i håb om at det kunne ændre noget (ændre boot prioritet, skifte mellem AHCI og IDE mode, etc).
Men lige lidt hjalp det.
Så HWT, har i nogle foreslag til hvordan jeg kan fixe mit problem? Har overvejet om det var SSD'en der var defekt, men da jeg satte den til min bærbar via en SATA til USB adapter jeg fik med en Samsung 830 SSD jeg har brugt tidligere, kunne den sagtens se den under "Disk Management". Vil helst ungå RMA af SSD, da den er købt hos Proshop, der tager et ret stort beløb (IMO) for at tjekke for disse sager, hvis de ikke finder en defekt i produktet.
Silent

Skribent
Tilføjet:
14-06-2012 21:44:10
Svar/Indlæg:
3223/205
Havde noget ala samme problem på mit gamle Gigabyte bundkort (dog til AMD) eneste måde hvorpå jeg kunne installere Windows 7 på min SSD var simpelthen at fjerne alle andre harddiske, så kun SSD'en sad på port 0, på bundkort, herefter kunne jeg sagtens installere Windows uden problemer.

Har du andre harddiske/drev tilsluttet under installationen sammen med din SSD?

lausi

Overclocker
Tilføjet:
14-06-2012 21:59:39
Svar/Indlæg:
159/23
Har en 1,5 TB sat til, men har forsøgt at pille den ud, så det kun er SSD og mit BluRay drev der sidder i.
Men vil lige forsøge at sætte SSD i port 0. Wish me luck 🙂

lausi

Overclocker
Tilføjet:
14-06-2012 23:41:28
Svar/Indlæg:
159/23
Har forsøgt med at sætte den i samtlige SATA porte på min motherboard. Resultatet er det samme gang på gang: Den finder ikke SSD'en. Forsøgte at sætte lager drevet i, og den fungerer med samtlige porte. Så jeg frygter at det er SSD'en den er gal med.
Er der andre ting at gøre, eller skal den sendes til RMA?

Silent

Skribent
Tilføjet:
14-06-2012 23:48:53
Svar/Indlæg:
3223/205
Har du opdateret til seneste firmware på din Vertex 2 SSD?
http://www.ocztechnology.com/s...

lausi

Overclocker
Tilføjet:
15-06-2012 00:00:22
Svar/Indlæg:
159/23
Har forsøgt mig med det, men programmet kan ikke finde noget drev. Jeg går ud fra at det skyldes at den kun er sat til USB, og softwaren kun kan detektere SATA.

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2012 00:25:53
Svar/Indlæg:
743/80
Lyder underligt at der skulle ekstra drivere til for at controlleren kunne se disken. jeg ved godt du har været alt igennem sikket med skriver alligevel hvad jeg ville gøre.

1. Kablerne.. Skift strøm og sata til harddisken og prøv igen.
2. BIOS, såfremt bundkortet er nyt kan der jo være en nyere BIOS, men kan se det er et Z68 og de er jo ikke ligefrem nye mere, så ja ved ikke helt om fejlen kunne ligge der.
3. BIOS på HDD, ville nok være et af de sidste forsøg, da den jo har virket før..
4. Unbuntu på en CD og boot fra den, se om ubuntu kan finde SSD'en.
5. Formater SSD'en og prøv det hele igen.
6. Anden windows CD - XP, Vista, Windows 8 - whatever man har liggende.

- Ville resette BIOS indstilinger før jeg gik igang og sætte SATA til AHCI.

Kan du egentlig se disken i bios? synes ikke jeg kan læse om du kan det eller ej 😴

lausi

Overclocker
Tilføjet:
15-06-2012 00:33:47
Svar/Indlæg:
159/23
Tak for dit svar #6
1: Har forsøgt mig med andre kabler, men vil da lige give det et skud til. Man ved aldrig
2: BIOS burde ikke være et problem, hvis jeg ikke tager megen fejl. Det P67 var over et år gammelt før det blev skiftet ud, og har ikke opdateret BIOS på det, til hvad jeg kan huske.
3: Kan du forklare hvad du mener med BIOS på HDD? 🙂
4: Vil forsøge at mig med dette hvis jeg ikke kan få det til at virke på nogen anden måde.
5: Har haft SSD'en sat til min bærbar hvor jeg slettede partitioner og forsøgte igen, men det hjalp heller ikke.
6: Har desværre ikke andet end den ene Windows 7 DVD :S Men Windows 8 Beta burde vel kunne bruges.

BIOS kører med fabriksindstillinger og SATA i AHCI, da det er hvad jeg lige har kunnet læse mig frem til er bedst.

Vil lige tjekke om jeg kan se den i BIOS. I min panik og frustration har jeg helt glemt at tjekke ^^

Jeg rapporterer lige tilbage når jeg har forsøgt mig igen 😉

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2012 00:43:32
Svar/Indlæg:
743/80
Der gik vist lige lidt BIOS i den.... Det var sådan set bare det samme som #4 foreslår jeg mente. :)

Ja windows 8 beta kunne da være et skud værd, selvom der heller ikke er meget ved hvis det virker jo 🤡
http://www.windows8update.com/...

Men hvis den ikke kan ses i BIOS, så er du rimelig screwed..

Googlede dit mobo + vertex 2 og fandt denne tråd, en supporter beskriver hvad du så skal prøve.

http://www.ocztechnologyforum....

lausi

Overclocker
Tilføjet:
15-06-2012 00:46:54
Svar/Indlæg:
159/23
Der er gode nyheder i sagen!
Jeg forsøgte at skifte kablet ud med et sprit nyt (For sikkerheds skyld) og sætte den i port 0 som #1 sagde havde virket ved ham.
Derefter gik jeg ind i BIOS og valgte "Load Optimized Default" og derefter ind i BIOS, for at tjekke om SSD'en var der (hvilket den var). Bemærk at den lige nu er i IDE mode, da det er det som BIOS står til fra fabrikken.
Kørte install som normalt, og denne gang fandt den så sandeligt et drev. Er i gang med at installere, men den ser ud til at sidde fast ved "Expanding Windows fils (0%)" og kommer ikke videre.
Vil lade den køre lidt endnu, hvis det ikke virker, ved jeg sku ikke hvad jeg skal gøre ^^
EDIT: Nope, så var jeg da heller ikke heldigere end at den ikke kunne komme længere og bare lukkede helt ned ^^ Forsøger mig med det som er blevet forslået i posten ovenover dette indlæg

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af lausi d. 15-06-2012 00:50:46.

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2012 00:49:36
Svar/Indlæg:
743/80
Expanding windows files står altid ved 0% hos mig indtil den har overført alle filerne fra DVD'en.

Men jeg havde stoppet den, aktiveret AHCI og installeret igen.
uden AHCI er det bare ikke helt optimalt.

- Det kan dog aktiveres efter installation!

How to:

The last and great tip we want to give you to gain a little extra performance boost is that you should enable AHCI mode. AHCI mode can help out greatly in performance for SSDs. Now, if you swap out an HDD for an SSD with the operating system cloned and THEN enable AHCI in the BIOS, you'll likely get a boot error / BSOD.

The common question is, is there a solution for this?

To answer that question (and as we do safely with all modern chipsets) there is a way to safely enable AHCI mode. Here we go:

Startup "Regedit"
Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
Open msahci
In the right field left click on "start" and go to Modify
In the value Data field enter "0" and click "ok"
exit "Regedit"
Reboot Rig and enter BIOS (typically hold "Delete" key while Booting)
In your BIOS select "Integrated Peripherals" and OnChip PATA/SATA Devices. Now change SATA Mode from IDE to AHCI.

You now boot into windows 7 or Vista, and the OS will recognize AHCI and install the devices. Now the system needs one more reboot and voilla ... enjoy the improved SSD performance.

lausi

Overclocker
Tilføjet:
15-06-2012 00:59:00
Svar/Indlæg:
159/23
Never mind, jeg er et fjols, og kan ikke engang læse en manual ^^

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af lausi d. 15-06-2012 01:05:03.

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2012 01:09:08
Svar/Indlæg:
743/80
Du har nok ingen jumper til reset af bundkort.
Eller jo din manual siger du har:

Ellers det jeg bare plejer at gøre er at;
Slukke computeren.
Tage batteriet ud.
Tryk på din tænd knap et par gange - første gnag kører dine fans nok lige en halv omgang.

vent 2 min, tryk et par gange igen. 1 min og så har den glemt alt :)

- Bare husk helt at fjerne dit strøm kabel og slukke din PSU bag på, såfremt det er muligt :)

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2012 01:20:06
Svar/Indlæg:
743/80
Jeg smutter i seng - held og lykke :)

lausi

Overclocker
Tilføjet:
15-06-2012 01:27:31
Svar/Indlæg:
159/23
Tak skal du have ;)
Men det ser ud til at virke, sådan mere eller mindre.
Men tak for hjælpen, ser ud til at jeg er på rette kurs ;)

lausi

Overclocker
Tilføjet:
15-06-2012 02:14:04
Svar/Indlæg:
159/23
Sådan! Så kører skidtet igen.
Det var det link du gav der gjorde udslaget.
Tusind tak for hjælpen, du har lige (muligvis) sparet mig 500kr hos Proshop for at sende et ikke-defekt produkt ind.
Jeg takker igen ;)

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2012 09:46:18
Svar/Indlæg:
743/80
Glad for jeg kunne hjælpe! 😉