Når man er sulten spiser man for at blive mæt, når man er tørstig drikker man for at blive ...?? Du drikker indtil, at du har slukket tørsten. Hvad er det mosekonen brygger om morgenen? Det er øl til elverfolket.... Hvad er mulm? Det er tåge, som er midt omnatten eller meget dårligt vejr i form af disse...
Resten gider jeg ikke svare på...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 21-06-2012 23:28:04.
Eftersom "sat" er det modsatte af tørstig, ville jeg mene at fuld også går ind under den kategori. Men, det er en gråzone, da man jo - som bekendt - godt kan blive mere tørstig, af at drikke alkohol.
Det svarer til at sige: "jeg spiser, for at blive sulten".
#14 Den holder ikke helt, da det hedder en kø. En ko er noget helt andet, nemlig enten en god spise, eller en dum kælling (begge dele er hunkøn) 😉 har heller aldrig hørt betegnelsen "kø" om en person der står og glor ud af vinduet 🤣 Siger din kone/kæreste at der "står en kø for enden af min seng", når du er på vej i seng til hende?
Er det kun på dansk, at vand både kan stå og ligge? (Der står vand på bordet i kanden ... nu ligger der vand på bordet, da du spildte).
Der er 24 bajere i en ramme øl. Der er 24 timer i et døgn ... det _kan_ ikke være et tilfælde.
Næsen løber, og fødderne lugter. Burde det ikke være omvendt?
Hvorfor er der noget der tager 7 lange og 7 brede, hvad er det for nogen lange og brede og hvorfor er der 7?
Hvis superman er manden af stål, hvad så med alle de lorte han har skidt, er de også uforgængelige, hvor mon de er og kan man så faktisk slå en søm i med en lort. Går han mon også ud og knækker en stang pis af.
I sne ligger vandet som krystaller der tilbagekaster lyset i alle retninger. Det giver den hvide farve. Når hele molevitten,og det kan være ret meget*, er smeltet, er der ingen krystaller men en gennemsigtig homogen masse. Altså ingen hvid farve.
*Tjek f.eks landskaberbne omkring nordpolen ud. Hele molevitten er hvid af sne. *Eller tjek universet ud. Hele molevitten består stort set af lufttomt rum. En molevit er altså som du nok kan se en ordentlig mundfuld. Måske noget af det største vi kender til.
Spinke , definition af spinke , forstand spinke - I . Spinke en . se Spink .
II . spinke v . [ ' sbe? g? ] -ede . ( sv . dial . spinka , klippe , skæ re i stykker , jf . sv . spinga , klø ve , hugge i spaaner ; ligesom Spink til roden i I . Spig , Spiger ; m . h . t . bet . -udviklingen sml . spente ; jf . II . spinkel , I . spinket ; talespr . ) kun forbruge lidt ad gangen af noget for at faa det til at stræ kke læ ngere til ; ø konomisere med ; spare paa . Spinke ( er ) at spare fra sin mû nd . Moth . ? S667 . spinke Ved dvs . : spare paa Bræ nde . MDL . *Paa Spot de Damer just ej spinker! Friis-Mø ll . ? Iamber . ( 1926 ) . 21 . ( hun ) havde faaet spinket Dun sammen til en Dyne . ErlKrist . ? NS . 174 . isæ r i forb . m . spare oftest i forb . spinke og spare . man ( skulde ) knappe af , og spinke , og spare . Rahb . ? Tilsk . 1801 . 136 . Faderen spinkede , sparede og sultede for at forskaffe Bø rnene en " fin" Opdragelse . Wied . Da . 163 . Der skal spinkes og spares paa Ammunitionen . AKohl . ? MP . III . 252 . ( sml . u . spente ; isæ r dial . ) i talem . spinke og spare kan læ nge vare olgn . *spinke , spare , | Det giø r godt , kan læ nge vare . Grundtv . ? Saxo . ? II . 70 . " Spinke , spare - læ nge vare , " sa'e min salig Fa'er altid . Vallø e . ? D . 26 . Spinke og spare kan læ nge vare! KMich . FamilienWorm . ? ( 1933 ) . 227 . Feilb .
Det er jo indlysende. Trusser er en form for bukser. De første bukser var hoser. Hoser bestod af to adskilte bukseben uden røv i, som blev bundet fast ved hoften. Altså et par hoser, som man i øvrigt kunne gøre grønne ved særlig lejlighed.
En brystholder er fra starten lavet i et stykke og derfor benævnt i ental.
Sprogbruget omkring træer, lunde og skove samt vandpytter og søer er måske så vævende, at det ikke kan besvares? Og hvad med ordet "revl" fra #0. (brugt i vendingen "revl og krat").
Hvis man forestiller sig en uendelig snor, og man så klipper den over, har man så 2 uendelige snore? Der er godt nok en start på begge, men der er ingen ende, da de jo er uendelige.
Hvad hedder "ild" i flertal? En ild, ilden, flere ??, alle ???
Hvad hedder "høst" i flertal? En høst, høsten, flere ??, alle ???
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 24-06-2012 21:47:30.
#35 De har kun sat to knapper på fra producentens side af... Jeg overvejer lidt male dem røde skive med hvid på dem. Tror ikke kan stå relaunch, da den er pænt lille desvære. Jeg er ved lave lidt modding på den, så jeg har min helt egen pc...
Jo altså den med skoven og søen er måske for løs i substansen. På den anden side set. Hvis du får fat i den rette mand kan jeg godt tænke mig at der kan gives et meningsfuldt svar.
Og du fortsætter! 🙂 De er sgu svære.
#32 Det gør man bare ikke. 😎 Man kalder den power. Alle kalder den power. 😉
#38 Ja, de er svære, ellers hvade jeg jo ikke behøvet at bringe dem op i dette Mensa-forum 🙂
Molevit, findes den i flertal, eller er der kun een molevit i hele universet?
For at tabe sig, behøver man ikke at spise mad der vejer mindre, kun mad med mindre kalorier i. Hvis ½-delen af jordens befolkning så går på slankekur i 2 uger og de taber hver 3 kilo, så vil der mangle ca 9 mill. tons menneskefedt. Hvor er denne vægt blevet af?
For at tabe sig, behøver man ikke at spise mad der vejer mindre, kun mad med mindre kalorier i. Hvis ½-delen af jordens befolkning så går på slankekur i 2 uger og de taber hver 3 kilo, så vil der mangle ca 9 mill. tons menneskefedt. Hvor er denne vægt blevet af?
Den er nem. Fedtet er brændt af som brændstof. Et værre co2 svineri, så lad være med det.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Villads d. 24-06-2012 22:34:56.
En af de svære: Hvorfor synes Microsoft, at Metro er en god ide til desktop PC'ere?
Hvorfor går tiden? (tænker ikke her på minutter og timer, men tid generelt) Tiden gik jo længe før her var mennesker, så det er ikke noget vi har "opfundet".
Bruger tid energi på at gå? Hvis ja, hvor kommer den energi så fra? Hvis ja, så må tid veje noget. Hvad vejer en sommerferie så?
Hvorfor skal man være klog for tage en eksamen og bestå ? Når det kræver hjerne snart ikke, at kunne bestå ? Hvorfor stopper de ikke med lave huer til alting og alle ? Hvorfor skal de nu til lave huer til 10. klasse børn ? Hvorfor er der mangel på phder, når der er nok ? Jeg blev informeret om Phd-problemet tilbage i foråret... Det beviser endnu engang, at der går industri i det...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 26-06-2012 20:41:41.
#53 Nej, tiden er bestemt ikke opfundet af mennesket. Måling af tiden, ja, men ikke selve det at tiden går. Det blev garanteret også dag og nat inden her var mennesker, ja inden her var liv i det hele taget, og tiden gik jo også (måske 10 mia. år) inden selve jorden blev til.
#55 For så ville de raske blive sure og tæve de syge, da de jo er syge og ikke ka forsvare sig.
Man kan ikke vinde hver gang ... men det er sjovt at deltage.
Hvis Gud kan alt, kan han så lave en sten så stor, at han ikke kan løfte den? Beklager men gud findes ikke. Gud er skabt i menneskets billed af mennesker. Gud er hvad du synes gud skal være, og hvis i er mange der kan blive enige kan i lave en religion.
Hvorfor synes Microsoft, at Metro er en god ide til desktop PC'ere? Ja det må guderne vide.
Hvis arbejde er sundt, hvorfor så ikke give det til de syge ?? For så ville de raske blive sure og tæve de syge, da de jo er syge og ikke ka forsvare sig. Ohhh takker. Den er arkiveret.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Villads d. 26-06-2012 22:52:27.
i stil med når min kammerat siger: Dem passer på droningen laver "wttm"eren før de skal på vagt. Imen generalerne laver damer. Det er maks grineren... Det passer nok ikke. 🤣 🤣
Kan et solur være bagud? Kan et svømmebasin brænde? Hvad sker der med en lynafledersælger, hvis han havner i et tordenvejr med sine vareprøver? Hvad gør man hvis man får hovedpine af kodymagnyl?
#61 nej, ifølge Einestains læresætning er to faktor masse og hastighed. Når hastighen når over lyset hastighed vil massen ændre sig og blive mindre derved er ikke muligt nå over lysethastighed. Det er hans teori...
massen vil blive omdannet til lys, derved vil aldrig nå over denne grænse...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 27-06-2012 11:41:16.
emnet hedder vist nok respistionsteorierne. Einstainslære sæting med M*c^2= et eller andet kan ikke huske det er for længe siden. Meget debateret emne omkring sluting af det 19-århundrede...
Findes både på dansk og engelsk.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 27-06-2012 12:48:58.
I flere af de gode gamle Science Fiction romaner fra første halvdel af det 20. århundrede kunne man rejse ud i universet med lysets hastighed og vende hjem til en verden der var blevet mange år ældre.
#63 De hedder relativitets teorierne og findes i 2 udgaver, den almene og den udvidede. Formlen hedder E=M*C^2 (E er energi, M er masse, og C er lysets hastighed i lufttomt rum SVJH)
#65 Ja, men #64 mente ikke selve rejsen med overlysfart, men det at hvis man rejste med overlysfart, og så kom hjem igen, så var tiden gået meget langsommere for den rejsende end for dem der blev på Jorden.
Overlyshastighed vises vel bedst i Star Trek, hvor de i et afsnit taler om at accelerere fra stilstand til Warp 9 (9x lysets hastighed) på 300 millisekunder. Sikke en g-kraftudligner de må have i "Starship Enterprice" 🤣
Hvis man hælder 1 dl rød maling i en spand, og derefter 1 dl blå maling i samme spand og rører rundt, så har man noget lilla maling. Hvor længe skal man røre i denne maling for at molekylerne igen ligger så farverne er adskildte i rød og blå?
#66 stadige tage gå samme tid på jorden, som i rumet. Du bevæger dig bare hurtigere i stil med køre en bil eller flyver. Du for heller ikke stor tidsforskellighed mellem fly og jord...
Det mærkelige er også, når har noget bevæger sig hvert sin vej med lysethastighed. De bevæger sig stadig fra hinanden med lyseshastighed... pænt sært i stil med last bil køre hver sin vej. De køre dobbelt fart. Her er samme fart.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 27-06-2012 22:24:44.
tror det er for evigt, da de sætter sig sammen i en struktur i stil med samme måde, man renser vand med tung metaller. Der sker der også en kemisk reaktion, hvor metaller falder til bunds i vandet...
Jeg tror mange malinger kan tørre ind osv. Husk give dine malinger lidt olie. Så holder de snart for evigt, men også lidt mere bøvlet...
Minder mig om, at der er del arbejde efter sommerferien med sætte tingene i stand. Det er noget af et projekt især når Esbjerg by er ejer af huset...
Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 28-06-2012 10:33:18.