-> #22
Nu ved jeg jo, af gode grunde, ikke hvor gammel du er. Men i 90'erne (fuck jeg føler mig gammel når jeg bruger den vending 😳 ), kunne en lang række spil deles mellem flere.
Faktisk, så ville jeg umiddelbart påstå, at det ikke så meget er fildeling og internethastighed, men snarere tendensen til at alting skal være i multiplayer - der har drevet kopibeskyttelsen (på spil) frem. Måske, kombineret med internettet, bevares.
My point being. Spil som 'Quake II' og -'III', 'Battlefield 1942', 'StarCraft' osv. kunne sagtens deles mellem flere computere, når man afholdt de her små LAN-aftener sammen med vennerne (vi snakker BNC-kabler eller måske en 10 mbps hub med RJ45-kabler). Den slags "gamle dage". Også selvom spillet kom med en CD-key.
Sågar det gamle 'Half-Life' og dertilhørende mod, 'Counter-Strike' kunne deles mellem flere computere.
Om det er rigtigt eller forkert, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Vi gjorde det, og sådan gjorde man bare dengang. Man delede, ligesom når venner har købt en god film og siger "hey, den her skal du se" og så låner din ven din film og leverer den tilbage 3 mdr. efter med ridser og kommentaren "sådan var den, da jeg fik den. Jeg sværger!"
Dét har [desværre] ændret sig, da "deling" i dag er det samme som tyveri - et argument jeg, i sig selv, ikke forstår, da man ikke beder sin ven om at stjæle sin bil, hvis de lige skal låne den en eftermiddag... men, det forstår de er antipirat-folk ikke.
Omvendt, så synes jeg, at man skal betale for ting som man synes om - på samme måde, som de fleste fylder benz på tanken, hvis de har lånt bilen eller erstatter skiven, skulle de komme til at ridse den.
Men, jeg tror ikke at VW bliver hysteriske, hvis du låner din bil ud til din kammerat, uden at han så køber en tilsvarende af dem.
... det jeg mener er: Folk skal nok betale, hvis de gider. Hvis de ikke gider, og det i øvrigt er nemmere [hint: se i #0] ikke at gøre det, så gør de det heller ikke.
Derimellem, og så frem til nu, gik der et eller andet galt: og jeg frygter seriøst, at fingeraftryksscannere bliver en del af kopibeskyttelsen - så man ikke engang kan komme af med sine købte lortespil, som sikkert er gode, men man ikke kan komme til at spille fordi der er DRM/kopibeskyttelse på dem.
/galde_off