Netværks Harddisk til mit TV

HDD/SSD/RAM d.  30. juni. 2012, skrevet af Spoonguard
Vist: 2628 gange.

Spoonguard

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2012 18:59:58
Svar/Indlæg:
42/15
Jeg har fået den åndsvage ide, at jeg vil ligge alle mine DVD'er over på en harddisk (200+ stk), så jeg kan få dem pakket væk.

Planen er det skal være en netværks HDD som kan står fast ved fjernsynet, da jeg ikke ordner alle DVD'er på 1 gang og jeg gider ikke rende og flytte på den hele tiden.

Problemet er at jeg ikke aner en skid om netværks harddiske.

- Regnede med 2TB, og en pris omkring de 1000 kr. plus/minus.

- Jeg vil ikke have Seagate da jeg kun har haft problemer med de 2 eksterne jeg har prøvet fra dem.

- Og så har jeg hørt en med strømforsygning nok er smartest til mit behov (Tror ikke man kan få netværks hdd uden, men hvad ved jeg ;)

Anyways er der nogle kloge mennesker som kan hjælpe mig lidt her, er ret lost ;)

På forhånd tak :)
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2012 22:37:44
Svar/Indlæg:
2246/14
Skal dvd-filmene komprimeres ?
Hvis det bare er helt almindelige dvd-film (ukomprimeret) vil de fylde 4.7gb * 200= 940 gb...
Jeg ville kigge efter noget med 2 diske, og så have det i raid1 (mirror mode), dvs. at hvis en disk går istykker skal du bare erstatte disken, dataene er der stadig...
hvordan vil du tilgå dme fra dit fjernsyn ? DLNA ? SAMBA? er du sikker på at det ikke er nemmere med en almindelig harddisk ?

Spoonguard

Superbruger
Tilføjet:
01-07-2012 08:20:10
Svar/Indlæg:
42/15
Jeg er næsten 100% sikker på det er nemmere med en alm harddisk ^^ Men syntes det er lidt federe med en netværks hdd.

Vil jo gerne kunne ligge ting over løbende, uden at skulle hente den fra stue til kontor hver gang.

Regnede med den kunne forbindes med USB til fjernsynet, og så så bare kunne fyre film, musik og lyd over fra PC'en via netværket.

Men Netværks harddiske har måske slet ikke usb mulighed?

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 08:48:02
Svar/Indlæg:
1495/34
Det er ikke svært med en NAS og RAID1

Tilslut dit netværk, tænd for NAS - installer den medfølgende software, sæt RAID1 op og vent et stykke tid (kan godt tage en times tid på nogle NAS) - og den er klar.

De fleste NAS har USB, så sætter du den i nærheden af dit fjernsyn, så kan den bruges både som USB disk og NAS.

Du svarede ikke på Swaydes spørgsmål om hvordan dit fjernsyn kan tilgå dit disk - kun med USB, DLNA eller ?

Spoonguard

Superbruger
Tilføjet:
01-07-2012 13:46:52
Svar/Indlæg:
42/15
Min viden her er meget begrænset, aner hverken hvad DLNA eller NAS er. Har haft en alm usb ekstern Jeg har brugt. Vil bare gerne have så den stod fast ved tvet. Regnede med der fast skulle sidde en usb i tvet. Mén hvis der findes en smartere måde er Jeg selvfølgelig interesseret :)

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
01-07-2012 14:08:28
Svar/Indlæg:
2826/100

Siden du skrev du ikke ved hvad NAS eller DLNA præcist er for en størrelse gik jeg lige på jagt på nogle af de lidt ældre NAS artikler herinde 🙂

Håber de giver dig lidt større klarhed over hvad det er for en størrelse.

Beskrivelse af hvad en NAS egentlig er:
http://hwt.dk/Test/35492/QNAP-...

Beskrivelse af DLNA og UPNP:
http://hwt.dk/Test/16913/QNAP-...

Spoonguard

Superbruger
Tilføjet:
01-07-2012 19:45:11
Svar/Indlæg:
42/15
Tak for links, det giver lidt mere mening nu :)

Men føler mig stadig for usikker til at stå helt på egne ben her :D

http://www.panasonic.dk/html/d...

Det er mit tv.

Under DLNA står der følgende: DMP/DMR/DMS

Jeg skal bare bruge noget som er nemt at sætte op.
Noget hvor jeg kan overføre fra min PC via. netværk
Og jeg skal kunne afspille det på mit tv - Om det er via et usb kabel er mig ligemeget bare det virker.

Stabilitet og simpelhed er nok de vigtigste ting :)

Edit: Så vidt jeg forstår er det også den eksterne jeg skal optage på hvis jeg vil bruge tv'ets optage funktion.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Spoonguard d. 01-07-2012 19:46:10.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 21:58:53
Svar/Indlæg:
4657/53
Dit problem er at du ikke har brug for en nas server, og heller ikke vil flytte en harddisk frem og tilbage.

En nas server vil også koste meget mere end det du vil smide i det.
Bare nas koster 11-1200kr og så kommer diske.
Tv kan heller ikke kobles til en nas via USB.

Det du nok skal kigge efter er en WD live hub.

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 22:09:29
Svar/Indlæg:
2231/97
http://www.proshop.dk/Netvaerk...

tror nu dette er løsningen for #0

Smid USB i TV og et netværks stik i røven af disken og så køre det bare og han kan sidde på kontoret og slette og smide film osv på disken alt det han har lyst 🙂

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 22:41:58
Svar/Indlæg:
2246/14
#8 den har da ikke noget usb stik...
jeg ville overveje:
http://www.edbpriser.dk/nas-la...
der kan man smide en ekstra disk i, og så køre raid1...
Jeg kender ingen NAS der kan være USB slave... kun host - så jeg tror ikke det er muligt at lave det setup du vil...
(Hvis en volumen skal have mere end en samtidig ejer skal man lave noget fancy - og det tror jeg ikke der er indbygget i de fleste fjernsyn). Hvis ikke dit tv kan dlna kan du kigge poå en WDTV live.
Jeg har selv en WDTV live, med custom firmware, den kan sidde til fjernsynet, og man kan lægge filer over på den via SAMBA/SMB (over netværket). Der kan sidde 1/2 usb diske til.

EDIT: jeg havde ikke set det om at optage.
Hvis du skal optage skal du næsten 100% sikkert bare have en almindelig usb hdd. Der er så vidt jeg ved ingen fjernsyn der kan finde ud af at optage til et netværksdrev...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Swayde d. 01-07-2012 22:50:23.

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2012 00:43:37
Svar/Indlæg:
2231/97
9#

Du har ret.

Min fejl 🤡 syntes ellers jeg læste der var usb på den 😕

Grumle

Overclocker
Tilføjet:
02-07-2012 12:32:48
Svar/Indlæg:
69/3
#7 kommer tættest på det du skal have.
Glem alt om DLNA, som er en protokol producenterne kan vælge at overholde til diverse medieafspilning (meget kort fortalt).
Du skal bruge det der hedder en medieafspiller, (Lad os kalde det NMT fremover) de kommer i diverse afskygninger, nogle af de bedre kommer fra Qnap, Popcorn og som #7 nævnet WD (Westerm Digital) Live.

Sådan en boks tager stort set alle filtyper, fx. AVI, MKV, TS, MPG osv. listen er lang og images som fx. .ISO og .IMG. Dem kan boksen spytte ud på dit TV via HDMI (anbefalet), eller andre gængse tilslutningsmuligheder, SCART, RCA osv. NMT'en skal hente materialet fra en medieserver af en art. Om det er en NAS, WindowsXXX, Linux bla bla er som sådan ligemeget. Typisk setup er PC->NAS->NMT. Jeg har selv "bare" en NMT fra Popcorn (A210) som har plads til 1 harddisk. Det er nemmest synes jeg, idet man, om man så må sige, springer et led over.

Så PC og NMT. Rip DVD til fx. IMG eller ISO, kopier via netværk til NMT og viola, så har du dine DVD'er nydeligt pakket sammen på én lille boks.

Hjælper gerne med løsningen hvis det er. Bare skriv.

Spoonguard

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2012 12:58:47
Svar/Indlæg:
42/15
Kan se de løsninger jeg skal ud i koster lidt mere end oprindelig planlagt.

Jeg bruger en alm. usb harddisk indtil videre.

Tak for de mange svar og løsnings forslag :)

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2012 20:41:51
Svar/Indlæg:
4657/53
Faktisk kan du bruge en WD TV Live til 650kr og så stætte den usb harddisk til.
Så kan du overføre film til harddisken via WD TV Live.
Og bruge WD TV Live til og afspille det.