Næste generations heatsink slet ikke har nogen ventilator

Luftkøling d.  30. juni. 2012, skrevet af cmnielsen
Vist: 1216 gange.

cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
30-06-2012 22:10:52
Svar/Indlæg:
726/496
Har brugt google translate til nedenstående, men ser meget spændende ud.


Forskere fra Sandia National Laboratories har oprettet de beskrive som "en radikalt ny arkitektur til luftkølede varmevekslere", utrolig effektiv sammenlignet med den traditionelle ventilator + heatsink installationsprogrammet, rolige og endda immune over for støv.Sandia Cooler opnået sådan en præstation med en ganske enkel design hvor den metal heatsink selve er ventilator: "varme overføres effektivt fra en stationær base plade til en roterende (mod uret) struktur, der kombinerer funktionaliteten af afkøling finner med en Centrifuge skovlhjul", Sandia Labs officiel site forklarer, mens cooler strømføres med en "Børsteløs" motordrevne midt i enheden.Den nye cooler er 30 gange mere effektiv end en traditionel opsætning, Sandia Labs forskere stat, 10 gange mindre sammenlignet med en high-end kommerciel enhed tilgængelig i dag men med den samme køling præstationer. Sandia Cooler er desuden immune over for støv lagdelingen, fordi det dreje med en konstant hastighed, 2000 RPM, mens centrifugalkræfter hele tiden skubbe støvpartikler ud af enheden.Blandt de potentielle ansøgninger om dens cooler liste Sandia Labs - et helejet datterselskab af Lockheed Martin Corporation og to store forsknings- og laboratorier tilhører United States Department of Energy - bærbare og "high performance 'spil' pc'er", spillekonsoller, LED-lyn, bilbatterier, "andre" elektroniske anordninger og "enhver enhed bestående af en eller flere tvunget luft vekslere".Marked debuten af Sandia Cooler bør ske snarest, også: forskerne siger, at to endnu for at være navngivet selskaber - én arbejder i computeren køling business og de andre én i LED belysning virksomhed - allerede har licens deres lovende teknologi.

Se video af dyret samt original artikel:
http://www.neowin.net/news/nex...
Mikkel190
 
Nørd
Tilføjet:
30-06-2012 22:45:54
Svar/Indlæg:
45/14
Fedt! Men fik ikke fat i hvordan varmen blev overført fra cpu'en til de roterende finner?


angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2012 22:47:22
Svar/Indlæg:
978/160
Nej det var da en gang volapyk rent teknisk ???


angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2012 23:17:57
Svar/Indlæg:
978/160
🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af angloamerikansk d. 30-06-2012 23:20:27.


Bims
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2012 23:52:05
Svar/Indlæg:
2599/378
#1
Forstod det sådan, at der bare var luft mellem de to dele. 😐

En del at spændt fast på CPU'en, og den anden snore rundt oven på. Men kunne ikke forstille mig, at varme vil blive ledt særlig godt til den spindende del på den måde, så om det er rigtigt ved jeg sgu ikke. 😛


Mikkel190
 
Nørd
Tilføjet:
01-07-2012 00:27:57
Svar/Indlæg:
45/14
#4

Nej det var også sådan jeg forstod det, men synes bare heller ikke at luft ville være så fantastisk en leder :s


angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 00:42:58
Svar/Indlæg:
978/160
Det er det mest latterlige videoklip jeg har set. INGEN facts om noget som helst overhovedet. Tror det er en online JOKE 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 09:14:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Det kunne man sige om mange andre ting på nettet, især i div. fora.

-> Alle

Idéen er ikke dum. Men, så skal man til at tænke anderledes mht. sikring af kabler og fingre, når maskinen kører - og så er vi tilbage ved de stationære elementer der kan samle støv.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 09:32:23
Svar/Indlæg:
1495/69
Forstod det sådan, at der bare var luft mellem de to dele.
Også jeg.

Der hvor filmen knækkede for mig var da vi skulle høre lyden fra dimsen uden at de slukkede for den dårlige underlægningsmusik. Tsk tsk.

Det er muligt at dimsen er god, men de skal finde en ny mand til at lave deres video.


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 10:20:11
Svar/Indlæg:
2516/381
Næste generations heatsink slet ikke har nogen ventilator,

Tjo det er vel en ventilator i sig selv..

Men kan godt være der ikke kan sætte sig støv på den da den drejer med fantastiske 2000rpm, men der skal som nok sætte sig noget.

En mega nullermand, skal nok kunne sætte sig i mellm de finner, og blive siddende..

selve blæseren på mine grafikkort, gror da også næsten til i støv i mellem rengøringerne,,


DJcooling
 
Overclocker
Tilføjet:
01-07-2012 12:11:59
Svar/Indlæg:
129/7
Jeg personligt ville være mere nervøs for rystelser/vibrationer i resten af kabinettet hvis sådan en skulle monteres, 2000rpm og så i aluminium kunne skabe en frygtelig ubalance. forstil jer hvis den står på højkant ligesom normale kabinetter gør! og så lige den mindste ubalance i skidtet naa tror ikke det bliver en hitter, blot en tanke 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DJcooling d. 01-07-2012 12:13:16.