nu har jeg fået en ny skærm fordi min gamle chimei ikke ville mere.
Der er tale om en skærm med VA panel som er en 8 bits skærm ligsom IPS paneler også er TN køre kun med 6bit til samligning. den største forskel på IPS og VA er contrast en IPS Ligger på ca. 1000:1 i native kontrast, hvor den jeg købte ligger på 5000:1. Den anden forskel er forsinkelsen IPS er hurtigere helt ned under 5ms ...hvor den jeg har ligger 4ms(gtg) og 12ms norminel. men jeg ligger ikke mærke til det samlignet med min gamle BenQ Led som er med TN panel
Har valgt og teste den i spil og film af forskellig genre. vi ligger ud med spil
Ghost recon Future soldier:
Farver er fyldige og behagelige og se på, og ingen ghosting overhovedet det var jeg lidt nervøs for men ubegrundet , flot og ingen ghosting eller slør og pga. den høje kontrast er sort rent faktisk sort og ikke grålig. Den ka selvfølgelig ikke helt måle sig med de hurtigere TN paneler eller 120hz skærme men det er ikke noget man ligger mærke til.
Film:
Som i den Gamle test har jeg valgt Avatar Blu-Ray og der må jeg sige den er dejlig billedet er afslappet og se på man anstrenger sig ikke for at se detaljer osv. og farverne er helt i top og ingen ghosting her heller så plus her fra.
Den Næste film jeg valgte var Biler 2 "cars 2" for at se hvordan den klaret mere skarpe farver og reflektioner og det var dejlig og behagelig og en meget bedre HD oplevelse end med min "gamle" BenQ med TN panel.
General Vudering:
Flot sort glossy klassisk BenQ design , knapperne sidder i siden skal man lige være obs på vis man nu har 2 af dem , personlig syntes jeg den er flottere og mere enkelt i design end min gamle G2420Hdbl som også er fra benQ. Lækker design og så har den HDMI/DVI/VGA indgang , det der trækker lidt ned er at den ikke fra HDMI til f.eks DVI selvom der ikke er signal fra HDMI så jeg blev nødt til at sætte den til HDMI for at komme ind i menu og sætte den til DVI ...det syntes jeg trækker ned og så følger der kun VGA kabel med det er også lidt øv de kunne da godt ha smidt DVI eller HDMI med i pakken.
så den score fra en scala 1-5
Billedkvalitet: 4 (god men ikke verdens bedste)
Innovation:3 (ikke noget nyt under hjelmen bortset fra VA panel men det virker)
Tilbehør:2 (der mangler HDMI eller DVI kabel for at den score højere)
Pris: 4 (1400kr for en skærm med LED og VA panel og med den billed kvalitet er helt klart det værd)
Ps. nogen tænker måske hvorfor VA og IPS viser bedre farver end TN panel.......Lang forklaring sikkert nogle experter her inde der ka forklare det bedre end mig ...men kort sagt så bruger computere en farve pallet på 24bit også kaldet 16.3 millioner farver , TN paneler køre med 6 bit betyder de max arbejder med 16 bit ,VA og IPS køre med 8 bit som betyder de udnytter hele 24 bit området , så har vi jo nogle af de dyre IPS skærme som bruger 10 bit det er også de skærme med 1.02 milliard farver istedet for 16.3 millioner.
Håber det hjalp og vis der er fejl i det håber jeg folk retter det og vis der er stavefejl må i venligst klappe kaje. 😀
Mvh Rasmus
Disclaimer: jeg er ikke ansat eller tilknyttet BenQ eller nogle Under selskaber eller importøre på nogen måde.
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af gandalf18 d. 02-07-2012 16:40:13.