#29 Hov hov, jeg har på ingen måde nævnt eller sagt jeg er enig i enhedslisten's forslag, nu tillægger du mig holdninger jeg ikke har givet udtryk for.
Anyways, nu jeg har din opmærksomhed, så kan jeg kun opfordre dig til at google video: "money as debt", det er de bedste 45 minutter du kommer til at bruge i lang tid (næstbedste hvis du har en kæreste og forærer hende en lyserød lambogini)
Jeg har ikke løsningen, jeg nøjes med at konstatere at det nuværende økonomiske system er gennemkorrupt.
Hvis i ikke tror mig, så læs selv op på hvordan det økonomiske system er bygget op, hvordan vi alle sammen over skatten betaler til (private) bankejere, hvordan de rigeste finansfolk er blevet rige.
Eksempel: Jeg har en bank - jeg går ned til nationalbanken - låner til o,2 procent - sætter mig ned med en kunde - og låner ud til 6 procent - 5,8 procent lige i foret.
Eksempel 2: Jeg er en bank med 1000kr på kontoen. Takket været fractional reserve banking, kan jeg nøjes med 10% indehavende. Dvs, jeg kan låne 10000kr ud - penge, der kun findes som tal på en skærm og som et gældsbevis. Jeg kan også låne ud til en anden bank - der vupti, takket være samme process, kan låne 98000kr ud. Osv. Resultat: økonomiske bobler der krakkelerer og efterlader banker uden noget i banken, så at sige. Når markedet krakker, og folk vil hæve deres penge, så er det enten farvel til banken - eller "redningspakke", betalt af staten.
Taberne er alle dem uden for finanssektoren, der ikke fik reddet sig en masse cash på kontoen, men har deres penge i omløb i form af aktier, pensioner, indehavender, osv..
Jeg ku blive ved, men.. læs selv og bliv indigneret!