-> #13
Mjaeh... har ikke så meget forstand på det. Men, så vidt jeg ved, er CAS Latency, den forsinkelse ens RAM arbejder med, før de går videre til næste opgave i ns.
Skal man oversætte det til MHz må det blive noget i retningen af:
9 ns ~ 111 MHz
7 ns ~ 143 MHz
Jeg har godt set benchmarks af RAM med lav CAS der ydede lige så godt som hurtigere RAM med højere CAS. Men, jeg har ikke set noget der tyder på, at en mindre mængde RAM med lav CAS, yder bedre end en større mængde RAM med lidt højere CAS.
For at det skal give mening i mit hoved, skal man se på kr./GB-forholdet, og sammenholde det med de pågældende RAMs ydelse.
Sådan som jeg forestiller mig det, skal eks. 4 GB RAM arbejde dobbelt så hurtigt som eks. 8 GB RAM (såfremt man ser bort fra prisen). Lad os sige (fiktivt tal), at de 4 GB er så hurtige, at de kan overføre eks. 20 GB/sek - jamen, så skal de 8 GB RAM mindst kunne overføre 10 GB/sek, da man på samme tid som det tager at fylde de 8 GB kan nå at fylde de 4 GB, to gange.
Men, de 4 GB RAM er oftest forholdsvist dyre - ift. baseline-ydelse, man får ved de billigere 8 GB RAM, der jo så netop har fordelen af at være den større kapacitet.
Det bedste af begge verdener ville jo naturligvis være en spandfuld RAM der er smadderhurtige... men de koster jo.
Som sagt. Jeg har, indtil videre, ikke set andet end syntetiske benchmarks, der viser en nævneværdig fordel ved lav CAS 🙂