Skære vindue i sidepanel på kabinet, gør det selv

Diverse d.  23. juli. 2012, skrevet af ZenN
Vist: 2674 gange.

ZenN

Overclocker
Tilføjet:
23-07-2012 20:13:34
Svar/Indlæg:
120/9
Der var engang, hvor jeg så mig tilfreds med vinduet i mit Corsair 600t SE. Den dag er nu ovre, og jeg prøver at lave noget der ligner dette:

Jeg har kigget lidt frem og tilbage, og vurderet om det er noget der kan gøres uden de helt vilde værktøjer. Jeg tænkte at mit største problem ville blive at få vinduet til at passe meget præcist med det hul jeg skærer. Så faldt jeg over denne video:

http://www.youtube.com/watch?v... #!

Det ser forholdvis nemt ud, men jeg ville lige høre om erfaringer omkring den dobbeltklæbende tape han bruger til at sætte vinduet fast med. Er det virkelig 100% sikkert? Desuden leder jeg efter sådan en dremel som han har, hvis der er nogle der vil låne en ud til mig. Bor i Randers, men jeg har bil, og henter naturligvis gerne.
Desuden ser jeg, at han bruger sådan en stor "maskine" til at skære plexiglasset i en lige linje. Kan dette ikke gøres med stiksaven som han bruger til andre sjofelheder? 🤡
Regnede forresten med at købe alle tingene fra mnpc. Kan I anbefale andre steder at købe det hele fra?

MVH ZenN
Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2012 20:42:17
Svar/Indlæg:
3385/80
I stedet for tape bør du bruge silikone. Og i stedet for en dremel kan du bruge en stiksav - efter min mening langt nemmere, og meget billigere.

ZenN

Overclocker
Tilføjet:
23-07-2012 20:47:50
Svar/Indlæg:
120/9
#1 Så du synes det er en bedre idé at bruge stiksav til hele proceduren? Og hvor meget skal jeg passe på med, når det gælder de slags knive/blade der er til en stiksav? Hvilke nogle burde jeg bruge?

Det med silikonen virker for mig som en meget mere sikker løsning. Havde jeg ikke tænkt på, tak for idéen 🙂 Der er jo silikone overalt, så det er nemt at skaffe! Har sikkert noget liggende i kælderen

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2012 23:58:58
Svar/Indlæg:
2958/84
#0 som han siger så brug metalklinger også til plexiglasset, brug godt med sprit så plexisset ikke smelter.

#1 prøv at se videoen, han bruger kun drimmel til at komme igennem med ( i stedet for at bore et hul ) for stiksaven.

Jeg vil så også give manden ret det at man kan se hd.-holderen er heller ikke min kop the.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af bornholm d. 24-07-2012 00:00:22.

uheldig_engel

Overclocker
Tilføjet:
24-07-2012 19:24:31
Svar/Indlæg:
94/16
bornholm - Det var dog det dummeste råd jeg i mit liv har hørt. Du må ALDRIG! ALDRIG bruge sprit på plexiglas. Det krakelerer fuldstændig. Køling er dog en rigtig god idé! Brug vand eller en vand/olie opløsning.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2012 20:03:06
Svar/Indlæg:
2958/84
#4 har jeg ikke oplevet, men nu er der også mange typer plixi, tror du tænker på fortynder, det er no go.

ZenN

Overclocker
Tilføjet:
24-07-2012 20:08:42
Svar/Indlæg:
120/9
#3 Det er bare fordi han snakker om antal hak på sådan et blad/kniv, så jeg ville høre om det var noget der var meget relevant. Men går jeg så bare ned i den lokale jem & fix og spørger efter metalblade til en stiksav?

Hvad mener i man skal med sprittet/vandet? Skal man bare holde det sted man skærer med stiksav, vådt?

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2012 20:26:34
Svar/Indlæg:
2958/84
ja, der hvor du skære, metalklinger ja, men der er forskellige typer afhængig af hvilken model det er ( låseanordningen der holder klingen på plads ).

ZenN

Overclocker
Tilføjet:
24-07-2012 20:31:53
Svar/Indlæg:
120/9

Ja, men jeg tænkte mere på intensiteten af antal hak der er i sådan en kniv. Skal jeg bare se bort fra det? Jeg tænker at jeg skal have en lidt finere kniv til at skære i kabinetter og specielt glas med. Ved i desuden hvor jeg kan skaffe et akryl eller plexiglas der er stort nok til at kunne lave det som det ser ud på billedet? Jeg har kigget lidt på nettet, og det største jeg fandt var 24x48 centimeter, og det er ikke stort nok til at dække så meget af sidepanelet som på billedet.

uheldig_engel

Overclocker
Tilføjet:
24-07-2012 20:59:14
Svar/Indlæg:
94/16
#4 - Det er muligt du har været heldig når du har brugt sprit. Det er endnu mere muligt at du har brugt sprit på Polykarbonat, aka. Lexan.
Men Plexiglas, også kaldet PMMA, arbejder jeg med på daglig basis. Jeg har ved flere lejligheder set hvad sprit gør ved det.

#7 - Jeg kan ikke erindre om det er Lexan eller Plexiglas de har i Silvan og Johannes Fog, men de har det i større plader. :)

ZenN

Overclocker
Tilføjet:
24-07-2012 21:00:29
Svar/Indlæg:
120/9

Hvad er prislejet cirka? Hvis du selvfølgelig ved det, eller kan forestille dig det :)

Og er det ligemeget om jeg bruger akryl, plexi- eller lexan?

uheldig_engel

Overclocker
Tilføjet:
24-07-2012 22:11:24
Svar/Indlæg:
94/16
#10 - Jeg kan faktisk ikke huske det. Vi køber hele plader via Vink og Rias, så jeg har aldrig selv købt noget i hverken Silvan eller Fog. Men jeg kan huske jeg så det i Johannes Fog og tænkte at det ikke var voldsomt dyrt. :)

Umiddelbart vil jeg anbefale Lexan da det er slagfast. Dog er de mest brugte slags Lexan ikke så glade for UV lys, så hvis du har tænkt dig at have meget af det i din pc, så skal du nok sikre dig at det er en slags der kan tåle det. :)

ZenN

Overclocker
Tilføjet:
25-07-2012 20:06:49
Svar/Indlæg:
120/9
#11 Jeg skal nok have noget RGB-lys eller nogle katoder 🙂 Men langt de fleste går efter akryl og plexi, så jeg tror det bliver dét, jeg går efter 😳

Men jeg har fået mange idéer nu! Skal bare hjem fra ferie, så er jeg klar på at hakke og skære 😎

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2012 21:16:38
Svar/Indlæg:
538/20
Jeg er enig med #9 - Du må IKKE benytte sprit til PMMA da krakelering kan forekomme. Bare lige så du ikke prøver 🙂 🙂

DJcooling

Overclocker
Tilføjet:
25-07-2012 21:59:21
Svar/Indlæg:
129/7
Hej

Angående forhandler så fører Bauhauss også plexi plader i forskellige størrelser, tykkelser og forskellige priser selvfølgelig 🙂

ZenN

Overclocker
Tilføjet:
28-07-2012 13:35:16
Svar/Indlæg:
120/9

Noteret, tak for det :)

Jeg er dog usikker på nogle få ting. Den maskine han bruger til at skære glasset med, kan jeg godt bare bruge en stiksav til dette? Det ser umiddelbart ud til at være det samme blad på begge maskiner.

Hvad siger i desuden jeg skal gøre med væsken (som IKKE må være sprit 🙂)? Skal det påføres dér hvor jeg skærer på glasset eller hvad?