Har gravet antenne kabel over. hvem har skylden?

Diverse d.  27. juli. 2012, skrevet af DJ Alban
Vist: 9407 gange.

DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2012 15:19:51
Svar/Indlæg:
1431/233
Hej.


Jeg har lige et spørgsmål ang noget have arbejde jeg er ved at lave.
Jeg har ved et uheld gravet mit antenne kabel over, der lå uden for huset.
den var gravet ca 10-15 cm ned. og så den ikke for den var kappet over.
DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2012 15:21:03
Svar/Indlæg:
1431/233
jeg er jo ræd for at ringe hvis jeg har skylden. men lige umildbart er det jo ikke særlig hensigtsmæssigt at ligge den 10 cm nede, uden nogen form for beskyttelse.


Alienwannabe
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2012 15:32:30
Svar/Indlæg:
278/28
Du har udført arbejdet, derfor vil jeg tro det er din skyld.

men du siger antenne kabel så det er bare kablet fra antennen til tvet ? det kan du jo nemt selv fixe.

men mener du det er tlf/internet kable du har cuttet er det nok lidt svære at rep selv, men er det, vil jeg sige at folkene bag har været nogle fjoldser kun at grave det 10 cm ned og uden beskyttelse.


Letnes
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2012 15:56:30
Svar/Indlæg:
183/48
Det er deres skyld da kabel skal mindst graves 35cm ned i jorden.

Udsnit fra stærkstrømsbekendtgørelsen
522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.

522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2012 16:00:52
Svar/Indlæg:
1431/233
Det er et ren antenne kabel. Så det er jo forholdsvis nemt at lave igen, er bare i tvivl om signalet forbliver lige så godt. og er jo egentlig lidt træt af at jeg skal bøvle med det plus at det er måske "ulovligt". Det er jo ikke sikkert det er sidste gang det sker når det kun ligger i 10 cm dybde.

du har fundet dette ud fra noget stærk strømsbekengørelse, men dette har vel intet med stærkstrøm at gøre???


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
27-07-2012 16:02:14
Svar/Indlæg:
4033/364
#3
Nu er antennekabler vel ikke under stærkstrømsbekendtgørelsen?

Generelt plejer husejere at dække omkostningerne fra vejen og ind til huset.

Men Ring til din udbyder og hør ad... mit antennekabel ligger direkte på jorden :(


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2012 16:05:11
Svar/Indlæg:
1431/233
5# gider jo ikke ringe hvis det er mig der får et krav fordi en autoiseret skal ud og lave det 😉.
Det er jo derfor jeg lige forhører mig her først.

jeg ved jo ikke om antenne foreningen har ansvaret til huset, eller til matrikel start. Det sidste lyder bare ulogisk for mig.



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2012 16:07:05
Svar/Indlæg:
1431/233
det skal lige siges at det er en ejer lejlighed. med terrasse og have til.

Antenne kablet til min overbo ligger også bare hen over jorden.


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-07-2012 17:45:15
Svar/Indlæg:
2309/846
Gå ned i din lokale radio/tv butik og køb en Coax samler til 5kr, og noget god isoleringstape, nitto tape e.lign. Det er ikke så kritisk hvis det bare er alm. TV signal. Havde det været til parabolskærm ville jeg nok have gidet arbejde i et nyt kabel.


Jet
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2012 17:46:50
Svar/Indlæg:
129/16
Hvis jeg husker ret, så er det sådan at udbyderne af kabel-tv kun graver ind til skel, hvis det er bestilt efter bygningen er opført, medmindre der er særlige aftaler omkring nedgravning indtil nærmeste husmur.

Jeg kunne forestille mig at da man fik det indført i huset, så har de daværende beboer/ejer valgt selv at grave det ned.

Men hvis det er sket inden for skel, så er det for egen regning kablet skal repareres, uanset hvem der har nedgravet kablet.

Men så længe det kun er et antennekabel, så kan man sagtens selv lave det, som andre også skriver.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Jet d. 27-07-2012 17:49:37.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2012 21:33:39
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg var nede og købe en samle dims til det, samt isoleret. så nu er det problem løst.
Signalet er stadig ok.

Bare træls det ligger så langt oppe uden beskyttelse, men nu ved jeg da hvor det er. så er problemet der bare til næste beboer. 🤡


jimmy_hoffa
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2012 22:14:37
Svar/Indlæg:
195/51
ja, du hæfter for det hvis du graver det over.. det er ikke omfattet af stærkstrømsbekendgørelsen og måtte i faktisk forstand, lægges oven på jorden, men det gør man sføli ikke.
strømførende kabler, kan lægges i 35cm med afmærkning og dækplade.


#12
F!X
 
Overclocker
Tilføjet:
27-07-2012 23:49:29
Svar/Indlæg:
129/8
Ja, gud forbyde du rent faktisk fik det lavet ordentligt i stedet for at give lorten videre - klogt. :no:


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 10:37:50
Svar/Indlæg:
1431/233
11# Det er også nemt at sige når man overhoved ikke har set det...

Men for lige at synlig gøre det lidt for dig, ville det betyde at jeg skulle grave hele min græsplæne op, samt et bed med planter, træer og alt mulig andet pis. Det er ikke bare lige.!!


mlohnork
 
Superbruger
Tilføjet:
28-07-2012 10:58:57
Svar/Indlæg:
44/2
Piv Piv fix. Håber du er ok :( han ejer lejligheden, lad du blot ham bestemme hvordan han vil have sine kabler. Han har valgt at leve med det. Det kan den næste ejer også. Eller han kan grave haven op. Er det meget slemt for dig, så tror jeg godt du må komme og sørge for udgravningen og et nyt kabel. God fornøjelse.


Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
28-07-2012 11:24:29
Svar/Indlæg:
2458/91
Nu er det lidt svært at vide om det er antennekabel fra udbyder indtil "kontakten" .. eller om det er antennekablet FRA kontakten til TV ét.. I sidste tilfælde er det dit ansvar og du kan selv skifte det.

Hvis der er Udbyderens kabler.. Så Må du kontakte udbyderen. Hvis det er efter samme regler som når der angår Tlf og internet, så Er det en meget meget dårlig idé at forsøge at fixe det selv. Hvis der er problemer og andre fejlmelder linien. Så Får du en regning for både at have pillet ved det selv + at få lagt nyt ned.

Det lyder underligt at ledningerne ikke er gravet længere ned + den anden ligger på jorden. Det kunne tyde på at andre har pillet ved det før dig...

Medmindre du kan leve uden TV den vej, så ville jeg kontakte udbyder.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 11:30:07
Svar/Indlæg:
1495/34
#13

Uanset hvor meget der står eller er plantet oven på det kabel, så er det vel alligevel dig der har ført spaden og hakket kablet over ?

Hvis du har gravet i din egen have, og gravet dit eget antennekabel over - er det så ikke fløjtende ligegyldigt hvem der har skylden, når du som ejer af lejlighed/grund kun kan skyde skylden, og dermed et evt. erstatningsansvar over på andre hvis du har beviser for at vedkommende har gravet dit kabel over ?

Ejer du ikke haven/kablet hvor du har hakket det over, så håber jeg at du er dig dit ansvar voksent og fortæller ejeren at du har begået en fejl, så en evt. ejerforening ikke belastes af din fejl.

At en anden før dig har lavet noget klamhuggeri, som du i øvrigt først opdager da du selv graver kablet over, kan vel ikke medføre at andre skulle have et ansvar for at du graver kablet over ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 28-07-2012 11:34:21.


mlohnork
 
Superbruger
Tilføjet:
28-07-2012 11:43:33
Svar/Indlæg:
44/2
Hvis det er tv udbyderen der ikke har gravet det langt nok ned, så er det selvf. Ikke hans skyld? Noget kunne dog tyde på at det er den tidligere ejer som ikke har magtet opgaven. Men han er tilfreds med signalet og der er ingen skade sket, så der er jo ikke mere at diskutere. Medmindre der selvf er nogle der frivilligt vil bruge deres eftermiddag på at gøre det "the right way".


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 11:56:04
Svar/Indlæg:
1431/233
15#
Kablet løber fra en eller anden boks fra vejkanten ned til min lejlighed.

16#
Men jo jeg gravede det over. fordi det ikke lå dybt nok. Det var jo netop det spørgsmålet gik på. For er det antenne foreningen der har ansvaret for at lægge kablet ind til min lejlighed. så er det jo deres ansvar at grave den forsvarligt ned.
Er det derimod ejeren (mig) der har ansvaret må jeg jo leve med at selv rette fejlen.
Men kan forstå på folk at det sansynligvis er mig der har ansvaret for kablet ind til huset. Derfor er den også bare samlet nu, så problemet er løst.

Jeg har jo ikke et erstatnings ansvar hvis tingene ikke er lavet efter reglerne af antenne foreningen fra starten af.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 11:57:11
Svar/Indlæg:
1431/233
17# ja, Hvad skal man da ellers bruge sådan en eftermiddag på :)!


mlohnork
 
Superbruger
Tilføjet:
28-07-2012 12:10:41
Svar/Indlæg:
44/2
Og hvis en evt. Ejerforeningen skulle have regler ang. Nedgravning af kabel-tv, så havde de sgu nok ikke accepteret det kabel ved naboen som bare ligger smidt på jorden.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 13:03:21
Svar/Indlæg:
1495/34
#18

Du mener altså at -

Hvis en bil holder ulovligt parkeret og DU påkører den, så har du intet erstatningsansvar ?

At hvis du låner en kammerats cykel, og den bliver stjålet mens den er i din varetægt - så har du intet erstatningsansvar hvis den ikke er udstyret med ringeklokke ?

Selvfølgelig har du et erstatningsansvar hvis du ødelægger noget, at du så er en kylling og ikke tør tage ansvaret, eller gider bøvle med det, må du og din samvittighed selv rode med.


mlohnork
 
Superbruger
Tilføjet:
28-07-2012 13:20:09
Svar/Indlæg:
44/2
Han ødelægger sit eget kabel. Hold nu kæft.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mlohnork d. 28-07-2012 13:21:29.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 13:28:00
Svar/Indlæg:
1431/233
21#

Nu har motor ansvar intet med andre typer ansvar at gøre overhoved. Det er 2 forskellige slags lovgivninger. Så rigtig dårlig eksempel.

at jeg låner en kammerats cykel uden ringeklokke er da vist heller ikke sammenlinlig i dette tilfælde?

Jeg syntes da ærlig talt du er lidt af en klaphat at hører på. Spørgsmålet var jo netop og hvor langt antenne foreningen havde ansvaret for kablet. Det har da intet at gøre med jeg ikke gider tage ansvar.

Lad mig give dig et andet eksempel.
Du kører ud af vejen i din bil, kører ned i et hul som vejarbejderen havde glemt at markere var der. Dit fælg bliver skæv. Så har vejarbejderen (firmaet) jo også ansvaret for dit bulet fælg, og skal erstatte det, fordi han ikke har fulgt reglerne.





crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 13:36:58
Svar/Indlæg:
7765/230
#21
Hvad er det lige du ikke forstår af det du læser.???
Det er hans(#0)grund, lejlighed og kabel. Så han kan gøre lige nøjagtig med det som det passer ham... :yes: 😴 😴


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 15:29:29
Svar/Indlæg:
1495/34
#23

Det var nu dit eget argument #18 jeg henviste til - hvor du skriver at hvis tingene ikke er lavet lovligt, så har du intet erstatningsansvar.

#24

Selvfølgelig kan han det, men når han nu spørger her og gerne vil have respons på det han har gjort 🤡






Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
28-07-2012 15:57:48
Svar/Indlæg:
4981/47
Hold det lige pænt engang ikke tak 😉

Jeg vil umiddelbart mene at sådan som du beskriver det, så er det ikke dig som ville komme til at hæfte i det tilfælde medmindre du har modtaget information om du ikke kunne grave i haven pga lavtliggende kabler 😛 Antenne foreningen har ansvaret for at levere signalet helt ind til dig, at de så har gjort dette lige hurtigt nok, er realt ikke dit ansvar.

Det sagt er det jo meget nemmere bare at lappe det selv også er den skid slået 🙂


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2012 16:13:01
Svar/Indlæg:
1431/233
25# Aner ikke hvad det er du koger rundt i.. Men det er vist også ligegyldigt.

26# tak for den melding 😉.
Problemet er ikke større end at det nu er lappet. og signalet er stadig fint. som du selv siger, så er den skid slået for nu :)!
Må tage den igen en anden gang hvis det bliver problemer med det lavtliggende kabel.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DJ Alban d. 28-07-2012 16:13:17.