Kabinet Køling

Luftkøling d.  29. juli. 2012, skrevet af Frankness
Vist: 5497 gange.

Frankness

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2012 14:58:51
Svar/Indlæg:
214/13
da jeg langt om længe har fået skiftet mit gamle Q-tech kabinet ud der var fra 2003. Til et Corsair 300R Så spørg jeg lidt om råd angående hvilke blæsere er bedst at have i toppen.

Min opsætning ser sådan her ud

Min Corsair H60 er sat til at blæse luft ud fra ind. Da de giver den bedste CPU køling. Som i kan se på billedet så har ejg to Noctua NF-F12 PWM. Den sidste bliver også sat på min radiator i stedet for corsair standart køleren.

Men mit spørgsmål er, hvilke Blæsere er bedst at have i toppen af kabinettet? Har kig på 2 af Noctua NF-P14 FLX http://www.coolerkit.dk/shop/n...

Har i nogle andre forslag til top blæsere?
Det eneste jeg enlig gerne vil have er at de to blæsere har en høj cfm plus stadig er forholdsvis lydløs. Da jeg gerne vil trække så meget luft ud af kabinettet som muligt
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
29-07-2012 15:23:47
Svar/Indlæg:
4983/48
Man for altid det bedste overall airflow ved at trække fra fronten/bunden og sende det ud bagtil/toppen, men hvis man fortrækker lavere temp på sit vandloop så er det jo det 😛

Push/pull er en smule overkill når man hiver luften til radiatoren udefra, så hvis ikke du kan have 2 blæsere i toppen ville jeg ikke bruge det her.

Og optimalt (selvom det er i småting afdellingen allerede) så bør topblæsere(ne) have lidt mere airflow/tryk end den på radiatoren når den trækker luft ind og ikke ud bagtil 🙂

Frankness

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2012 15:35:34
Svar/Indlæg:
214/13
Køre push pull efter en del testen frem og tilbage med en blæser / 2blæsere plus om det skal blæse ud fra kabinettet eller ind. Fandt jeg den bedste løsning ved at have en nocta til at trække luften ude fra ind på radiatoren og så have en blæser med med støre cfm end min nocta til pull. Da AMD har det med at blive lidt varme når de bliver OC'et.

Har en 140mm og en 120mm i fronten. Og 2 * 120mm i toppen lige nu. Men da jeg har over tryk i kabinettet vil jeg gerne have at de 2 top blæsere køre med høje cfm. Derfor jeg tænker på Noctua NF-P14 FLX da de køre med 66 cfm, altså vil de fjerne samlet 132 cfm luft ud af kabinettet. og ville måske hjælpe på at skabe et bedre airflow i kabinettet. Men er bare min ide om det. er det helt hen i vejret?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
29-07-2012 16:50:42
Svar/Indlæg:
4983/48
Push/pull er self bedst med ens blæserer for de ikke modarbejder hindanden 🙂

Men når man hiver luften ind fra bagsiden, så vil det ryge lige ud igen ved topblæserne, så det extra tryk push/pull giver er ikke nødvendigvis godt for det generele airflow, da det self betyder der trækkes en del mindre luft fra resten af kabinettet som ellers tiltænkt.

Min Cpu bliver aldrig over 50c og jeg tager airflow indefra, og har skiftet fra push/pull til en enkelt blæser nu 🙂

Men altså hvis du har et stort overtryk i kabinettet så kunne det realt være du blot skulle vende din radiator om, hvis der er tilstrækeligt med airflow er forskellen sku ikke ret stor ifh til luft direkte udefra.

Jeg kan godt se at push/pull er at fortrække til enhver tid på radiatorer, men her er det nok blot en hjælp til at få et "normalt" resultat, for har du overtryk så vil en enkelt blæser på radiatoren self blive påvirker mere end 2 blæsere der arbejder sammen imod overtrykket.

Men igen, alt er en smagssag efterhånden jo, og man behøver ikke gøre alt helt korrekt 😛

Frankness

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2012 17:04:36
Svar/Indlæg:
214/13
Legede faktisk med hvordan min blæsere på radiatoren skulle vende i går 🙂

Med min nuværende setup og 2 timers prime95 plus furmark til gfx kortet. bliver min cpu 55c. Altså ved at blæserne trækker kold luft ude fra ind.

Da jeg vendte det om så blæserne blæse ud af kabinettet blev min cpu 65c efter 15 min prime95 og furmark. Da de trækker den varme luft mit gfx kort laver igennem radiatoren. Så stoppede testen hurtigt da amd siger max 62c på phennom ii.

Derfor jeg gerne vil have 2 top blæsere der vil kunne suge luften ud af kabinettet. OG tænker hvis de 2 blæsere nu er kraftigere end dem der sider på min radiator så ville de vel enlig kunne trække luften ud fra resten af kabinettet. eller vil der komme for meget turbolens ved det?