Maling af rå alu

Case-modding d.  30. juli. 2012, skrevet af hatafdild
Vist: 8389 gange.

hatafdild
 
Superbruger
Tilføjet:
30-07-2012 04:15:24
Svar/Indlæg:
78/15
Hey alle.
Skal til at kaste mig ud i mit første "rigtige" casemod.
Er der en "nem" måde at male rå alu matsort?
Jeg har ikke adgang til alt mulig udstyr, så det skal være noget jeg kan spray male :)


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af hatafdild d. 30-07-2012 04:15:41.
Stump1221
 
Nørd
Tilføjet:
30-07-2012 08:16:01
Svar/Indlæg:
264/8
Jeg har malet direkte på rå alu, jeg brugte den maling der hedder plasti-kote Satin Super, og det virkede rigtig godt..


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
30-07-2012 09:01:52
Svar/Indlæg:
5039/109
Rens det med noget affedter, så burde det hænge ved. Sprit er fint.


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
30-07-2012 11:46:48
Svar/Indlæg:
5678/460
evt. start med en primer og så ellers vælg den farve du skal bruge :)


hatafdild
 
Superbruger
Tilføjet:
30-07-2012 13:47:05
Svar/Indlæg:
78/15
Okay tak drenge :)


whoa
 
Overclocker
Tilføjet:
30-07-2012 16:23:06
Svar/Indlæg:
428/18
Sprit er da ikke ret godt til at affedte, syntes det efterlader en "film".. cellulose fortynder eller Isopropyl alkohol bruger jeg altid på arbejdet, og så evt en grunder først, og bedste resultat (vedhæftnings evne) får du hvis du lige sliber det med et finkornet slibe papir :)


hatafdild
 
Superbruger
Tilføjet:
30-07-2012 16:25:03
Svar/Indlæg:
78/15
Altså jeg sliber den først, derefter isopropyl alkohol, så grunder og så farve? Hvilket sandpapir skal man bruge? Korn 1000?


Postmandper
 
Superbruger
Tilføjet:
30-07-2012 17:48:53
Svar/Indlæg:
142/30
#5 Er helt klart det bedste bud 😉

#6 Korn 600 skulle være fint nok.. jo højere korn du vælger, viser jo bare hvor perfektionistisk du er 😉

Fandme godt man arbejder hos en automaler 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Postmandper d. 30-07-2012 17:49:33.


hatafdild
 
Superbruger
Tilføjet:
30-07-2012 17:51:15
Svar/Indlæg:
78/15
Super, tak for rådene :)


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2012 17:31:49
Svar/Indlæg:
397/35
#7: Halløjsa. Så burde du jo have svaret mig i denne tråd:

http://hwt.dk/Forum/321344/Soe...

;)


Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2012 18:01:24
Svar/Indlæg:
538/20
Nu er jeg ikke helt sikker, men sker der ikke noget med aluminium når det kommer i kontakt med sprit?

Da jeg skulle bore et hul i mit kabinet engang og ikke rigtig kunne, fortalte ham den gamle at man bare skulle bruge lidt sprit før og wupti, så føltes det blød som smør at bore i.

Selvom jeg læser maskiningeniør så har jeg aldrig hørt om dette, men det kan jo tænkes spritten går i forbindelse med aluminiumoxiddet men det er som sagt et gæt. Hvis det er nogen som ved noget om dette, så vil jeg meget gerne vide det.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2012 18:05:41
Svar/Indlæg:
397/35
Sprit bruges primært til at køle boret med. At det får alu til at blive blødt har jeg aldrig hørt om - men det lyder ikke så smart. Jeg vil dog "bare" tro, at det har gjort underværker for dit bor.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2012 18:12:04
Svar/Indlæg:
7765/230
#10
Yes... Hæld sprit ud over dit alu. kabi... så bliver det så blødt at du kan forme dit eget kabi.design.. 😲 😀 😀


Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2012 20:13:37
Svar/Indlæg:
538/20
#11
Jep, ved godt det benyttes som kølemiddel, men sprittet gjorde det blev 100 gange nemmere at bore i. Kunne være sjovt at finde ud af, hvad dette skyldes.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2012 20:22:19
Svar/Indlæg:
2235/138
Sprit bliver brugt til at smøre/køle dit bor når man kører i aluminium (Brænder ikke fast på boret), hvor man normalt vil bruge en form for olie.

Det ændre ikke noget ved din alu, men at have et bor der er kølet/smurt ordenligt kan betyde en verden til forskel.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2012 21:37:08
Svar/Indlæg:
397/35
Præcist - også det, jeg forsøgte at forklare tidligere. :)


Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2012 21:45:36
Svar/Indlæg:
538/20
#14

Det kan nemt tænkes du har ret (umiddelbart virker det også mest sandsynligt) jeg har dog søgt lidt på nettet omkring dette, og umiddelbart så er der noget om snakken. Der sker ihvertfald en reaktion (korrosion aka omdannelse af aluminiumoxid-laget som er det lag der gør svejsning i aluminium lidt tricky) men om der kræver mere tid end tiden det tager at bore et hul, ja, det aner jeg ikke. 🙂