Revodrive 3 var synderen

HDD/SSD/RAM d.  02. august. 2012, skrevet af MazdaMadsen
Vist: 805 gange.

MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
02-08-2012 23:01:53
Svar/Indlæg:
5039/109
Har den sidste måneds tid virkelig haft problemer med maskinen.

Og vil lige dele en historie, og noget frustration.

Det startede med at jeg ville skifte systemet fra IDE til AHCI. Kan gøres nemt ved at ændre noget i regestreringsdatabasen og så ændre chipsettet i BIOS til AHCI og starte Windows op igen. Efter drivere er installeret skulle det virke.

Men lige så snart jeg vælger AHCI i BIOS, kan BIOS på min OCZ Revodrive 3 ikke indlæses, da den såkaldte OROM ikke har nok plads, til både ACHI og Revodrive. Den når kun at vise et par linjer af Revodrive BIOS'en og stopper ellers der. Eneste mulighed for at komme tilbage ind i BIOS setup er at tage kortet ud, skifte tilbage til IDE og sætte kortet i igen.

Løsningen var så at opdatere BIOS til den seneste version. Men det gik ikke som forventet.

BIOS POST tog en evighed. Windows loadede meget langsomt, selve windows logoet med de 4 farver der kører rundt gik i slow motion.

Jeg har googlet i evigheder for at finde ud af hvad der kunne være skyld i dette. RAM settings, timings og spænding. Onboard enheder der skulle slås fra og jeg ved ikke hvad, mange ting er blevet foreslået ude på diverse forums.

Maskinen starter altid Windows, dog efter meget lang tid, og fungerer upåklageligt, lige indtil jeg slukker eller genstarter, så er den meget langsom igen.

Prøvede så i dag at skifte tilbage til den tidligere BIOS version, samme settings og det hele. Ingen ændring, stadig mega langsom POST, alt går i slow motion, selve linjerne der kommer frem på skærmen lige når man starter op, hvor der står CPU hastighed, RAM mængde osv. gik meget meget langsomt.

Ville så for "sjov" tage min Revodrive 3 SSD ud og starte op uden. Så kom der pludselig fart på. Undrer mig lidt, da SSD'en jo virker.

Får lige kigget lidt ekstra grundigt på min fine forholdsvis nye, og rimelig dyre SSD, og kan se at køleprofilen på chippen sidder skævt. Den termiske pad rører ikke mere end halvdelen af chippen og køleprofilen. Giver den lige et godt klem, sætter den tilbage i maskinen, og alt kører perfekt.

Virkelig underligt. Og virkelig dårligt af OCZ at sætte en køleprofil så dårligt på. Der sidder kun to meget små klips med meget svage fjedre, diagonalt på chippen.
Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2012 12:48:41
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
typisk små ting, som er skyld i de store udfordringer i livet...

Det kan være køleren er blevet skubbet under transporeten eller noget andet. Korte lange er bare, at det positivt kun var køleren sad forkert.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
03-08-2012 13:07:14
Svar/Indlæg:
5039/109
Ja, det har virkelig givet nogle underlige symptomer. Tror jeg skifter den pad ud med noget MX4, og et par kraftigere clips til at holde profilen fast.

Problemet opstod ud af det blå. Har ikke haft fingrene inde i maskinen siden jeg fik min SSD. Kan være varmen har fået padden til at løsne sig.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2012 16:11:21
Svar/Indlæg:
1495/34
At du sætter dine SATA porte til AHCI i BIOS ændrer vel ikke noget ved en Revodrive 3 som jo er tilsluttet en PCIx port ?


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
03-08-2012 17:40:32
Svar/Indlæg:
5039/109
Nej, er heller ikke portene som sådan, men chipsettet. Måske er det kun intel ICH10R man så sætter til AHCI, men det var nu altså ikke dette der var humlen i mit indlæg. Det er sat tilbage på IDE, da bundkortet ikke har nok OROM til at håndtere AHCI og Revodrive samtidigt.