Hej. Nabo'en er førtidspensionist pga sygdom (cancer), og han får alm. førtidspension efter de nye regler (dem efter 1/1 2003), og han har ikke anden indtægt. Nu har han vundet i lotto, men han er i tvivl om han skal/bør opgive dette til myndighederne, da han ikke ved om han må have en "formue", når han får førtidspension. Vi har læst denne lange smøre igennem https://www.retsinformation.dk... men er ikke blevet klogere 😳
Nogen herinde der ved om man må have vundet en mindre formue, uden det går ud over ens førtidspension?
Førtidspension er fast, og en lotto gevinst ændrer ikke ved beløbet, men det kan gå ud over evt. tillæg (medicin, boligsikring...etc).
Hvis din nabo har noget familie/venner han stoler 100% på, så kunne han evt. få en af dem til at oprette en ekstra konto med hævekort som han opbevarer.
Mener bestemt heller ikke at det burde ændre størrelse af din pension når vi snakker lotto (Fruen er førtidspensionist) - At det kan ændre andre tilskud er der dog stor sansynlighed for.
Han har jo betalt skat af gevinsten og eftersom han er på den "nye" pension, så har det ikke indflydelse på pensionen. Han skal bare nyde livet og pengene, sig tillykke til ham fra mig 😀
Det drejer sig om lidt over 1/4 mill., som han nu skal enten hæve, eller have sat ind på sin konto. Det sidste vil så nok blive løsningen, da det jo ikke ser ud til at påvirke hans månedlige udbetaling. Det eneste tilskud han kan risikere at miste er noget medicintilskud, idet han i forvejen ejer det hus han bor i (er betalt ud for flere år siden), så der er ikke noget med boligsikring.
#6 fih erhvervsbank giver en bedre rente hvis man kan leve med at de er låst i 3 måneder eller mere. jeg er glad for at jeg flyttede pengene væk fra nordea.
En lotto gevindst er en formue, og ikke en indtægt. Men renterne på gevinsten er indtægter og der kan han blive ramt hvis de er høje nok.
Men prøv og undersøg om der ikke er noget gratis advokat rådgivning i nærheden af jer, oftes forgår det en time ugentligt på det lokale bibliotek. De vil kunne give jer det 100% korrekte svar, lige som et anonymt opkald til kommunen også vil kunne v
Som andre siger: pension (førtids- eller normal-), bliver ikke påvirket af din formue. Det er et grundbeløb, som alle har krav på når de bliver pensioneret.
Derudover kan der være visse tilskud, som f.eks. boligstøtte, medicin og andre ting. Disse tilskud bliver påvirket af at formuen bliver større.
Jeg vil dog anbefale, at han fortæller det til myndighederne. Hvis han ikke gør, og det senere bliver opdaget, så får han en kæmpe regning: Alt hvad han har fået uberettiget, plus renter og en "bøde".
Det eneste tilskud han kan risikere at miste er noget medicintilskud, idet han i forvejen ejer det hus han bor i (er betalt ud for flere år siden), så der er ikke noget med boligsikring.