Mærkelige GFX problemer, og nu et dødt GFX?

Grafikkort d.  14. august. 2012, skrevet af HrCookie
Vist: 1114 gange.

HrCookie

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2012 21:05:07
Svar/Indlæg:
665/92
Hey,

Min pc har opført sig lidt mærkeligt efter jeg fik installeret vandkøling (cpu & gfx på vand). Først fik jeg intet DVI signal da jeg startede pc'en. Det virkede ikke at skifte til HDMI, men at udskifte DVI-Dual Link kablet med et Single Ling virkede.

Derefter sagde den at den ikke kunne finde BOOT Device, men den startede fint hvis jeg valgte at boot'e fra min M4 i BIOS. Dette skulle gøres hver gang jeg tændte pc'en, da den gav mig samme besked hver gang.

Da jeg så havde fået gang i maskinen gik det fint, temps var gode, ikke over 30 grader ilde og 50 load. Men så igår fik jeg grønne streger rundt omkrig på skærmen, og så crashede den. Jeg kan fint starte den igen, men bare når Asus logoet før Windows kommer der grønne streger over det hele.

Er mit 680 dødt? Eller hvad siger jeres erfaring jer?

Mvh.
PCDania

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2012 21:33:54
Svar/Indlæg:
598/0
Lyder som om køleren ikke er installeret korrekt på grafikkortet. Hvis du er heldig er grafikkortet ikke dødt endnu.

HrCookie

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2012 21:41:10
Svar/Indlæg:
665/92

Hvad mener du helt præcist?
Jeg fik jo fine temps, og hvordan kan jeg (måske) redde det?

PCDania

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2012 23:20:46
Svar/Indlæg:
598/0
Selve GPUen er sikkert korrekt kølet, men der er andre dele på grafikkortet der også skal køles, nemlig RAM og mosfets. Hvis grafikkortet ikke har taget skade, kan du 'redde' det ved at afmontere køleren igen og tjekke aftrykket i kølepastaen på køleprofilen om det ser OK ud. De steder hvor det ikke ser OK ud har kontakten til grafikkortet ikke været godt nok. Du skal så finde ud af hvorfor kontakten ikke er god nok og rette problemet når du monterer køleren igen. Husk at afrense kølepasta (f.eks med isopropyl alkohol) inden du påfører nyt kølepasta.

Ved montering af køler skal du spænde skruerne ligesom når du monterer et hjul på en bil. Skrue lidt på hver skrue som sidder over for hinanden, ikke ved siden af hinanden. Til sidst passe på at hver skrue er spændt lige meget uden at være strammet for hårdt da det kan få PCB'et til at bøje en lille smule, lige nok til at give dårlig kontakt = dårlig køling.

Jeg har selv prøvet noget tilsvarende hvor der var brugt Thermalpads på RAM. Ved montering af køler havde jeg spændt en af skruerne en anelse for hårdt så RAM blev ikke kølet ordentligt.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
15-08-2012 00:21:53
Svar/Indlæg:
15982/637
Er de grønne streger der også under boot/ post menuen ?

HrCookie

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2012 13:16:36
Svar/Indlæg:
665/92

Det lyder meget muligt som grunden til mit problem. Men sådan skruer jeg altid skruer. Dog har jeg lige afmonteret køleren og synes det ser ud som om der har været fin kontakt alle steder. Men som man ser på billedet er der et sted der ser mærkeligt ud med noget grønt halløj.

http://img838.imageshack.us/i/...

Men det kan måske stadigt reddes?

De kommer så snart der er et billede på skærmen, og det første er Asus logo'et.

hamster

Overclocker
Tilføjet:
16-08-2012 07:48:59
Svar/Indlæg:
42/17
#5 Jeg ser ingen køler pasta har du taget det af igen?
Det der grønne noget ser ikke godt ud tror det er en død chip.

HrCookie

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2012 16:24:37
Svar/Indlæg:
665/92
Kølepads'ne sidder på vandblokken, men de har alle afmærkningers efter chips'ne.

Det var også hvad jeg var bange for. Kan man skaffe sådan en chip og udskifte den? For det virker voldsomt at skulle bruge små 4k på et nyt kort når en enkelt mikroskopisk chip af mange et stået af.