Lidt råd til ny computer

Bundkort / CPU d.  21. august. 2012, skrevet af Chriss
Vist: 1062 gange.

Chriss

Overclocker
Tilføjet:
21-08-2012 18:00:34
Svar/Indlæg:
18/6
Hej folkens

Jeg er så småt gået igang med at tænke på at skulle skifte min "gamle" AMD PII 955'er + 2x5850 ud med en nyere og mere kraftig computer. Den har godt nok ikke nogen problemer med at køre nogen spil, men nu har jeg snart haft den i 3 år, så det begynder at krible lidt i fingrene for noget nyt :)
Har ikke fulgt så meget med i hardware udviklingen på det seneste så vil lige høre om jeg er helt galt på den :)

Har købt mine tidligere computere hos topdata, men det var mest fordi at de på det tidspunkt lå i odense og det var rart at jeg bare kunne køre hen til dem hvis der var et problem. Nu er de så flyttet til københavn så vidt jeg ved, så har også kigget lidt på hvad shark gaming tilbyder hvilket ikke umiddelbart ser dårligt ud.
Men hvis der er andre gode steder at handle så kom med dem :)

Jeg hælder mest til at købe min computer samlet da det bare er rart at have en samlet garanti ét sted.

Regner med et budget på et sted mellem 10 og 15k

Nå, videre til hardwaren :)

mht til CPU:
synes det lader til at I5-3570k er det foretrufne valg til en gaming computer. I7-3770k er lidt dyrere og virker til at de fleste ikke mener at det er pengene værd.
Hvis det skulle være fra shark gaming så tilbyder de også en løsning med OC af CPU'en, fra 3,4 til 4,4GHz samt vandkøling, men vil det være de ca 1000kr værd? er normalt ikke meget for at OC, men når det er dem der gør så, så dækker deres garanti jo, og så kunne det måske være interressant.

mht til GFX:
vil nok fortsætte med en dual-gfx løsning, da der ikke findes noget single GPU kort med nok power.
Men er der nogen der ved om der nye gfx på vej? om det er AMD eller Nvidia er jeg ret så ligeglad med, bare det er hurtigt :)
Hvis der ikke lige er noget på vej inden for de næste 5-6 måneder så gider jeg ikke vente og så hælder jeg lidt til 2xGTX670. I hvert fald hvis det skal være fra shark gaming, da de tager lidt for meget for 2xGTX680. Tror det var næsten 2500k ekstra selvom kortene ikke koster meget mere end 500kr mere pr stk.

Mht Bundkort:
Eneste vigtige er at det har USB 3.0, og at begge PCI-E porte kører x16 ved SLI/crossfire, gider ikke de bundkort som skifter til x8x8 når man køre SLI/CF. Helst også PCI 3.0.
Kunne være rart med et af de kort som både kan klare SLI og Crossfire.

mht RAM:
Her er jeg ikke kræsen, hvis der skal OC's så skal det være fra dem jeg køber den hos, så der er garanti på det. Ellers skal det bare være omkring 8GB ganske almindelig ram.

mht harddisk:
Kunne godt tænke mig SSD, men ved sq bare ikke om jeg gider det når jeg ikke kan få en med plads nok til alle mine spil uden at det bliver vildt dyrt. Ellers betaler jeg jo bare for at computeren starter lidt hurtigere op + de få spil der kan nå at ligge på den. Så skal nok bare være en 2TB almindelig HD.

Hvad siger i til det? er der noget jeg har misset, eller kunne det her være en god løsning til en lækker ny gaming computer?
Villads

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2012 18:52:41
Svar/Indlæg:
1495/69
Sagen er klar!
Hvis din maskine kører stabilt og klarer alle de opgaver du sætter den til har du ikke brug for en ny maskine.

Du er blevet angrebet af et anfald af ren materialisme, hvor selve det at indkøbe og eje er formålet i modsætning til det spirituelle eller åndelige hvor det handler om selve oplevelsen og de udviklinger man kan få med maskineriet som værktøj der er i focus. 😎

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-08-2012 19:32:21
Svar/Indlæg:
3636/386
Må se mig enig med #1

Synes du den ikke har nok power, kan du jo lave små opgraderinger selv. Fx komme ind med overclocking og få din maskine kørt op på 4 ghz. Dette vil nok kræve en kraftigere køler. Derudover kan du jo smide en ssd i og pludselig vil det være en verden til forskel...

Don

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2012 19:46:22
Svar/Indlæg:
644/8
Villads hold mund, det gælder om at have den hurtigste knallert på havnen, eller ihvertfald den hurtigste ens pengepung kan betale 🤡

Men med den intro du laver, er der nok lidt sanhed i hvad Villads siger :D

3570k er lidt den nye 2500k, altså der hvor man får mest for pengene til spil. Det vil sjældent give mening at give 1000,- mere for en dyere cpu og så spare de penge på grafikkort.

Angående bundkort, så tror jeg ikke du kan få mere end en pci-e x16 på et chipset mindre end x-79 som er socket 2011 og ikke 1155, men det er der nogle bundkortnørder der ved meget mere om end mig.

SSD må du ikke undervære. Hvis du ikke har ssd i dag, kan du prøve at købe en i dag, gerne en 256gb for at få plads til alle dine spil. Det er en af de største forbedringer de sidste år! Der er massere af indlæg herinde om hvilken ssd det skal være.

Du skal ikke forvente nye grafikkort fra AMD eller Nvidia lige med det samme, så det er et fint tidspunkt at købe på.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Don Kam d. 21-08-2012 19:46:46.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2012 20:31:28
Svar/Indlæg:
1436/25

Enig med #1 (og godt skrevet #1)men jeg kan godt forstå at du vil opgradere, for det er altid sjovt med nyt legetøj.

Jeg ville også vælge en 3570K og et bundkort i 1.000-1.200 kroners klassen. Dertil ville jeg vælge et GTX660 og hvis det ikke kan klare opgaven så ville jeg smide et mere i.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2012 20:36:06
Svar/Indlæg:
1495/69
Ja det var et tarveligt indlæg men han er selv ude om det. 😀

Chriss

Overclocker
Tilføjet:
21-08-2012 23:04:26
Svar/Indlæg:
18/6
hehe villads, der var jo en grund til at jeg skrev
"Den har godt nok ikke nogen problemer med at køre nogen spil, men nu har jeg snart haft den i 3 år, så det begynder at krible lidt i fingrene for noget nyt :)"

Er godt klar over at jeg ikke er nød til at skifte computer, da min nuværende sagtens kan holde 1 år eller 2 endnu, men det var bare ikke det mit spørgsmål gik ud på :)

Er også derfor jeg er nød til at punge godt ud for at for alvor kunne mærke forskellen. Men jeg har pengene og har tænkt mig at bruge dem :)

#3 ved godt at SSD er awesome! Problemet er bare at jeg ikke har pengene til at smide 2x 500GB SSD'ere i raid så jeg har 1TB. Jeg har mange spil og kan godt lide at spille dem alle. Og med OS og spil der efterhånden fylder 20-30GB så er 256GB faktisk ikke ret meget.
Så vil jeg hellere bruge penge på noget SLI/CF power da jeg heller vil have power ingame, end at windows starter hurtigere og spillene loader hurtigere.
Kan nemt fylde 700-800GB op med spil, så hvis det endelig skulle være så skal det minimum være en 512GB, men så koster det efterhånden også en del. Hvilket igen er penge jeg så hellere vil fyre af på GFX.

Virkede også som om at i5-3570k'eren er klart det bedste valgt, spørgsmålet er så om en OC løsning til ca 1000kr mere vil være pengene værd? Hvis der er nogen der har erfaringer med det..

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2012 23:50:12
Svar/Indlæg:
1495/69
Hi hi - sandheden er at jeg lige havde fået 2 - 3 gode whiskeysjusser og så løb det mig i pennen.
Fra børn og fulde folk skal man høre sandheden, ved du. 🤣

Jeg har selv lige været igennem en kraftig opgradering fra E8500 til i7 3770K plus en hel del udenom og det var en herlig tid med planlægning, indkøb og endelig montering/ombygning til en ny fin og skarp PC.

God fornøjelse. 🙂