-> #13 + #14
Går ud fra, at begge svar var henvendt til mig?
Fordi, for dét budget - og da det er til en arbejds-PC, ville jeg kigge på de primære faktorer såsom støj og brugervenlighed/niceness.
Det kan så godt ske, at det bare er mig, men jeg bytter gerne 5-10 % i en eller anden random benchmark, hvis jeg kan få en støjsvag computer. Om jeg skal sidde ved den 8 timer eller 8,5 time, er ikke uvæsentligt ift. støj, endsige over flere dage.
Så derfor ville jeg starte med at kigge på gode kabinetter og støjsvage køleløsninger.
Dernæst.
Så ville jeg forsøge at fylde maskinen med RAM. Simpelthen tjekke op med budgettet og fylde så meget RAM på, som overhovedet muligt (24-32 GB).
Dernæst: lagerplads. Gerne:
Systemdrev til programmer og OS
Lagerdrev
Arbejdsdrev
Scratch
I ovenstående rækkefølge, og evt. med en god RAID-controller.
Dernæst, hvilken CPU har man råd til, kontra et godt grafikkort (Quadro/FireGL)?
Og så kommer der keyboard, mus og skærm, efter eget valg.
Gamere har en tendens til at gøre det omvendte (ikke alle, men mange), nemlig: Grafikkort/CPU, RAM, lagerplads, kabinet (og nej, konfilys tæller ikke), køling/støj.
Nogle går endda mere op i det perifære udstyr end meget andet, hvilket jeg langt lettere kan forstå - men det er så relativt lille en udgift sammenlignet med de fleste maskiner.
Grunden til at jeg så spørger om hvorvidt du har kigget efter en workstation er, at de netop er bygget op efter ovenstående princip, hvor stabilitet og køling/støjreduktion er i højsædet. Alt andet, er enormt sekundært, og jeg er ret enig med dem.
My point being: Spec. er ikke (og langt fra, altid) det, som det hele handler om 🙂
Mit nuværende system er ret meget lig dit, med undtagelse af en god SSD til OS og programmer, en SSD til scratch og så en hulens masse harddiske til lager, foruden at den larmer som en jetjager. Hvorfor? Fordi jeg købte delene sådan ind, men planen er at få opfyldt ovenstående indkøbsliste 🙂