-> #4
Jeg ved ikke om man får "mere for pengene" med en Windows PC end med en Mac.
Lad mig illustrere:
Listepris, på en given CPU er ca. ens, uanset om man hedder HP, Apple, Lenovo, Acer eller etc.
Det samme gælder RAM, lager, display osv.
(og nørder, klap venligst kaje - I'm tryin' to make a point here)
Med andre ord. Når du så kigger på eks. EDBpriser, og vælger:
Core i7
4 GB RAM (maks. 8 GB)
SSD
Geforce grafik
osv. osv.
Så er det rigtigt, at nogle computere koster mere end andre.
Hvis man så holder sig for øje, at komponenterne - for producenterne - koster ca. det samme, så må der være en grund til, at nogle computere koster mere end det dobbelte end de billigste på listen.
Og, det er der også.
For HP, Lenovo, Dell, Apple og mange andre, er det en premium-pris, for de komponenter der ligger "omkring" de specifikationer så mange nørder fejlagtigt vælger at fokusere på.
Om der er brugt førsteklasseskomponenter er, for slutbrugere, oftest ligemeget. De kigger som regel på to faktorer, nemlig "specifikationer" og "pris", og det bruger de så til at sammenligne alle produkter med.
Ironisk nok, så er undskyldningen tit, at markedet er for uoverskueligt for den almene forbruger (hvilket naturligvis er åbent til fortolkning), og man dermed kun har specifikationer og pris at gå efter.
Mit argument, derimod, er, at almen sund fornuft siger, at med mindre der står "Gucci" (eller andre 'design'-brands for den sags skyld), er der som regel en grund til at produktet koster mere.
Min opfattelse af det ironiske er, at folk åbenbart fatter bjælde når det handler om computere, TV osv. - men udemærket godt er klar over, hvorfor en Mercedes koster mere end en Suzuki Swift (no offence til eventuelle ejere).
"Nåja" siger de, "det er jo noget helt andet" - og det kan de for så vidt have ret i. Biler er ikke det samme som computere, men de grundlæggende principper i forhold til prisen, er ret meget lig.
Lad os betragte situationen:
Hvad får du ved en Mercedes, kontra en af markedets billigste biler?
Først gør vi, som de fleste forbrugere, og kigger på kravsspecifikationen (igen, nørder, tillad brug af illustrative metaforer):
- Bilen skal kunne køre fra A til B
- Bilen skal have seler
- Bilen skal have en motor
- Bilen skal have et rat
- Bilen skal have en karosse
- Bilen skal have hjul
- Bilen skal have en forrude
... jeg tror pointen er ved at sive ind på nuværende tidspunkt.
Ser man bort fra det åbenlyse, er der ikke noget ved ovenstående der reelt adskiller en Mercedes fra så mange andre biler. Det er et transportmiddel, med hjul, motor, rat, osv.
Men hvad er det så der adskiller en Mercedes fra så mange andre biler?
Det ved de fleste brugere lige så vel som jeg gør (måske i højere grad, da jeg reelt ikke har megen forstand på biler), men hvorfor vælger man at købe en Mercedes, hvis ens primære behov er et "køretøj", så må en Suzuki Swift vel være lige så godt som en Mercedes - og den er ovenikøbet billigere.
... man skulle da være idiot, for at vælge at smide pengene efter en Mercedes.
- så, hvorfor køber man en MacBook Pro, en Lenovo Thinkpad, en HP ProBook, Dell Precision eller andre mærker, som er væsentligt dyrere end konkurrenternes, når ens åbenlyse behov, jo "bare er en computer"?
Jamen.
For nogle, er det en væsentlig del af deres hverdag. Enten i form af (som jeg) vane, profession eller simpelthen deres trang til at flashe noget dyrt (tro det eller ej, de typer findes).
Hvorfor så ellers vælge en dyr computer?
- stabilitet
- service/garanti
- design (herunder, byggekvalitet - støjniveau, etc.)
- brugervenlighed
og en masse andre faktorer jeg ikke kan gøre mig klog på.
Så. Hvorfor er jeg så forbandet glad for min laptop?
For det første. Så er det den første laptop jeg nogensinde har været i nærheden af, hvor jeg rent faktisk fik lyst til (og blev glad for) at bruge en trackpad. Alle der har samme oplevelse som jeg, kan beskrive hvor uendeligt træls det er at skulle låne eller hurtigt hjælpe med noget, på en computer hvor trackpad'en bare fungerer af lort.
Med fare for at lyde som en fanboi, så forstår man pludseligt, hvorfor Apple var de første til at lave en mobil med touch, der rent faktisk var til at bruge.
Grund nr. 1 til at vælge en MacBook: Trackpad'en fungerer rent faktisk - og det i sig selv, er et stort argument.
Dernæst, så er tastaturet baggrundsbelyst, og har en vis kvalitet over så. Selvfølgelig er ergonomi en smagssag, men har man først vænnet sig til et godt tastatur, uden knapper der "klikker trægt" (ved ikke om det giver mening?), er det enormt svært at vænne sig af med. Det kan godt ske, at jeg blot er et barn af det gamle Model M tastatur, men for mig, er et tastatur af en given mekanisk kvalitet ikke til at tage fejl af.
Grund nr. 2 til at vælge en MacBook: Tastaturet er baggrundsbelyst. En ting der er enormt svært at vænne sig af med, når først man har lært at sætte pris på det. Selve tastaturets feel er dog en smagssag.
Mekaniske kvaliteter, leder mig videre til næste punkt, nemlig støjniveau.
Kald mig bare sippet, men hvorfor Apple (så vidt jeg ved) er de eneste der kan lave en "high performance"-laptop, der ikke larmer som en støvsuger eller mildt fornærmet ekskæreste, selv ved idle er mig en gåde. Magnetisk ophængte blæsere, er - i sig selv - ikke et stort mysterium. Måske de, Apple, bare tog patent på lortet, for jeg har aldrig oplevet det ved andre laptops.
Grund nr. 3 til at vælge en MacBook: Støjsvag.
Apropos magneter, Magsafe, i sig selv.
Grund nr. 4 til at vælge en MacBook: MagSafe.
Når alt kommer til alt, så kan en MacBook reelt ikke noget, alle andre laptops ikke kan - hvilket leder mig frem til en af de altoverskyggende grunde til at vælge en MacBook (uanset hardware), nemlig softwaren der følger med - Mac OS X.
Enten elsker man det, eller så har man ikke brugt det lang tid nok til at komme til at elske det.
Bruger du din computer til:
- internet (surf, pr0n, what-evs)
- mail
- mere pr0n
- video (bare at se dem)
- musik (bare at lytte)
- office (eks. Microsoft Office)
er der, synes jeg, reelt ingen grund til at foretrække en Windows PC over en Mac, eller omvendt. Det er opgaver de begge klarer, på samme måde som en Suzuki også kan køre. Der er absolut ingen forskel, og den forskel der pisser de fleste af, er kosmetisk (ironisk nok oftest påpeget af folk, der kører med 1.000 skins, add-ons og plugins på deres Windows desktop - men, fred være med det). Mac OS X' udseende, kontra Windows, er i bund og grund kosmetisk. Tag de fleste genveje, og erstat ALT og CTRL med CMD (se, du sparer endda et 'L'), og forskellen er forsvindende lille:
ALT + TAB -> CMD + TAB
ALT + F4 -> CMD + Q (quit)
CTRL + W -> CMD + W
CTRL + T -> CMD + T
CTRL + R -> CMD + R
CTRL + C -> CMD + C
CTRL + V -> CMD + V
osv.
Læg mærke til, at de første 6 genveje går henover: TAB, Q, W, R, T, Y
@ ligger på [ALT + '] og derudover, er der et væld af genvejstaster jeg end ikke magter at referere til, men som du kan finde på nettet eller "indsæt specialtegn". Ikke noget med en eller anden hurtig [ALT + XXXX], bare find det tegn du vil bruge og lav en copy-paste (det kan du nu også i Windows, ret skal være ret).
På mange måder, er Mac OS X lige så intuitivt at gå til, som en smartphone (iOS-baseret såvel som de fleste Androids). Bare det, at indsætte et dokument på en hjemmeside (du kender godt de der "gennemse"), gør du bare ved at finde dokumentet og indsætte i stien (ikke noget med "for mange tegn" eller noget andet hejs).
Det fungerer bare.
Er der så overhovedet ulemper ved Mac OS X?
Selvfølgelig er der det.
Det kan crashe, ligesom Windows kan det. Du kan få virus (selvom mange hårdnakket påstår det modsatte). Du kan installere dårlige programmer (nåja - alene det at installere og afinstallere programmer er en fryd!). Du bliver, og det mener jeg i ordets mest positive forstand, dum af at bruge Mac OS X - fordi operativsystemet bare fungerer og du skal ikke lave alle de der små ninjatricks du laver i Windows.
Ikke at min MacBook er perfekt, eller er bedre end alle andres Windows-PC. Den er langt fra perfekt, og den er heller ikke bedre en alle andres Windows-PC.
Men!
Til mit behov, er den perfekt - og det er, trods alt, for mit vedkommende - det eneste der tæller.
Der er dog ét kæmpe minus du skal være opmærksom på.
For de penge du smider efter en MacBook, får du ikke en særligt fed garantiordning med. Der er HP, Dell, Lenovo (og nogle andre) til gengæld langt mere fremme i skoene.
Om det siger noget om HP, Dell, Lenovo og andres produkter, eller Apples tiltro til deres egne, skal jeg ikke kunne sige.
Det eneste jeg kan forholde mig til er, at min 4-årige laptop går snart ind på sit 5 år, og har ikke vist kvalitative svaghedstegn. Den har bare virket, med undtagelse af nogle få fejl40 og så en enkelt kæmpebøf, der så blev rettet på tre dage (I shit you not. Afleverede den ved Eplehuset i Århus om onsdagen, og fredag formiddag fik jeg en besked om, at computeren var klar til afhentning).
Så hvorfor skal man købe en MacBook Pro?
Af samme grund man køber en Mercedes Benz... fordi man har lyst, og fordi man kan. Så må alle andre være sure i deres Suzuki som, "jo bare er et transportmiddel, fra A til B".