Råd søges vedr. OC af FX-8150

Overclocking d.  27. august. 2012, skrevet af Renegade
Vist: 4659 gange.

Renegade

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2012 12:25:00
Svar/Indlæg:
78/26
Hej alle..
Jeg er ved at finde ud af hvilken/hvilke dele det er der får mit system til ikke at ville overclocke til mere end 4.2Ghz.
Jeg har prøvet flere forskellige OC indstillinger uden at få et resultat ud af det. Har prøvet BIOS OC mode uden det bliver stabilt, har prøvet kun at hæve clock eller FSB samt cpu volt. Enten så fryser min computer med det samme, eller melder fejl og går kold når den stresses med bl.a. Prime95.
Derfor søger jeg hjælp til at finde ud af hvor flaskehalsen i mit system er.
Mit system er følgende:
CPU: AMD FX-8150 BE
MOBO: AsRock 990FX Extreme3 med nyeste BIOS
RAM: Kingston HyperX 2*4GB 1600 Mhz CL9
GPU: MSI Radeon HD6870 1GB
PSU: Coolermaster H620W 80.
HDD: 2x500 GB 7200 rpm Samsung
CPU er desuden vandkølet af et komplet system.

Jeg ved ikke om det skyldes mit bundkort, defekt CPU, strømforsyning eller hvad det er der holder mit system tilbage..
På forhånd tak..
MVH Jesper

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Renegade d. 27-08-2012 12:26:36.
Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2012 12:56:59
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 har du en idé omkring hvor varm din cpu bliver,

mine umidbare indtryk/anelser udfra dit system er 3 muligheder.

1: varme problem. (kan være alt fra dårlig køler/heatsink kontakt fra dit vandkøling til cpu´en og til at være luft i dit vandsystem.
2: Strøm problem. Selvom jeg ikke tror dette er tilfældet, så kan din psu måske være overbelastet eller på anden måde slidt.@ Tjeck strøm i bios + med voltmeter hvis muligt.
3: Dit bundkort begrænser dig på en måde, muligvis bios indstilling eller en dårlig oc bios osv.

(eneste anden mulighed er vel en dårlig batch på din cpu).

Oc´er du via multiplyer eller via FSB ?. (kender ikke lige til oc af AMD AM3+ (FX serien) cpu´erne.

Renegade

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2012 13:04:54
Svar/Indlæg:
78/26
1: Min cpu bliver på ingen måde varm, ved standard indstillinger bliver den ikke over 32 grader ved full load, og ved OC ikke mere end 40 grader ca, alt efter indstillinger.
2: Jeg har fået at vide at min psu ikke er ret god da den "kun" har 3 rails og vidst ikke kan levere "nok" strøm til cpu? Men da jeg købte den var det efter anbefalinger på nettet, så ved det ikke?
3: Jeg har prøvet flere forskellige indstillinger i Bios

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renegade d. 27-08-2012 13:05:30.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
27-08-2012 13:09:05
Svar/Indlæg:
6368/477
Din psu er fin nok til det du har dig der. Selv med 3 grafikkort og højt oc på min trækker jeg ikke 600 watt.

Lad alt være på auto (reset BIOS) derefter slår du alle C states fra og alt strømbesparelse, derefter hæver du multiplier til 21 uden at ændre på volt.

Vil den køre stabilt der?

Renegade

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2012 13:13:04
Svar/Indlæg:
78/26
#3 Okay det var også det jeg selv mente den ville være, men hvad er forskellen på om det er single rail, eller multirails? Og hvad er bedst? Og min PSU kan sagtens levere strøm nok til en FX ved OC?

Jeg har ikke prøvet at hæve multiplier uden at hæve vcore, men det skal jeg nok prøve når jeg er kommet hjem fra arbejde, og så lige skrive hvad den siger når det er testet.

Renegade

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2012 13:20:44
Svar/Indlæg:
78/26
Problemet har også været at når jeg overclocker så begynder mine værdier (vcore samt frekvens) at svinge og vise forskellige værdier alt efter hvilket program jeg bruger. Og det er selvfølgelig når alle strømsparefunktioner osv er slået fra, men alligevel viser cpu-z, core temp, samt AMD overdrive forskellige værdier når jeg oc'er men ikke når den kører med standardindstillinger. Dette forekommer mig meget mystisk.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
27-08-2012 14:03:02
Svar/Indlæg:
6368/477
Du kan ALDRIG stole på de målinger. Den eneste måling du kan stole på er din egen med et multimeter. Skidt med om det svinger, det er jo bare hvad programmet kan læse og er 99 ud af 100 gange forkert.

Jeg får også at vide at min 12V køre 11.8V, men det passer slet ikke hvis jeg måler med multimeter.

Jeg synes selv at single rail er bedst. Det er blot hvor mange "linjer" din psu har at trække strøm fra. Se det som en strømkilde, en rail kan måske give 18A og en anden 18A, lidt ligemeget at have to kerner mod en enkelt der er kraftig, du får ikke dobbelt ydelse med to, men når der skal mange ting til psuen giver det godt.

Renegade

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2012 20:02:30
Svar/Indlæg:
78/26
Ahh ja okay, men det burde vel trods alt stadig være vejledende :P
Okay så det har ikke den store forskel hvor mange rails den har, det betyder heller ikke noget på hvor meget cpu'en kan trække af strøm?
Når jeg har mange ting der trækker strøm (grafikkort, lydkort, vandkøling, blæsere, lys osv) så er det vel godt nok at der er flere rails? Men kan min psu være begrænset i den strøm der er til rådighed til cpu'en ved oc?

Jeg har nu prøvet at sætte de indstillinger du sagde og den startede fint op, men så snart jeg startede Prime95 skrev 1 eller 2 kerner "possible hardware failure" og min computer frøs.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-08-2012 23:59:18
Svar/Indlæg:
4983/48
Husk power states i Win7 kan override en del strømting i bios ved OC også 🙂

"C1E Halt state" er den som giver adgangen, så indtil du er sikker på dit setup ikke er fuldstændig ustabilt under OC, så slå den fra i bios.

Ikke for at punke dig, men der er altså ikke ret mange true single-rail PSU´er tilbage 🙂

Det sagt er alle multi-rail PSU´er sådan set stadig single-rail i bund og grund, der er bare sat en bunke elektroniske sikringer på, samt et mere effektivt strømfordelings modul på så at sige.

Renegade

Overclocker
Tilføjet:
28-08-2012 17:58:46
Svar/Indlæg:
78/26
C1E har ligeledes været slået fra, samme som APN, C6, Turbo core, active core osv.

Okay, så jeg kan roligt være tilfreds med min psu?

Renegade

Overclocker
Tilføjet:
28-08-2012 18:00:25
Svar/Indlæg:
78/26
Men det bringer mig desværre heller ikke tættere på hvad mit system så fejler :/

Renegade

Overclocker
Tilføjet:
01-09-2012 14:50:45
Svar/Indlæg:
78/26
Nogen gode råd mht hvad der holder min computer tilbage, eller hvad der kan være "defekt"?