Spørgsmål om ssd (novice)

HDD/SSD/RAM d.  31. august. 2012, skrevet af gasolin
Vist: 1206 gange.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2012 23:12:51
Svar/Indlæg:
5506/640
Jeg er novice hvad ssder angår og har nogen spørgsmål om en ssd (har lige fået,installeret en).

Må man bruge programmet ccleaner for at rense ud når programmer slettes og man vil sikre sig at alle registreingsdatabase data'er bliver slettet?

Må man rense ud med ccleaner for at slette skrammel på ssden som ikke kan bruges til noget fornuftigt f.eks en gang om ugen/måneden?

Er der nogen i vejen for at man køre med sit antivirus program en scanning 1-2 gange om ugen,med hensyn til hvad en ssd ikke kan tåle i forhold til en alm harddisk eller skal man helst nøjes med en scanning om måneden?
gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
01-09-2012 07:35:53
Svar/Indlæg:
5679/460
behøves du ikke SSD har en funktion der kaldes TRIM og på de Nye er det så effektivt at den holder fabriks hastigheder hele tiden selv efter langtids brug hvor de gamle ikke gjorde det godt på samme måde :)

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2012 07:51:23
Svar/Indlæg:
1495/34
Du kan virusscanne på en SSD lige så tosset du vil, det er jo meget få skrivninger der sker under en virusscanning.

Det eneste man skal prøve at undgå, er overdrevne skrivninger (defrag f.eks) da cellerne på en SSD har en begrænset levetid.

Selv med heftig daglig brug, så vil nyere SSD holde i rigtig mange år (10-15-20 år ?) hvis man behandler den ordentligt.

Det betyder ikke så meget at der ligger ligger "skrammel", det ændrer ikke så meget ved en SSD's hastighed, men af hensyn til registreringsdatabasen, å er det da en god ide at benytte f.eks Ccleaner til at holde den trimmet.

Min Intel 510 er snart 1,5 år, og hastigheden er som da jeg fik den, selvom jeg kører Ccleaner mindst 1 gang om ugen hvor der fjernes snavs fra IE, Firefox...etc og ryddes op i registreringsdatabasen.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2012 10:13:51
Svar/Indlæg:
5506/640
Hvor meget må jeg max fylde en ssd op med? Ved man ikke må fylde den helt op, 120gb kingston hyper x k3, der er 111gb og ca 39.9 gb tilbage.

Hvorfor må man ikke fylde den helt op?

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2012 11:06:28
Svar/Indlæg:
1495/34

Læs en af de mange tests der er her på siden af nyere SSD. I indledningen til disse tests er der en fin beskrivelse af hvordan en SSD fungerer.

En af årsagerne til at man ikke bør fylde sin SSD helt op (90% eller mere), er at bl.a TRIM og Garbage Collector godt kan lide at der er lidt plads ledigt, så de kan skaffe ledige pages.

Det er ikke så "farligt" at fylde en SSD næsten op som hvis det var en almindelig HDD - det skyldes at bl.a defrag har svært ved at køre på en HDD hvis den er fyldt til randen, og så skal læse/skrive hovedet flytte sig alt for meget på en fyldt HDD.

Kører du en benchmark på en HDD som er fyldt næsten op, så vil du se at svartiderne falder drastisk ved 60% og højere.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
01-09-2012 11:10:02
Svar/Indlæg:
7881/1165
#3: En sandforce-baseret drev kan faktisk ikke fyldes helt op. (de kendes ofte ved underlige størrelser som f.eks. 120GB i stedet for 128) Den har stadig 128GB og den ekstra plads bliver brugt til buffer og som erstatningslager hvis nogle celler bliver slidt op. 😉
Jeg mener dog at windows kan have sine begrænsninger hvis der ikke er et overskud til pagefil og systemgenddannelse. Så det er vist stadig en fordel at have 10GB ledig plads, men det skulle som sådan ikke gå ret meget ud over hastigheden.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af red_martians d. 01-09-2012 11:11:09.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2012 11:31:52
Svar/Indlæg:
5506/640
Har brugt denne guide http://www.computing.net/howto...