Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2012 13:37:37
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Jeg har en QNAP TS-409 Pro Turbo NAS, hvor jeg godt nok ofte har undret mig over "turbo"-delen. Pro, måske. Turbo? Ikke rigtigt.
På en god dag, ligger læse/skrive-hastigheden måske omkring 18 MB/s, men oftest ligger den omkring 10-12 MB/s og i ekstreme tilfælde, omkring 4-7 MB/s.
Det er, kort fortalt, jo ikke det man ville forvente af et Gb-LAN. Og, inden vi kommer for godt i gang, så er jeg klar over, at router, kabler osv. kan have noget at sige. Jeg er dog, her på det seneste, begyndt at være i tvivl om hvorvidt det overhovedet har det store at sige.
Normalt, så overfører jeg dokumenter mellem mine computere "manuelt" (USB-stick, ekstern harddisk, ad-hoc), men sommetider også via NAS'en - og det kan tage sin tid. Men, nu hvor jeg har fået mig en stationær Mac har jeg gjort lidt brug af delte mapper, og nu kommer vi til humlen.
Jf. programmet "Aktivitetsovervågning" (det svarer til 'Joblisten' i Windows), så ligger mine overførsler (mellem to computere, via routeren, med kabel) på omkring 100-110 MB/s.
Dette leder mig frem til:
Ud over det oplagte, at min NAS er håbløst langsom, er der så en anden fornuftig forklaring på, hvorfor mine overførselshastigheder på netværket er så forskellige? Havde det være 90-95 MB/s vs. 100-110 MB/s, havde jeg nok ikke lagt det store i det.
Havde NAS'en blot ligget på 50-60 MB/s havde jeg været tilfreds
Men vi snakker altså 15-18 MB/s vs. 100-110 MB/s 🙂
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 01-09-2012 13:39:19.