Hvilken digitzer er bedst til autocad (musearm)

Diverse d.  04. september. 2012, skrevet af torzen
Vist: 1369 gange.

torzen
 
Bruger
Tilføjet:
04-09-2012 10:21:12
Svar/Indlæg:
3/1
jeg er en af de mange, der tegner rigtigt meget autocad. Og nu lidt jeg af en klassisk musearm

Ved ikke hvilket produkt der bedst kan erstatte musen. Har prøvet at klikke med fødderne, men det gav mig bare skader et andet sted 🙂

Er det en digitizer der skal til ? Nogen der har nogle erfaringer ? Kan man med en digitzer både højre og venstreklikke, uden at det belaster mere end med en mus ?
Scrollfunktionen på musen bruger jeg rigtigt meget når jeg skal zoome ind og ud på tegningen. Kan man det med en digitizer ?????
gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2012 13:10:14
Svar/Indlæg:
1001/5
Kik på mærket Wacom. Det er en af de originale og første. Det er kvalitet du køber her og det fungere altid.

Du kan selv bestemme hvilken model alt efter din prisklasse.


torzen
 
Bruger
Tilføjet:
04-09-2012 13:47:15
Svar/Indlæg:
3/1
tak for svaret.
Er der nogen der har erfaring med tegneplader til Autocad ?
Nogen der kender et sted hvor de forhandler disse, og vil låne dem ud på prøve ?
Det første sted jeg kontaktede, ville ikke låne dem ud :no:


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
04-09-2012 14:03:35
Svar/Indlæg:
4033/364
Konen bruger sin Wacom Bamboo (hun har slet ikke en mus), men det er så mere grafisk arbejde i elements / lightroom.

Umiddelbart skal du gå efter en i A4 størrelse, så kan man bedre "have store bevægelser" uden at det går ud over detaljeringen. Men en A5 giver så omvendt små bevægelser (og de er noget billigere - de er af og til i netto til 300 kroner)

Hvis du passer på, så er der jo 14 dages returret (kan ikke lige huske om det også er sagen ved erhvervskøb)

Dunno med scrool - konen bruger genvejstaster på tastaturet såvidt huskes.

Men jeg ved ikke om musearm ændres det store, for du skal jo stadig flytte hånden frem og tilbage.

Alternativt er der en trackball - jeg har brugt det i snart 15 år , men det kræver lidt tilvænning.


AJU
 
Overclocker
Tilføjet:
04-09-2012 14:06:04
Svar/Indlæg:
55/5
Mit råd er også trackball, har brugt det sammen med mus de sidste 10 år, kan klart anbefale det.

Trackball til tegninger og div. Windows arbejde - mus til FPS og alt det andet :p

/AJU


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
04-09-2012 14:16:25
Svar/Indlæg:
4033/364
Min erfaring med trackballs er at man skal tage dem til pegefingeren , da tommelfingeren ikke er lavet til at bevæge sig så meget (så bliver musearmen erstattet af en trackball tommelfinger)

Desværre er Trackman Optical udgået selvom (i min optik) at det er KONGE trackballen.. har haft 4 i de 15 år jeg har brugt det.. den første fik jeg selv ødelagt.. nr2 gik knappen på efter 4 år - blev byttet på garantien.. nr 4 er en ekstra jeg har på arbejdet..


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2012 18:13:32
Svar/Indlæg:
2958/84
#3 Ved erhvervskøb er der ingen returret.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
04-09-2012 18:54:39
Svar/Indlæg:
2263/307
Jeg har selv haft musearm, og det er RIGTIG træls. Du skal ikke regne med at den forsvinder af at bruge digitizer. Eller en underlig udformet mus. (så hedder det bare digitizer-arm...).

Lav hellere nogle øvelser fra din fys hvert kvarter i arbejdstiden, og få en bedre arbejdsstilling.


torzen
 
Bruger
Tilføjet:
09-09-2012 22:53:14
Svar/Indlæg:
3/1

Jeg har selv haft musearm, og det er RIGTIG træls. Du skal ikke regne med at den forsvinder af at bruge digitizer. Eller en underlig udformet mus. (så hedder det bare digitizer-arm...).

Lav hellere nogle øvelser fra din fys hvert kvarter i arbejdstiden, og få en bedre arbejdsstilling.

svedel77 skrev d. 04-09-2012 18:54:39

Jeg tror grundlæggende at jeg arbejder korrekt. Jeg har bare i en periode arbejdet for meget.
Så jeg kan godt leve med en digitzer-arm, hvis min musearm for lidt ro. Og når musearmen er helbredt, skal jeg bare lære ikke at arbejde for meget 🙂


Alanadin
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2012 03:00:03
Svar/Indlæg:
154/12
#5 Cordless Optical TrackMan er da stadig tilgængelig.
Mener du ikke at det er TrackMan FX som er "KONGE trackballen"?
... og hvis du har en ekstra liggende skuffen, må du da gerne sende den til mig... 😀

Ellers kan jeg også anbefale en trackball til at afhjælpe musearm.
Som nævnt så kræver det dog en smule tilvænning.

Andre ting som virker for mig:
Indstil bord, stol og skærm i korrekte højder

Lær keyboard shortcuts og undgå at lave mange skift mellem keyboard og mus

Ved normalt computer arbejde brug en høj mouse tracking speed, så du ikke skal bruge en hel bordplade til at flyt markøren fra den ene ende af skærmen til den anden.
Her ved kan du også undgå at skulle løfte musen for at få mere plads til at flytte markøren med.

Ligesom #7 nævner, lav nogle øvelser... og husk at holde pauser.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
10-09-2012 08:59:56
Svar/Indlæg:
4033/364
#9

FX er også god.. men Optical trackman har scroll og andre lækre ting :) - desværre er der ingen af dem der laves mere.

Jeg bruger begge mine trackballs.. og selvom jeg ikke gjorde, så er det altid rart at have en som reserve 😀


torzen
 
Bruger
Tilføjet:
17-09-2012 08:05:56
Svar/Indlæg:
3/1

Jeg har selv haft musearm, og det er RIGTIG træls. Du skal ikke regne med at den forsvinder af at bruge digitizer. Eller en underlig udformet mus. (så hedder det bare digitizer-arm...).

Lav hellere nogle øvelser fra din fys hvert kvarter i arbejdstiden, og få en bedre arbejdsstilling.

svedel77 skrev d. 04-09-2012 18:54:39


Købte en digitizer, og det virkede ikke særligt godt.

Så jeg følger dit råd. Har indstillet telefonen til at ringe hver halve time. Så husker jeg at strække ud 🙂

Og så vil jeg prøve, at skaffe mig en venstrehåndsmus. Jeg vil så klikke med venstre, og styre med højre. Det må aflaste lidt