Hej allesammen Da min gamle computer efterhånden er stået helt af, tænkte jeg om der var nogle der kunne hjælpe mig med at sammensætte en byg-selv-computer-til-en-fattig-studerende ;)
gå efter noget i stil med: Intel Core i5-3570K Ivy Bridge bundkort et billigt z77 chipset 8gb ram samt en cooler master hyper 212+ evo cpu køler
det vil være et godt udgangspunkt. Det kan du få for under 3000kr så mangler der: kabinet strømforsyning grafikkort harddisk (dvd/cd drev) skærm keybord mus mm.
har du nogle af de ting der kan genbruges ?
det onbord grafikkort på bundkort yder faktisk fint :) i forhold til en 2 år gamle computer :) men du kan ikke spille de nyeste spil på max. settings
cpu køler det er ca 260kr den koster og så vidt jeg ved så er den køler der følger med cpu ikke særlig god (den larmer/køler dårligt) så skift den fra starten :) så slipper du for at skulle have bundkort ud senere for at montere ny køler
cpu I5 3570k er ca 150kr dyre ind ikke k version. k giver dig mulighed for at overclock cpu'en. så jeg syndes at de 150kr er givet godt ud.
jeg ville klart gå efter ivy bridge da de med deres z77 chipset og deres hd4000 onbord grafikkort giver dig mulighed for virtu MVP. her er lige et link http://www.youtube.com/watch?v...
grafikkort ville jeg nok gå efter et hd7850 2gb. der får du meget for pengenden ca 15-1600kr. men med kun 5000kr ville jeg nok ikke købe et grafikkort. hellere få grundstenende i orden først også køb et senere når du har penge :)
jeg vil tro at med den cpu/z77 bundkort / ram har du noget der kan bruges i over 4 år. jeg giver ingen garanti :P og med det setup kan du sagtes komme til at køre 4 ghz uden det vil tage skade af det.
ting jeg ville opgradere senere hen. 1. grafikkort 2. SSD hardisk ( måske gå efter en M sata disk. billiger løsning ind SSD men bundkort skal understøtte det. )
jeg håber det hjælper dig lidt, men som sagt komme det and på hvad har du der kan genbruges fra den gamle og hvor mange tingende der skal være nyere.
evt. se hvor mange penge du kan hive ud af dine forældre/beste mor mm. samt hvilken ydelser du kan give på gaden :P
/Risaan
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Risaan d. 15-09-2012 02:46:15.
men skift bundkort ud med et ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 til 779kr cpu Intel® Core i5-3570K Processor til 1619kr køler Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Køler 275kr det bliver 1339kr dyre men de penge er givet godt ud IMO :)
Jeg har allerede, lydkort, harddisk, mus, tastatur, kabinet regner jeg også med at bytte ud da jeg har et TT hightower og der er ikke rigtig plads inde på værelset til det :/
Jeg har allerede, lydkort, harddisk, mus, tastatur, kabinet regner jeg også med at bytte ud da jeg har et TT hightower og der er ikke rigtig plads inde på værelset til det :/
Skrot harddisken i mit build og vælg en 3570K. Det vil ydermere kræve et Z77 bundkort, hvis du agter at overclocke. Og dertil naturligvis også en ok køler.
Regner med i første omgang ikke rigtig at OC denne her og så lege lidt med den gamle på det punkt ;) Hvis jeg skulle have et eller andet mini kabinet, hvilke ville du så forslå?