SSD hvad skal man være obs på ved installation ?

HDD/SSD/RAM d.  19. september. 2012, skrevet af Drunken
Vist: 6333 gange.

Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2012 22:25:57
Svar/Indlæg:
1107/258
hey drenge og piger

Har lige fået mig en SSD - Den første af slagsen :)
1 ST 750724 Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s read/write, SandForce®

1 ST 575736 OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)

Sådan !--
MEN syntes at høre at det går galt for en masse. Bla. at computeren ikke gider installere win 7 på den. da den ikke kan se den etc. Vil bar elige forbygge de ting!!! :)

Den skal være System disk. MEN mener jeg mangler et kabel i computeren der forbinder den..
Hvad hedder sådan et kabel ? der sidder til mine 2 andre, skal nok bare lige ha et kabel der splitter stikket til 2,, ?? Men link gerne til et sted der lige har sådan noget,. :)
og måske det er det samme med power kabel.. kan ikke lige huske. Finder jeg dog ud af imorgen overmorgen eller hvornår jeg begynder på det project.,.

Men håber at høre fra jer..
martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-09-2012 00:11:09
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Som udgangspunkt er installationen på en SSD ikke spor anderledes end på en normal HDD 🙂

Jeg har lidt problemer med at finde rundt i hvilket kabel du præcis mangler, snakker vi om et data kabel eller strømkabel??

under alle omstændigheder, datakabel kan du finde her:
http://www.av-cables.dk/sata-6...

Det koster 19-35 kroner alt efter hvor langt du vil have det.

Hvis det er strømkabel du mangler, så koster en adapter fra et normalt Molex stik til 2 sata 19 kroner 🙂

http://www.av-cables.dk/y-kabe...

Jeg håber det hjalp dig videre 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 20-09-2012 00:15:56.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 00:26:22
Svar/Indlæg:
4536/104
#1 det passer da overhovedet ikke.
Hvilket du nok også bør vide som Redaktør på dette site.
Der har været rigtigt mange tråde omkring dette før.

#0.
Du skal bare bruge et ganske almindeligt SATA kabel(kommer med alle bundkort også dem der var 5+ år gamle + et Sata power kabel (findes i alle nyere psu´er, eller du kan købe en converter)

der er lidt mere bøvl/opsætning ved en SSD end en normal HDD.

Som hovedregel, 1: opsæt SSD i din SATA2 eller SATA3 controler,(undgå externe/indterne marvell sata3 controlers hvis muligt).

2: Gå i bios Sæt IDE/SATA controler mode til ACHI.

3: Efter din windows 7 install, så skal du køre et optimizer program, og eller finde webpages med guide til hvordan du opsætter din SSD manuelt, der er et par ting der er meget smarte at ha slået til, og fra på din SSD/win7 install. 😉

Disse ting forøver levetiden@sørger for unødigt slid på din SSD.
+ Får trim til at virke bedst muligt.

Samsung har et software program til deres SSD`s, men tror kun det virker på deres egne ssd´s, ellers kan du finde div SSD tweakers rundt omkring på nettet.

Eller søg på HWT omkring emnet, der har været 40+ tråde inden din omkring nødaktigt samme emne.



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Fearless Angel d. 20-09-2012 00:30:20.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
20-09-2012 00:29:55
Svar/Indlæg:
4981/47
Også hiv de andre diske fra når du skal installer 🙂

Ellers kan bootfilerne nemlig ende på en HDD istedet for SSD´en, samt evt bootfiler fra dit gamle OS, kan ligefrem forhindre dig i at ligge windows ind i nogen tilfælde.

/E

#2

Hvem fanden har pisset på din sukkermad ? 😛

Tal da pænt til folk, han prøver pænt at hjælpe så der er da ingen grund til den tone...

Din egen udtalelse gavner da ikke ret meget mere, udover at det er korrekt at AHCI er bedst at bruge hvis muligt...

Jo det er ligesom at brug en alm HDD ifh til enheden som en helhed, optimizering eller tweaking er ikke nødvendigt overhovedet for alm brugere 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 20-09-2012 00:39:34.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-09-2012 00:44:15
Svar/Indlæg:
2826/100
#2

Det passer da i den grad, så det du siger er altså at du ikke kan til slutte en SSD uden at risikere problemer? interessant tanke..

Men lad os da starte et sted.

"Som hovedregel, 1: opsæt SSD i din SATA2 eller SATA3 controler,(undgå externe/indterne marvell sata3 controlers hvis muligt). "

Øhm, yea? din pointe er? Vi kan sagtens være enige om at den da kører væsentligt hurtigere på en SATA2 eller SATA3 port, men et krav er det ikke, når det så er sagt så bruger langt de fleste mennesker den SATA controller som er indbygget i bundkortet

"2: Gå i bios Sæt IDE/SATA controler mode til ACHI. "

Den kan vi så til dels blive enige om, nogle folk har oplevet at de ikke har kunnet finde disken af den grund. fair nok pointe

"3: Efter din windows 7 install, så skal du køre et optimizer program,"

Absolut ikke et krav, når det så er sagt så har de forskellige SSD producenter efterhånden lavet officielle tools som de anbefaler, og ja, fordi det er anbefalet er det stadig ikke noget krav.

Og så lige til slut, synes du så ikke du burde finde en ordentlig tone? hvis du er uenig med mig er det for mig at se fair nok, men du kan sige det på en saglig og normal måde i stedet for at lyde som en fornærmet 10 dreng som ikke får sin vilje.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 01:31:10
Svar/Indlæg:
4536/104
#4 mange har stabilitets + opsætnings og eller opstarts problemer på den marvell controler.

Detsuden SSD´er er langt fra så Plug and play som en alm HDD er.

og det er jo netop det du antyder at de er i din post i #1.

og jeg er ikke nogen fornærmet lille dreng, til gændgæld bliver jeg gal når en person der BØR vide(har stilling et sted, HWT i dette tilfælde) giver ukorrekte råd omkring noget.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 20-09-2012 01:33:23.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 08:00:09
Svar/Indlæg:
1495/34
#0

Kig evt. her for en guide (dog skal du ikke bruge Intel RST da du ikke har et Intel chipset - hvis du har monteret den på det motherboard du har i din profil)

http://hwt.dk/Forum/323752/SSD...

#2+5

Hvis du nu havde kigget på #0 profil, så ville du have set at han har et Gigabyte GA-870A-UD3 motherboard og det benytter en AMD SATA3 controller. Du har ret i, at man om muligt bør holde sig fra Marvel controllere, men det er uaktuelt på det motherboard!



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-09-2012 08:48:15
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er lige så bøvlet at installere en SSD som det er HD - period!. De nævnte "problemer" var mindst lige så gældende dengang folk gik over til Vista og der var ACHI et problem for mange bare med almindelig HD.
Efter Vista er de næsten basic knowlegde at køre ACHI-mode i BIOS.

Jeg har af flere omgange bare smækket en SSD i PC'en og installere OS herpå selv om andre HD diske har været koblet til. Aldrig nogen problemer. Bare sørg for at din OS disk pr tommelfinger regel er sat til SATA port 0 (anbefales i rigtig mange bundkort manualers FAQ)


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-09-2012 08:51:50
Svar/Indlæg:
2826/100
#5

Haha Epic, jeg kan godt lide hvordan du regner med at crew skal vide alt om alt 🤡

Men Fair nok 🙂 Lad mig sige det således, indtil videre har jeg selv haft 3 SSD'er og smidt en fjerde i en kammerats maskine, alle gange har de virket præcis som de skulle første hug, uden at andet skulle gøres.

Jeg har for at være helt ærlig ikke mulighed for at kende samtlige problemer, med alle bundkort/controllere som der måtte være. Jeg er ked af at fortælle dig det, og dermed ødelægge crews orakel status 😉

Og sidst men ikke mindst før jeg får skrevet alt for meget her, så står jeg ved det som står i #1, uanset hvad problemer der måtte være med en specifik SATA controller.


Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:00:56
Svar/Indlæg:
1107/258
ok :) taaak for feedback,.,
hmmm.. ja så.

ok å sådan her kan det lade sig gøre :

1: Monter SSDén (evt midlertidigt tage strømmen fra mine lagerdiske.

2: inden win7 installation så Gå i bios Sæt IDE/SATA controler mode til ACHI.

3: installere win7 og alt er flying - hopefully.

4: sæt de andre harddiske til igen

5: Find et optimeringsprogram ? og det trim halløj har jeg vidst heller ikke helt styr på. er det ikke automatisk ?

Men like this vil det kunne lade sig gøre uden at lave mere rod end gavl ?? :)


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:11:28
Svar/Indlæg:
3972/242
Ja det ser rigtigt ud. Kigge i manualen af motherbord evt, for at vægler den rigtigt sata 3 port, så du kan udnytte alle hastihede på ssd.

Ang... Kabel, skal du ikke split noget. Der skulle gerne har føglt en sata kabel med din bundkort. Der skal både sata og strøm kabel til. 😉

Trim skulle gerne virke af sig selv.


Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:31:07
Svar/Indlæg:
1107/258
hmm.. og så det noobish spørgsmål... Den rigtige Sata 3 port ?? hehe.. jeg mener.. Sata 3 port = sata 3 kabel.? altså.. same same , den skal jo sidde i en 3,5 # harddisk slot.. så det er jo bare strøm og datakabel (sata3) der skal på.. er de alle ikke ens =? lol


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:31:15
Svar/Indlæg:
1495/34
#9

Hent "SSD Tweaker" (også nævnt i post #29 i den tråd jeg linkede til)

http://www.elpamsoft.com/?p=SS...

Auto Tweak Settings og reboot

Husk WEI

Lidt om TRIM

http://en.wikipedia.org/wiki/T...

Eller kig på en af de mange tests af SSD her på hwt, der står mange fine oplysninger om SSD


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:34:32
Svar/Indlæg:
3972/242
Jo men mange mb, har både sata 2 og sata 3. 🙂


Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:35:45
Svar/Indlæg:
1107/258
hmm. ok.. ^^ det var satans.. håber det er til at hitte ud af hvad der er hvad af de dumme kabler. alle ens i mine øjne ^^


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:36:41
Svar/Indlæg:
3972/242
DEt er ikke kablet , men udgange fra mb.


Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:38:27
Svar/Indlæg:
1107/258
må lige ha en kigger snart ^^


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 09:44:29
Svar/Indlæg:
3972/242
Ja det må du heller, da den mb du har, har begge
http://www.gigabyte.com/produc...

South Chipset:
1.6 x SATA 6Gb/s connectors supporting up to 6 SATA 6Gb/s devices
2.Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID5, RAID 10, and JBOD
SATA3 RAID 0 4x and SATA3 2x performance are maximum theoretical values. Actual performance may vary by system configuration.

GIGABYTE SATA2 chip:
1.1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2.2 x SATA 3Gb/s connectors supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
3.Support for SATA RAID 0 and RAID 1 and JBOD
JMicron JMB362 chip:
1.2 x eSATA 3Gb/s connectors on the back panel supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
2.Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vanovich d. 20-09-2012 09:48:42.


Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2012 10:46:48
Svar/Indlæg:
1107/258
ahh kk.. well bliver ikke idag.. ALT for tung i hovedet fuck jeg hader at være syg.. Men har da fået lavet mig en working usb stick med min win7 på :) så der styr over den. Booter fint op ihvertfaldet!.

Så i weekenden må jeg fikse den satans SSD,, ;)

Tak for feed back. lækkert!


Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2012 15:23:45
Svar/Indlæg:
1107/258
ok. gik lige væk fra det en stund og er nu tilbage OG bøvler som ind i hellvede med den SSD...

sagens kerne er at jeg har fået bios til at se den og windows også..
kan bare ikke boote noget som helst op og køre install på den.
så gik ind i windows og installerede windows 7 derfra PÅ ssd. virkede fint da jeg s¨fjernede de andre harddiske. Bootede op og kom i windows og begyndte at installere drivere etc..
skulle så genstarte og så ville den ikke mere... loading windows files siger den og så kommer der en Windows 7 baggrund med curser og intet mere,,, Formateret SSDén igen nu her.. men hver gang den starter op nu med alle diske isat, - Så der 2 windows 7 - skal vælge den gamle fungerende eller den "nye" knap så fungerene. vælger jeg den nye så loader den windows files - vente vente 5 sec - og ind til den kedelige baggrunds skærm med fungerne curser på...` - kan ikke fjerne den igen,, SÅ der kun er 1 windows 7 der starter op af sig selv...

Har prøvet alt i har sagt ovenstående. med at ændre IDE til det ACHI - virker ikke. fik den til at virke uden det faktisk i første omgang,,

Booter jeg fra usb eller cdrom så loader den bare windows files igen og lige vidt..

nu overvejer jeg at prøve igen at installere windows 7 i windows 7 ^^ bare på SSDén ofc.. som er sat til B:\ har vel ingen betydning.

men - ja. hvordan installere jeg windows 7 så det virker ?? :) Doh ^^


Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2012 17:41:54
Svar/Indlæg:
1107/258
laver en ny tråd.. Står rimmelig meget her,,,