ultrabook køb

Diverse d.  08. oktober. 2012, skrevet af silentk
Vist: 3004 gange.

silentk

Overclocker
Tilføjet:
08-10-2012 00:41:15
Svar/Indlæg:
48/10
hej :)
jeg er så heldig at min bærbar er ved at stå af, så står og skal finde en ny. har sat mig fast på at det skal være en ultrabook (let og slank :)). umiddelbart hælder jeg til en asus zenbook grundet deres høje opløsning, men vil lige høre om der er nogle der har nogle råd/advarsler/anbefalinger af forskellige ultrabooks?

på forhånd tak
LikeNoOthers

Overclocker
Tilføjet:
08-10-2012 09:21:21
Svar/Indlæg:
31/5
Du skal huske, at Ultrabooks har noget små skærme, du vil næsten ikke lægge mærke til den høje opløsning eller bruge den så godt, end i små tilfælde.

Jeg mener dog at Asus skulle have noget kvalitets bærbare, men skulle du ikke have gjort det, så tag et kig på Samsung Series 9.

De skulle have det bedste design, mobilitet osv. Dog meget lille forskel på ydelse.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 09:21:22
Svar/Indlæg:
2343/272
Det lyder som en god idé. De har vist også ips panel

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 09:46:43
Svar/Indlæg:
3854/175
Lige nu tester jeg en Dell XPS for Hwt og jeg vil sige, den er klart klart et kig værd. Der kommer snart en test af den hvor der bliver gået mere i dybden, men må indrømme at den er overdrevet lækker.
http://www.dell.com/dk/virksom...
Den er dyr, men hvis jeg selv gav 14k for den jeg har til test ville jeg på ingen måde være skuffet 🙂

silentk

Overclocker
Tilføjet:
08-10-2012 11:33:58
Svar/Indlæg:
48/10
jeg har gjort det som princip denne gang at komme ud og se på sagerne. finish og feel på den har alligevel også en del at sige (ihvertfald for mig :))
det er alligevel en del forskel at mærke mellem 1366x768 og 1920x1080 på 13.3" skærmene, også selv om den er mindre end på 15.6" skærmene (hvad sker der egentlig for at næsten alle 15.6"'ers kører 1366 x 768?)
skal måske nævnes at den primært skal bruges til programmering, og så ellers noget web-stenen rundt, og ville derfor være et plus at kunne få presset så meget ind på skærmen som muligt. "hestekrafterne" er mindre vigtigt men tæller dog stadig.

samsungs 9 series var faktisk den første jeg faldt for. de har en rigtig lækker 15 tommers og holder stadig en rimelig opløsning (1600x900, på både den og deres 13.3")
fordele ved 9-series som jeg ser det, er den større fysiske skærm, og fuld ssd (desværre kun 128gb, og skulle være godt fyldt med diverse crap, fra hvad jeg har kunne læse mig til, hvilket er et problem. skulle vist have 80-90gb tilbage, kan nok lige klare mig igennem med det, men vil blive lidt presset) og så er de lidt kønnere.

på zenbooken er det i7 vs i5, opløsning, rigelig disc-plads (dog desværre hybrid) og dedikeret gfx som vel både er en fordel og ulempe(med batteri forbrug). og jo, det skulle være ips paneler. og så prisen. den er faktisk stadig 1k billigere end samsungs 13.3". virker faktisk til at de ofte presser prisen på laptops med ssd en del, selv om de er blevet så billige.

den dell ser godt nok heller ikke ringe ud. glæder mig til at se anmeldelsen af den. så må jeg vurdere i mellemtiden om jeg vil kaste så mange moneter efter en :)

berchrker

Overclocker
Tilføjet:
08-10-2012 19:09:06
Svar/Indlæg:
117/16
hvad jeg kan sige er på baggrund af at selv eje en zenbook ux31 med ssd 128gb og full hd ips panel og i5 processor og min kærestes dell xps med 128gb ssd og hd skærm 1366x768 og i5

generelt synes jeg skærmen på 13,3 er perfekt til studiebrug, den er stor nok til at have word og mathematica/graph eller andet program åbnet henover skærmen uden at det bliver for småt, men stadig så lille og slank at den er nem at have med på tur...
skærmen er så klar at når jeg sidder med den i timen på lav lysstyrke kan folk både bag ved og ved siden af mig læse med som var det en kindle ebog de læste på :) dette betyder også at film er nemme at se på den
lyden er krystal klar og super når man snakker diskant og skype, men drømmer du om at høre det nye L.o.c. album med fuld bass, så er ultrabook ikke løsningen, men det er efter hvad man forventer

vægten er som batteritiden subjektiv men i mine øjne fantastisk, i sidste uge havde jeg computeren igang i ca 10 timer hvoraf de 5 var med bluetooth tændt, fuld skærmlys og film kørende og de andre med lav skærmlys wifi tændt og word og diverse programmer kørerende, der var stadig omkring 15% strøm tilbage da jeg sluttede den til opladeren lørdag... så batteri tiden på de lovede 7 timer er langt overskredet og min kæreste siger at hendes dell holder endnu længere, og hun er ellers typen der beklager sig over dårlig batteritid

processoren i maskinen er fin kraftig til daglig brug, dog ikke prøvet at køre diablo 3 eller andet på den endnu da det er min studiemaskine :)

jeg er vild med at asus'en er lavet i alu med stor touchpad (der indtil man lærer at bruge den er alt for sensitiv) deres køleløsning er perfekt og tillader at man sidder i sengen med computeren fordi udblæsningen peger opad, selv efter at jeg faldt i søvn med computeren på dynen var den ikke kvalt da jeg vågnede næste morgen :)

så mine 2 cents er at asus'en er perfekt især med sin full hd skærm, dog vil 256gb hdd være fedt at få. er pungen tynd og skal der spares hvor du kan, så er dell'en et godt kompromis da skærmen er god, batteri tiden bedre, og prisen bedst vs asus...

mlohnork

Superbruger
Tilføjet:
08-10-2012 19:36:49
Svar/Indlæg:
44/2
Er en tilfreds ejer af en samsung 900x3c. Jeg har skiftet SSD'en ud med en større, og det spiller bare. :) Både samsung og asus er dog vist ikke for meget for at man skifter indmaden ud, meeeeeeen det gjorde jeg så alligevel.

silentk

Overclocker
Tilføjet:
08-10-2012 20:59:17
Svar/Indlæg:
48/10
super at høre lidt hands on erfaringer med dem.

@berchrker. har du oplevet nogle problemer med et varmt tastatur i den øverste del (har læst et sted på et review af u32x'eren, at der skulle være et problem med det, men har lidt svært ved at tro at det skulle være det store problem, ihvertfald i normal brug). det er jo også oplagt at lukke den varme luft opad. og har du prøvet højtalerne hvor du har haft computeren på skødet, neopren sleeve eller lignende? har igen læst mig til at der skulle være lidt et problem der da lyden bliver sendt nedad. ikke at det er det store problem hvis det er tilfældet, men er lidt nysgerrig.

@mlohnork hvor besværlig var det at komme til at skifte den? det er jo oplagt at smide en 256gb ssd i eller noget istedet for de små størrelser de selv tilbyder(eller hybrid diske) men er sku lidt nervøs for at det er så tight sat sammen at det vil blive for besværligt. og ja, producenterne er vel aldrig for glade for at man selv piller ved skidtet XD. vel også ok hvad angår garanti, men så måtte de jo gerne give kunderne nogle flere valgmuligheder.

mlohnork

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2012 17:32:05
Svar/Indlæg:
44/2
Det var forholdsvist let at skifte den.... Der sidder ca. 8 skruer i bunden som skal ud med en philips skruetrækker. strl 0 eller 1, kan ikke huske det. Det er selvfølgelig vigtigt at det er den rigtige størrelse så skruerne ikke bliver ødelagt.

Når de er ude løsnede jeg først kabinettet ude i den side hvor numpad sidder, og så skal man vrikke lidt med skidtet sådan det løsner sig i den side hvor hængslerne er. Der er nogle hak som den skal ud af, så det kan godt være lidt tricky. Når den er af, skal man så vidt jeg lige kan huske, skrue endnu en skrue ud der hvor ssd'en sidder, og så ellers montere den nye m-sata harddisk. Det er ganske simpelt. Det sværeste er at få løsnet "kabinettet" der ved hængslerne.

Det er også en crucial m4 256gb m-sata jeg har sat i min. :)

silentk

Overclocker
Tilføjet:
10-10-2012 16:30:36
Svar/Indlæg:
48/10
ok, tak :) lyder da forholdsvis tilforladeligt