Hvordan finder jeg den rigtige kontroller ved køb af Bundkort(til SSD)

Bundkort / CPU d.  16. oktober. 2012, skrevet af wolver
Vist: 1899 gange.

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2012 19:46:42
Svar/Indlæg:
652/24
God aften, derude i stuerne.

Jeg står i den situation at jeg har overvejet at gå ud og investere i en ivy bridge CPU og bundkort.

Da jeg muligvis også køber en SSD disk, på et senere tidspunkt vil det være vigtigt for mig at finde et bundkort med en ordentligt controller.

Jeg har holdt mig lidt fra det der SSD ræs indtil videre, da jeg synes det var for dyrt at endnu, men nu da priserne er faldet er det gået hen og blevet ret aktuelt. Problemet er så bare at jeg slet ikke har fulgt med 🤡

Så jeg har et par spørgesmål, jeg håber er nemt besvaret(jeg har dog ikke kunne finde noget på google so far.. hence jeg skriver til jer)

1. Hvad bundkort skal jeg snuppe for <800 kr, som har en controller der er værd at putte en SSD disk til? Det eneste jeg har brug for er; Sata 3, ét pci slot til lydkort, gerne SLI men absolut ikke et must 4x ram slots ect ect.

2. Hvordan kan jeg tjekke hvad controller bundkortet har, for eventuelt selv at kunne søge efter det?

3. Hvad controllere skal man holde sig fra, og hvad kan anbefales?

4. Er det overhovedet aktuelt at kigge på controllere hvis man skal vælge bundkort, jeg synes jeg kan huske en fugl synge om at ivy bridge CPU'erne selv onboard controllers, eller noget i den dur?

Tak for de eventuelle svar! 😲

/wolver

voluptas

Superbruger
Tilføjet:
16-10-2012 20:31:09
Svar/Indlæg:
91/33
Det er nok controlleren i ssden som du skal bekymre dig om, og alligevel ikke, bare hold dig til anrekendte mærker og det er de alle sammen jo ved at være, jeg synes ikke du har et problem...

For mit eget vedkomne købte jeg en vertex 4 med indilinx(sidste nye skrig) og den kører meget meget tilfredsstillende på en gammel bærbar, Lenovo W500.
Ingen problemer overhovedet hverken i opstart eller vidre frem.

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2012 21:55:50
Svar/Indlæg:
652/24
Dvs. det er egentligt ligemeget hvad controller der sidder på Bundkortet, for at få max ydelse?

Det jeg tænker er, at jeg meget gerne vil udnytte SSD'en fuldt ud, da jeg synes det er lidt spild ellers.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2012 22:04:12
Svar/Indlæg:
1881/22
Når det er et IB system du er ude efter, så ja. Der vil du bruge intels fra Z77 chipsettet uanset hvilket bundkort du køber ;)

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
17-10-2012 23:39:01
Svar/Indlæg:
2045/273
Jeg har netop fået mit system op at køre med et MSI Z77A-GD65. Jeg har en IB 3570K CPU og en OCZ Vertex 4 SSD, det giver følgende resultat i Atto. Som du kan se mangler der ikke noget på ydelsen.

😀

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Renissen2 d. 18-10-2012 08:40:32.