4.1-konfiguration til Creative SoundBlaster Recon3D PCI-e lydkort...?

Diverse d.  17. oktober. 2012, skrevet af Tengiell
Vist: 17799 gange.

Tengiell
 
Bruger
Tilføjet:
17-10-2012 13:58:45
Svar/Indlæg:
4/1
Hejsa

Jeg har for nyligt købt to front- og to baghøjttalere samt en subwoofer hos HiFi-klubben af mærket Argon.

Imidlertid vil mit OEM SB X-Fi Xtreme Audio ikke lade mig konfigurere lyd-output'et til 4.1. Enten skal det være 5.1, hvor centerhøjttaler-output'et er inkluderet nede i sub'en, eller 4.0, hvor sub'en slet ikke er med.

5.1. virker så vidt; jeg kan få lyd ud af højttalerne og sub'en, og centerlyden kan jeg blot skrue helt ned for. Men, det giver naturligt nok et hul i lyden, mest mærkbart i 1PS.

Derfor er jeg nu meget interesseret i at anskaffe mig et autoriseret 4.1-kompatibelt lydkort og har bidt mærke i 1) Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Professional og 2) Basic Sound Blaster Recon3D PCIe, da de vist nok har hele tre minijack-indgange foruden én til hhv. mikrofon og én til hovedtelefoner.

Spørgsmål: Kan man konfigurere et 4.1. højttalersystem med ovenstående lydkort....?

Jeg spørger, fordi denne konfiguration ikke fremgår tydeligt på nogen produktbeskrivelser, jeg har set på noget lydkort, jeg indtil videre har undersøgt.
PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2012 18:38:19
Svar/Indlæg:
598/0
Jeg har et Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Professional PCI-e og i manualen til det påstår de at det understøtter 4.1 højtalere (kan ikke teste da jeg har 5.1). Billedet viser at to jacks tilsluttes PC (Front - Green, Rear - Black). Den anden ende af kablet tilsluttes subwoofer hvorfra der går kabler ud til front- og rear højttalere.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af PCDania d. 17-10-2012 18:41:11.


Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2012 19:59:31
Svar/Indlæg:
361/59
Sorry for OT. men hvad syntes i om jeres lydkort. sidder lidt og overvejer at købe sådan et


Tengiell
 
Bruger
Tilføjet:
17-10-2012 21:35:26
Svar/Indlæg:
4/1
Til Krik: No worries.

Til PCDania: Tak for svaret. Dog kan der på disse højttalere af mine ikke udgå stik fra sub'en til de fire øvrige højttalere, som, antager jeg, i et 'normalt' PC højttalersystem. Derfor er jeg usikker på, hvilket lydkort, der kan tænkes at understøtte mit 4.1-system, inden jeg køber et.

Kan du se, hvis det ikke er for meget, om der i kontrolpanelet til dit lydkort, står at centerhøjttaleren kan vælges fra, mens sub og front- og baghøjttalerne forbliver inkluderede....?


PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
25-10-2012 23:46:41
Svar/Indlæg:
598/0
Undskyld det sene svar, kunne ikke finde tråden igen da jeg glemte at aktivere overvågning af den 😳

På mit 5.1 setup kan center højttaler blive slået fra i SoundBlaster softwaren. Der er også mulighed for at angive hvis front og/eller baghøjttalere er Fullrange-Speakers. Der er Bass Redirection med justering af Crossover frequency.

@Krik. Det eneste jeg har imod kortet er at man skal huske at slå THX TruStudio Pro til/fra afhænging af om man ser film eller ej.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af PCDania d. 25-10-2012 23:48:10.