Windows administrator problemer

Software d.  25. oktober. 2012, skrevet af AliasGus
Vist: 2518 gange.

AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2012 07:00:30
Svar/Indlæg:
1300/30
Hej Hwt..

Har leget lidt med at dele en mappe på min stationære som min bærbare kunne få adgang til.

Pludselig er der en ekstra administratorkonto på com'en som står som ejer af den mappe..? og kan ikke slette den under brugerkonto, men kan dog slette min egen konto som også er en adminkonto??? fulgte et forum på nettet om hvordan jeg kunne få adgang til en delt mappe, da jeg havde lidt problemer med det. Og i den forbindelse havde jeg fat i cmd'en hvor jeg skrev:

net user administrator /active:yes

Kan det have noget at gøre med dette?? og hvordan "undo"er jeg det?

På forhånd tak.

Windows 7 Home Premium 64bit
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
25-10-2012 10:16:30
Svar/Indlæg:
4981/47
Hvis kontoen hedder "administrator", så er det den konto der oprettes ved install, og den kommer du ind på via fejlsikret tilstand under boot, og nej den kan netop ikke slettes 🙂

Du kan vistnok overtage mapperettigheder fra din alm brugerkonto, men ellers må du ind gennem fejlsikret tilstand og rette rettighederne derfra 🙂


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2012 11:58:01
Svar/Indlæg:
1300/30
Men den er først kommet i dag? OG kan sagtens komme ind på den.. Men kan ikke slette den.. Min egen konto er også Administratorkonto. Og er den jeg lavede install i?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
25-10-2012 13:25:46
Svar/Indlæg:
4981/47
Lur mig om ikke :

net user administrator /active:yes

Gør den aktiv og tilgænglig udenfor fejlsikret tilstand 😉

En /active:no command burde fjerne den igen fra din alm brugerkonto (kun login screen self, alle konto´er kan ses gennem brugerkonti modulet i administrering værktøjet fra alle konti med admin rettigheder)

Uanset, nej den konto har været der hele tiden, det er den som du bruger under install, inden du vælger et kontonavn til den bruger man skal bruge efter første reboot 😛


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-10-2012 14:47:00
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Som Kakao ganske rigtigt skriver, så er det den indbyggede administrator som du har aktiveret, alle windows pc'er har en bruger kaldet "administrator", og som udgangspunkt er den deaktiveret.

Du kan som foreslået i #3 slå den fra igen ved at gå ind i en CMD og fyre den kommando af som skrevet i #3 med "No" til sidst.

Angående den mappe, som administrator står som ejer af, så kan du gå ind og overtage ejerskabet af mappen (OBS! er ikke 100% sikker på om det er en af de ting som først bliver tilgængelige med en pro version), men prøv at finde mappen, høreklik på den, vælg security (sikkerhed) --> Advanced (advanceret) --> fanen "owner" (ejer) --> angiv din egen bruger.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
25-10-2012 15:01:42
Svar/Indlæg:
4981/47
#4

Så længe man ikke har en u-lands udgave 😛 (Win 7 Starter udgaven) Så burde det være være muligt at overtage mapper og bruge lign funtioner.

Bruger selv en Home premium her, og kan mere eller mindre alt udover at bruge mere end 16GB ram effektivt (da grænsen er på 16GB i HP udgaven)


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-10-2012 15:10:31
Svar/Indlæg:
2826/100
#5

Tak for info 😉 Bruger selv kun windows 7 Ultimate (hjemme) og Professional på alle pcer ude på arbejdet, så er ikke super meget i hvor meget man egentlig får med i Home Premium udgaven.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2012 13:16:28
Svar/Indlæg:
1300/30
Løst... Skulle bare fyre den samme kommando af med no til sidst. Så virker det igen :) tak for hjælpen