Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2012 21:07:25
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Et spørgsmål fra en ung gut, som jeg ikke kan svare på, da jeg ikke selv kører linux.
Nogen her der kan hjælpe?
Jeg har valgt at installere Linux (igen...) på min bærbar med dualboot windows. Det er altså bare et bedre udviklingssystem..
Problemet er at min bærbar har et Nvidia 330M grafikkort i som det "store" og ved siden af kan den køre på onboard grafik for at spare strøm. Det virker som det skal i Windows og jeg har en knap på maskinen til at sætte den i powersaver-mode hvor jeg kan få den op på 4-5 timers batteri.
Så er problemet bare at når jeg booter linux op, så kører den på onboard (og det sparer ikke strøm alligevel) i stedet for Nvidia (den kan godt registrere begge grafikkort når jeg viser det i terminalen). Jeg prøvede så at installere drivere til mit nvidia-kort, men dette gjorde at systemet gik i "reservetilstand" med grafik (hvilket jo er logisk hvis den har sat nvidias drivere op til Intels grafik). Efter meget lang tids google'n kunne jeg stadig ikke få den til at bruge nvidias kort. Jeg prøvede så at gå ind i bios og sætte grafik fra SWITCHABLE -> DISCRETE for at benytte kun det primære og så boote linux op. SÅ kørte det som det skulle! Men nu kan den jo naturligvis også kun benytte dette i windows.
Kender du en metode til at bestemme hvilke grafikkort Linux skal benytte når man har SWITCHABLE grafik?
Jeg vil gerne ende med at kunne bruge denne "strømbesparelse" samt "ydelsestilstand" i Windows, men lade linux kører med det store grafikkort altid - og det er lidt irriterende at skulle ændre dette i bios inden man starter det...
Al hjælp tages imod med kyshånd 🙂
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 25-10-2012 21:07:47.