Problemer med rette opløsning når jeg tilslutter ekstern skærm til bærbaren. Hjælp!

Diverse d.  28. oktober. 2012, skrevet af Jannickhardt
Vist: 3162 gange.

Jannickhardt
 
Newbie
Tilføjet:
28-10-2012 14:44:46
Svar/Indlæg:
8/3
Computer: Lenovo Thinkpad T60
Skærm/TV: Samsung 40' fuld hd.

Der har ingen problemer været med min anden bærbar - der desværre lige er gået i stykker - så jeg har måtte finde denne gamle bærbar frem igen. Det er en bærbar hvor hovedskærmen er 4:3 og ikke widescreen. Når jeg så tilslutter tv'et er det kun muligt at vælge opløsningerne: 800x600 - 1024x768 - 1280x1024 - 1600x1200..

Dette er jo ikke widescreen opløsninger. Er det ikke muligt, evt via en driver? At jeg kan vælge en widescreen opløsning på det tilsluttede tv - også selvom selve bærbarens hovedskærm kun er en 4:3 skærm.

Jeg vælger naturligvis at skærmen skal "udvides" og ikke dupleres. Så det burde være muligt, tænker jeg?

Hjælp snarest :)
Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2012 16:13:01
Svar/Indlæg:
3671/66
Er der AMD eller Nvidia GPU i ? Eller Intel ?
Du kan sætte den til udelukkende at vise TV'et og få 1080p eller du kan få 1600x1200p, som er det højeste displayet i din bærbar kan klare. Der kan ikke vises både 1920x1080p samtidig med 1600x1200p, så den finder derfor laveste fællesnævner.

Den skal hverken udvides eller dupleres, men derimod "erstattes".


KeeZor
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2012 16:13:39
Svar/Indlæg:
1063/54
I windows 7 kan du holde windowstasten nede, og trykke på "p" gentagne gange, indtil den har markeret "kun på projekter"(taget fra hukommelsen), så skulle du gerne kunne få det i den ønskede opløsning.

Hvis ikke, så prøv med en driveropdatering, måske du har fået installeret en forkert i første omgang 🙂


Jannickhardt
 
Newbie
Tilføjet:
28-10-2012 17:58:33
Svar/Indlæg:
8/3
Kollapse..

Jeg kan godt følge dig. Men jeg tror du misforstår mig. På min anden bærbar, den der nu er i stykker er det intet problem at jeg udvider skærmen, således at den på bærbaren kun kører 1360x768 men kører 1920x1080 på TV'et.. Men eftersom denne (gamle) bærbar udelukkende kører 4:3 opløsninger virker det ikke til den kender til andet. Den skriver heller ikke hvilken skærm der er slået til. Men kun at det er skærm 2, og at det er en "ikke pnp skærm" Normalt plejer den selv at registrere at det er en samsung skærm, og hvilken model der er tale om, og så plejer de rigtige opløsninger at være at finde..

Det er intet grafik kort. Og jeg har prøvet at hente den nyeste intel mobile acellerator driver.. Dette hjalp ingenting. Jeg kan godt prøve KUN at vise billedet på TV'et. Men det har intet at sige.

Den skulle sagtens kunne finde ud af blot at udvide skærmen. Således at mit skrivebord er på skærmen på bærbaren i en 4:3 opløsning, med alle ikoner osv.. Og kun mit baggrundsbillede vises på tv'et - Men når jeg så fx afspiller en film i VLC media player, og trækker afspilleren ud til højre - så den ryger over på den store skærm (det store tv) som burde kører den opløsning som det tv nu kan.. Det kan dog godt være denne gammel bærbar er begrænset - og ikke kan yde større opløsning - på trods af det er til en ekstern skærm.

Men den må da kunne finde noget der er bedre end de der lave 4:3 opløsninger. Således at jeg ikke har en lille firkant på tv'et (svarende til et 4:3 tv) hvor billedet vises - og resten er sort..


Jannickhardt
 
Newbie
Tilføjet:
28-10-2012 18:01:22
Svar/Indlæg:
8/3
Og det der med windowstasten + p, virker skam fint. Jeg kender til genvejen. Men hvorfor vælge "kun projekter" udvid skærmen, fungere normalt fint? Men nu har jeg prøvet begge dele.. Ingen forskel.. Stadig kun 4:3 opløsninger der er at vælge imellem. Det irritere mig :)


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2012 18:02:47
Svar/Indlæg:
3671/66
Okay, så er jeg med.

Hvilke specifikationer har den, eller årgang ? Det lyder for mig som en hardwarebegrænsning. De ældre Intel-grafikkerner egnede sig knapt nok til meget basale opgaver.


Jannickhardt
 
Newbie
Tilføjet:
29-10-2012 16:46:37
Svar/Indlæg:
8/3
Det kunne desværre nok være tilfældet. Jeg ved ikke lige om det er det. Der er tale om en IBM Lenovo Thinkpad T60, 1.83ghz core2duo, 2.5gb ram og intel grafik..

Kunne godt forestille mig jeg ikke kan få den til at give mig en fuld hd opløsning. Men om ikke andet bare en widescreen opløsning frem for de 4:3 opløsninger den nu viser? Ser ikke så godt ud når man afspiller en film at den lige viser et fint udskåret 4:3 billede i den store 40' skærm.

Den klarer fint fuld hd videoer, når de afspilles på selve bærbaren, men samme problem med opløsningen når det skal videreføres til et større widescreen tv.