God aften. Lige et spørgsmål: Når jeg åbner og markerer alt på mit C drev får jeg besked om, at der er brugt 36,5 GB. Men i "Computer" i oversigten står der, at der er 49,4 GB ledig af 111 GB. <det giver jo en dif. på 25 GB som jeg ikke lige kan regne ud hvor er?
Når du markere alt og højre klikker og trykker egenskaber vil du kun se de markerede filer. Har du ikke gjort sådan at du kan se skjulte filer og mapper vil disse ikke blive markeret, selvom du markere en hel mappe med nogle skjulte filer.
Og det skulle ikke undre mig hvis windows også har nogle skjulte skjulte filer, som du bare ikke må se selvom du ikke viser skjulte filer og mapper.
Gå ind i en explorer, tryk "ALT" tasten --> vælg "tools" --> "folder options" --> under fanen "view" vælges "show hidden files, folders and drives" og fluebenet fjernes i "hide protected operating system files (recommended)".
Tjek igen, så skulle det gerne komme noget tættere 🙂
Nu bruger jeg altid windows på Engelsk, men det burde være rimelig let at oversætte menuerne til dansk 🙂
det mest sandsynlige er som #3 siger at hibernation fylder godt (samme størrelse som din mængde af RAM), pagefil (alt efter indstillinger over 1½ gange din ram mængde) hertil kommer windows repair/rollback service som gemmer en kopi alle vigtige filer i dit windows system, hvilket igen kommer an på hvor tit du opdaterer især drivere (men op mod halvdelen af størrelsen af windows mappen efter 1 års tid)
#5 Hibernation fil: når din computer går i dvale, bruger den denne fil til at lave en præcis kopi af dit windows som det kører lige nu, selv når filen ikke er i brug er der reserveret plads til den, netop pga. den skal kunne udføre opgaven selv hvis du har fyldt dit drev helt op.
Page fil: dette er Windows egen eksterne ram fil. faktisk vil jeg påstå et levn fra fortiden som burde være afskaffet på nuværende tidspunkt. Windows bruger denne fil til hvis du har brugt tæt på alle dine ram, så kan den tage de dele i rammen som du ikke bruger lige nu og ligge ud i filen så du får mere ram til rådighed.. men selv med 12 GB hvor man kun bruger 1-3 GB, så er denne fil alligevel i brug. alt efter hvilken windows du benytter dig af, så optager den enten kun den plads den har brug for, mens nogle tager 1½ gange din ram mængde.
med hensyn til repair/rollback: disse filer er skjult fuldstændig og vil ikke kunne ses fra windows egen mappevisning, du vil som du gør nu se en forskel i hvad der er synligt i mappen og hvor meget der er brugt i alt.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DeXTRoNiaN d. 03-11-2012 08:59:59.
i Win7 kan man ikke deakivere pagefil, windows opretter den selv, når den ikke ved hvor den skal placeres
hiberfilen kan godt deaktiveres, men så er det slut med at smide den i dvale
I Windows 7 kan pagefile godt slås helt fra.
og til OP: Hibernation slår du fra ved at gå ind i cmd og skrive powercfg -h off - så kan du dog ikke bruge dvale mere (hvor den gemmer det hele på harddisken og lukker ned) men slumre virker stadig (hvor den gemmer det i ramene)
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kosire d. 03-11-2012 16:54:55.