Backup - windows eller 3.partsprogram?

Diverse d.  03. november. 2012, skrevet af Burgurne
Vist: 1443 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2012 23:13:38
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hejsa.
Efter jeg har fået installeret windows 7 som UEFI, så dur Ghost ikke mere, da den kun kan lave backups af partitioner, og ikke en komplet SSD. Med en UEFI installation er der jo (mindst) 3 partitioner, 1 med windows 7, en som kan ses i diskmanegement og den sidste som KUN kan ses i diskpart i en cmd-prompt.
Så hvis jeg vil lave en backup af HELE SSD'en som indeholder dette, er det OK at bruge Windows 7's eget backup-program? Eller vil det ikke være nok til at reetablere SSD'en komplet?

Hvis ikke, hvilket program kan så dette? jeg har prøvet en prøve version af acronis true image 2013, men jeg er ikke helt sikker på dette program får det hele med, da det desværre også kun kan se 2 partitioner på SSD'en, og intet sted kan jeg bare vælge den fysiske SSD (eller harddisk). Jeg kan vinge SSD'en af ja, men der kommer (tilsyneladende) kun de 2 synlige partitioner med i dette backup.

Andre der har erfaringer med UEFI og DREV-backup, altså et program, hvor man IKKE vælger C:, D:, osv, men derimod Harddrive 1, harddrive 2 osv.

Da jeg godt kan lide at prøve alle mulige og umulige drivere, reg-optimeringer og custom-inf installationer, sker det, jeg må reetablere hele windows. Jaja, hvis det er rigtigt man lærer af sine fejl, så har jeg nu en MEGET lang uddannelse 🤣
groundz
 
Superbruger
Tilføjet:
04-11-2012 10:57:10
Svar/Indlæg:
196/10
nu ved jeg ikke hvilken version du bruger af norton, men jeg selv bruger norton 15.01, hvor jeg har lavet en boot cd og tager og laver backup'en via den. Der kan jeg fint se alle de partitioner du snakker, også den der "kun" kan ses i diskpart


voluptas
 
Superbruger
Tilføjet:
04-11-2012 11:05:02
Svar/Indlæg:
91/33
Hey.

For netop af samme grund købte jeg denne her

http://www.dustinhome.dk/produ...

Den er godt nok til 2.5"hd men den kloner på kryds og tværs. man vælger bare source og destination i programmet
den kloner også boot

og den kloner hele harddisken alle partitionerne.
Så når det galt for mig kloner jeg bare tilbage igen, og det er den mest holdbare løsning jeg endnu har prøvet.

Det bliver nok lidt dyrer hvis man skal klone op i 3.5"hd, men det er det værd 100%


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af voluptas d. 04-11-2012 11:06:38.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2012 16:04:57
Svar/Indlæg:
5874/1287
#1 Jeg bruger også Norton 15.01, og kan også lave backup af de 3 partioner, men den kan ikke lave en full restore. Ja, jeg har prøvet, men PC'en kan ikke boote efter restoren. Restorede så med Windows eget backup program, og det virkede næsten. Måtte dog også her køre en automatisk rep af boot før den ville.
Problemet er, tror jeg, at det ikke er nok at restore de 3 partioner, der skal også noget restore af GPT-boot-blocken og/eller partiontable.
Har nu prøvet en version af Farstone Total recovery, og den fungerer lige som Windows eget, dvs der skal en automatisk rep til ved første boot efter restoren.

Jeg tror jeg opgiver dette UEFI-bios indtil videre. Det giver vist ikke rigtig nogen fordele, men kun en del ulemper. Nogen der kan beskrive evt. fordele?


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
04-11-2012 22:33:50
Svar/Indlæg:
2470/41
CloneZilla.