-> #0
Den kan levere 500 Watt men vil, alt efter effektivitet, trække mere fra stikkontakten ved fuld pres.
Hvis den eks. er på 80 % ved maks. belastning, vil den trække 625 Watt fra stikkontakten.
Er den på 90 % ved maks. belastning, vil den trække ca. 556 Watt.
Er den 100 % ved maks. belastning, ja så vil den trække præcist 500 Watt, da intet går til spilde i form af konvertering og varme 🙂
Så ja. Den vil levere 500 Watt.
Det er også derfor, at det er misvisende når folk siger, at deres computer suger eks. 600 Watt fra stikkontakten. I virkeligheden, siger det ikke reelt noget om computerens strømforbrug, men hvor meget (potentielt) strømforsyningen spilder af energi.
En anden faktor folk ofte går galt i, er TDP. TDP siger intet om strømforbrug, da det er relateret til chippens/enhedens varmeafledning. Det svarer til at sammenligne temperaturen på bilers udstødningsgas, og derudfra sige noget kløgtigt om benzinforbruget (hvis det giver mening? Ved ikke det store om biler 😳 ).
Hey!
Jeg skal bruge en ny PSU. Og vil lige i den forbindelse høre hvor meget ekstra i mener jeg har brug for.
Jeg ved at i andre tilfælde med lignende udstyr holder selv kvalitets grej ikke helt hvad det lover,
Eks. Kan jeg nævne at jeg flyver med modelfly med elmotorer, har nogle ladere som er opgivet til at kunne afgive 20 Ampere maks., men hvis jeg lader med 15 ampere bliver de ekstremt varme, og vil sikkert brænde af ved 20 amp. Samme er gældende ned strømforsyningerne til ladene, køb altid en der kan levere 10 ampere mere end hvad laderne kan levere i maks. belastning.
Altså kan en kvalitets PSU som eks. Corsair 500Wat levere nok til mit system, som jeg har målt til at bruge 390 watt ved maks. belastning (3d rundering og et program der belastede GPU 100 %)?
Venligst
Per
Tak for svar og link, spændende læsning,
jeg må indrømme at det også vil være yderst sjældent at den vil blive belastet 100 %,
ved rendering i 3DS brugte den ca. 190 watt, så startede jeg et burn in gpu testprogram (ka ik huske hvad det hed) så steg den lige med 200 watt(MSI GeForce GTX 275 896MB) jeg er ikke gamer og ved derfor ikke hvor meget hardcore gaming belaster kortet?
det vildeste er hvis min knægt spiller counterstrike source,
men jag kan forstå at en 500 watt burde være nok, og hvis jeg skal have lidt mere grej i, og vil være sikker så er det 600watt,
Er det rigtigt forstået at forskellen på kvali/dyre PSU og billige som regel er holdbarheden, og måske også at de ikke holder hvad de lover ydelses messinget?