#5 Til rent spilbrug, så er du (prismæssigt) bedre stillet med en i5 end med en i7. Der er alligevel ikke nogle (SVJV), spil der understøtter mere end 4 kerner alligevel, og en i5 3570K kommer nemt op på 4,2 - 4,5 Ghz på luftkøling (dog ikke default køler, men en til 200-400kr kan gøre det. Jo mere stille jo dyrere). Og så er den endda væsentligt hurtigere end din nuværende CPU clock for clock. Min egen larmer mindre end konens bærbare PC selv når jeg volder den med 4,4 Ghz på alle 4 kerner med SuperPi i ganske lang tid, og så hård er der ingen spil der er.
Hvad opløsning kører du med? Er det 1920x1080/1200 bør dit grafikkort kunne følge med, så længe du holder dig fra de højeste settings.
Mit forslag til en gamer PC (uden grafikkortoptimering) er:
Core i5 3570K samt en god luftkøler.
Et rimeligt billigt mobo med Z77 chipsæt (jeg kender ikke dine behov for antal diske, WIFI osv, så find et mobo der passer dig. Faktisk alle mobos kan få denne CPU op på over 4,2 Ghz, så lad være med at gå efter de dyreste)
Dine 2 ramstænger 1600Mhz er rigeligt fine. Meget sjældent ser jeg min (ved gaming) nå over 50% ramforbrug (jeg har 8 Gbyte), og om din ram kører 1333, 1600 eller 2400 mhz ved gaming er (næsten) ligegyldigt. Det svageste led er et andet sted.
En anden ting der i nogle spil er helt ligegyldigt, men i andre har en betydning for fps, er din lyd. Bruger du onboard lyd, eller har du et "rigtigt" lydkort? Specielt med en "sløv" cpu som din, vil der være forskel ved onbord lyd kontra lydkort mht fps (der vil altid være forskel i lydkvaliteten!)