Jeg læste lige dette hvor der skulle være rygter om at Intel Broadwell bliver en BGA pakke - dvs hvor CPU'en bliver loddet på bundkortet og derved er det ikke muligt at opgradere CPU længere ! -det håber jeg godt nok ikke 😢 http://www.tweaktown.com/news/... .99
Opbyg et monopol, for derefter at udnytte det. Der er ikke så meget nyt i, at forretninger søger at maximere profit, og minimere konkurrenter i så stor udstrækning som muligt.
Men jeg vil nu stadigvæk se det, før jeg tror på det 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TheReazepter d. 27-11-2012 12:59:18.
Jeg tror, at hvis AMD ikke var så langt efter Intel, så ville Intel ikke engang overveje det. De vil ihvertfald lade det være op til forbrugeren at bestemme om de ville vælge LGA eller BGA. Men nu kan de optimere deres egen fortjeneste måske uden at miste kunder, fordi alternativet ikke kan følge med i ydelse.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af VojenZ d. 27-11-2012 13:39:56.
Umiddelbart betyder det nok ikke så meget, set i det store perspektiv. Jeg tror at 98% af dem der køber en computer ALDRIG skifter CPU'en. Jeg tror ikke det er noget intel gør af lyst, men af nød. De er nød til at have en mere effektiv montering for at kunne have så lav spænding/spængingstab som muligt. Hvis man kører på 0.5V er det meget hvis der er et vdrop på 0.1V over en pin, det er ikke helt urealistisk hvis ikke monteringen er helt korrekt. Allerede da vi gik fra 775, til 1156 og så til 1366 har der været problemer med monteringen. Vi gik fra at presse CPU'erne ned med køleren, til at have en metalmontering der tvinger cpu'en ned i pin'sene i soklen. Jeg tror at når vi kommer over 2011 pins bliver trykket per pin for lavt til at det er fornuftigt/muligt at selv påføre det rigtige tryk, uden at ødelægge cpu'en/soklen. Så det er nok den eneste mulige løsning at lodde det fast. Det er så ærgerligt at hvis det er sådan det bliver bliver diversiteten af motherboards sikkert mindre 😢
Nok ka' det være, at Intel fremstiller mere højtydende processorer, men prisen taget i betragtning så er AMD heller ikke så ringe endda. Tror ikke at Intel ka' slippe afsted med det 'stunt' uden at forbrugerne giver dem et rap over fingrene, ved at vælge AMD fremfor Intel.
Det ku' også tænkes, at Intel har kalkuleret sig frem til at AMD vil følge trop?
Men lad os nu se når vi kommer så vidt til lanceringen af Haswell.....og hvad AMD har i posen til den tid.
Som tillæg til #6, så skal Intel da ikke lave samme brøler, som da de lancerede 1155 med 6x serien af deres chipset. Det ville klart gøre det endnu dyrere, hvis cpu'erne er loddet fast...
Nyheden eller rettere rygtet om, at Haswell meget vel kan blive den sidste udskiftelige CPU fra Intel har floreret et stykke tid på nettet. Om det så bliver en realitet er spørgsmålet. Jeg formoder, at det bliver en realitet.
Som #6 er inde på udskifter mange ikke deres CPU, men kører ofte med den samme model i et par år, hvorefter så mange vælger at skifte motherboard + cpu mm. eller simpelthen investerer i en helt ny computer.
Derudover ser man også flere og flere producenter satse på mindre løsninger. Det vil her være til fordel, at CPU'en bliver loddet fast, dvs. anvende BGA. Hermed skal de producenter der satser hårdt på bærebare løsninger ikke bekymre sig om standarder og sokler.
Endvidere bliver det spændende, hvordan producenterne af motherboards vil reagere. Ser de en fremtid med at levere motherboards til Intel-platformen?
Hvis Intel vælger BGA - kunne man så ikke forestille sig, at de vil anvende deres egne motherboards?
Bliver det tilfældet, at Intel vælger BGA åbner det måske en mulighed for AMD. Det kræver, som jeg ser det, at AMD vælger at beholde nuværende arkitektur med at kunne udskifte CPU.
Jeg vælger dog her ikke at komme ind på, at AMD er faldet bagud af dansen og det kræver en helt ny CPU fra deres side. Vælger blot at fokusere på, at det åbner muligheder, hvis Intel vælger at gå over til BGA.
Men på den anden side kunne det måske tænkes, at Intel beholder LGA2011 platformen eller fornyer denne? Dette stemmer ligeledes overens med #6, at langt de fleste mennesker ikke skifter CPU. Kort sagt BGA til målgruppen der sjældent/aldrig skifter CPU samt til mobile løsninger. LGA2011 eller nyere til entusiasterne.
Hermed vil motherboardproducenterne ligeledes se en fremtid med at producere motherboards til Intel-platformen.
Men en ting er sikkert bliver BGA en realitet bliver det spændende at se, hvordan tingene udarter sig.
Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Fluz d. 27-11-2012 15:59:41.
jeg tænker lidt at det er lige meget, langt de fleste gang, så køber man jo af lige vel både CPU og bundkort af sammetid, så er det vel lige meget om man skal købe cpu og bundkort hver for sig, eller sammen i en :)
#13 Ja både og, som jeg ser det. En del skifter CPU og bundkort når det, hvorimod andre blot skifter CPU fordi deres motherboard understøtter nyere CPU'er.
Men ved BGA - bliver det således, som du også nævner, at man så investerer i ny CPU og motherboard på en og samme tid.
Spørgsmålet bliver vel så, hvor meget folk vil brokke sig over det. En ting er at brokke sig, men hvis det er vilkårene - så er den jo ikke længere.
Men som jeg skrev tidligere kunne man så ikke forestille sig, at Intel valgte at beholde LGA2011 eller nyere udgave for entusiasterne?
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fluz d. 27-11-2012 16:11:39.
Jeg kan godt se det fra begge sidere, jeg tænker bare at langt de fleste, (syntes jeg har hørt engang at det kun er få % af verdens computer, som fx os her på hwt, hol osv, vi udgøre, altså os med ret store / hjemme bygget computer)
så altså de få % som gør det, så kan jeg godt forstå intel ikke kun kan tænke på os :)
#17 Jeg er helt enig i din betragtning. Set fra Intels perspektiv kan jeg sådan set også godt følge dem.
Men mit spørgsmål er så stadigvæk om de vælger at beholde LGA2011 til entusiasterne.
Men i bund og grund bliver det blot, at man investerer i CPU og bundkort, som du ligeledes skrev, på en og samme tid.
Men det kan ligeledes, som jeg nu efterhånden har nævnt nogle gange, skabe mulighed for AMD. Det afhænger selvfølgelig af deres udspil.
Derudover bliver det spændende mht. til motherboard producenterne. For kan det, ligeledes som tidligere nævnt, ikke tænkes at Intel anvender egne motherboards.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fluz d. 27-11-2012 17:03:13.
Kunne det ikke tænkes at det bliver i samme stil som med grafikkort?
At Intel sender de forskellige CPUer ud til bundkortproducenterne som så laver deres egne boards og selv lodder dem på. Så køber man bare et bundkort med den CPU på man vil have og så er det vel meget simpelt? Jeg ser det nu ikke som den store irritation og man slipper for bukket pins og den slags 🙂
Tænk på at med grafikkort er det det nøjagtig samme og der kan RAM ikke engang skiftes 😉
Nu ved jeg ikke om du har fået den opfattelse, at jeg skulle være irriteret over denne udvikling. Det er nu ikke tilfældet. Jeg ser mange fordele ved det.
#21 Det er jo en smagssag, nu er det jo ikke sådan, at det hele bliver loddet sammen. Det er CPU og bundkort.
Endvidere er der vel ikke kommet en klar udmelding om BGA udfaser alle de andre arkitekturer. Spørgsmålet er om de ikke beholder en løsning, hvor det er muligt at skifte CPU.
Derudover er der stadigvæk AMD. Ingen ved hvad deres udspil bliver.
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Fluz d. 27-11-2012 17:43:24.
Netop, CPU og bundkort kombineret er slemt nok. Hvis jeg kender Intel ret, så bliver det ikke muligt med et billigt bundkort og en kraftig CPU. Næh, skal man have en øvre-middelklasse CPU i fremtiden, så skal man nok også have et voldsomt dyrt bundkort oveni. Det er jo netop fordelen ved den nuværende model - man kan vælge et dyrt bundkort til en billig CPU og omvendt. Mon ikke de "harmoniserer" det forhold, til gene for mange af os?
#28 Så kunne man jo lige så godt køre med cloud-computere, hvor det eneste du skal have hjemme er skærm, tastatur og mus. Resten kan så være kolosalle dataanlæg der står og snurrer, hvor du så lejer dig ind på en given hastighed/ydelse.
#26 Et bundkort kan jeg også sætte en stopper for at CPUen kan yde sit bedste overclock, så hvis det bliver sådan over hele linien, så bliver det at finde en golden chip der sidder på et ordenligt motherboard jo ufatteligt svært, medmindre de binner dem 😲
fra #12 "Hvis Intel vælger BGA - kunne man så ikke forestille sig, at de vil anvende deres egne motherboards?"
tror jeg aldrig ville komme til at lykkes da det om noget går mod alle regler om konkurrence (intel cpu kun på intel mobo)
jeg tænker lidt at det er lige meget, langt de fleste gang, så køber man jo af lige vel både CPU og bundkort af sammetid, så er det vel lige meget om man skal købe cpu og bundkort hver for sig, eller sammen i en :)
køber du også altid cpu og mobo fra samme producent? 🙂 det er nok mere det spørgsmålet skal være. spøg til side..
#19 du har helt sikkert fat i noget. eneste problem jeg ser ved den løsning er "forecast". hvor mange enheder skal mobo producenterne lave af hver serie med hver pcu? eks. Asrock Q99 extreme89 (for at være fremtids sikret 🙂 ) 10.000 med en serie cpu 50.000 med en anden osv... det kan komme til at koste knapper.
som jeg har forstået det så kommer der ingen Haswell til LGA i denne omgang(2013) men som BGA til tablet/oem markedet. hvilket ville være en god ide imo da færdigbyggede systemer efter min viden sjældent bliver opgraderet. og så i 2014 kommer Haswell som 2nd generation til desktops/entusiast marked.
håber vi "nørder" også i fremtiden kan komme til at samle vores egne systemer og bukke et par pins i ny og næ 🤣 ja det er ikke kun nybegyndere der gør det!
mht AMD vs Intel så ser det ud som om at AMD har fjernet Steamroller fra deres roadmap -forhåbentlig kun for at udskyde den eller rette op på det nederlag de fik med Bulldoser- hvilket vel giver Intel "frit spil" til at gøre næsten hvad de vil?
har selv AMD og har haft siden min 120Mhz intel døde, for mange år siden, og det bliver jeg nok ved med da Amd logoet imo er meget federe end intels 🙂 dermed ikke sagt at min næste pc ikke bliver intel... 2014 er laangt tid at vente på en amd cpu der forhåbentlig kommer til at sparke intel r*v...
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af n3z4 d. 28-11-2012 00:27:40.
Jeg er klar over, at der er og kan være lovgivning ang. konkurrenceforhold. Men kan umiddelbart ikke se det skulle være ulovligt i dette tilfælde?
Tror du misforstod martinbg. Det var ikke i relation til det jeg havde skrevet. Han pointerer blot, at det er lige meget om man skal købe bundkort med cpu installeret. Det være sig hvilken som helst bundkortproducent.
Det er spørgsmålet - jeg formoder, at de beholder en arkitektur, hvor det er muligt at skifte CPU. Og som jeg tidligere har været inde på, så tror jeg, at BGA løsningen er forbeholdt mobile løsninger, samt til markedet for det segment, der blot køber en computer uden at skifte CPU.
Som jeg ligeledes tidligere har været inde på, bliver det spændende at se/følge dette.
Svaret blev redigeret 7 gange, sidst af Fluz d. 28-11-2012 01:07:24.
Det er vil bare en generation af uvl og andre low power cpu\apu der kommer men der kommer vil andre ud med mere power til dem der skal game og lave billede\videoredigering?
Jeg forstår heller ikke problemet. 99,9 % af brugerne skifter alligevel bundkort, når de skal have ny computer, og entusiasterne ditto, når Intel lancerer en ny CPU og tre forskellige sokler.
Derimod, kunne jeg godt forudse nogle problemer mht. RMA, og OEM licenser - men det gælder ikke den garvede bruger. Mere Hr. og Fru Jensen, der ikke ved, at deres OEM licens bliver "ugyldig" når de skifter bundkort. Håber på, at Intel, producenterne og Microsoft har tænkt så langt.
... det har de så nok ikke.
I en tid, hvor man kan overclocke fra Windows, uden genstart og loddekolbe, opdatere sin BIOS og endda have to af dem, samt færdigpakkede vandkøleløsninger - så kommer en sådanne løsning ikke som den store overraskelse.
#34: Jeg kan nu godt se et problem. Jeg kan godt være interesseret i et rigtig stærkt CPU, men jeg er ligeglad med om bundkortet har 14 SATA udgange, Thunder-something - der skal jeg blot bruge det mest basale. Det er her fleksibiliteten mellem ønsker og behov jo har været godt.
Nu kan Intel og bundkort producenter jo bare "tvinge" prisen op - skal du feks have den bedste CPU skal du have alt det ekstra gøjl med som du aldrig kommer til at bruge uanset hvad. Jeg er bange for at det bliver low-end + low-end, mid-end + mid-end og high-end + high-end uden at kunne kombinere det.
Noget andet jeg tænker på, hvis en bundkort med indbygget CPU futter at... hvad sker der så med CPU'en hvis den stadig er funktionel ? bliver den bare loddet af eller ryger en funktionel CPU på skrotpladsen ?
#37 AMD har længe kørt modsatte vej af Intel. De har haft mulighed for have et gammel bundkort og en ny Cpu uden behøvede skifte bundkort. Strategien holder bare ikke i længden, når man vil have usb 3 og sata 3. dit bundkort er bygget til ver 2. Så skal du ud skifte bundkortet ud. Den eneste fordel ved det er man kan genbruge ens cpu igen. Hvis man ønsker et nyt bundkort.
Jeg ved ikke hvad AMD smider ud. Jeg mindes, at de har givet lidt op til Intel på et tidspunkt. Jeg ved ikke om de satser på highend.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 06-12-2012 10:15:27.
Intel har dementeret det officielt: Det rygte har Intel nu besluttet at dementere.
"Intel remains committed to the growing desktop enthusiast and channel markets, and will continue to offer socketed parts in the LGA package for the foreseeable future for our customers and the Enthusiast DIY market," sagde Daniel Snyder fra Intel til Maximum PC. "However, Intel cannot comment on specific long-term product roadmap plans at this time, but will disclose more details later per our normal communication process."