bsod problem

Bundkort / CPU d.  02. december. 2012, skrevet af hoffer666
Vist: 1747 gange.

hoffer666

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 22:17:53
Svar/Indlæg:
482/146
Hej der ude, jeg har et problem med bsod og det er at det kommer når jeg bruger min OS harddisk. Den nå kun til loadning af win7 så få jeg bsod men når jeg bruger en gammel harddisk på 80gb er der ingen problemer. MB er helt nyt.
Mine 2 andre harddiske som den melder bsod på er på 500/1000gb
hvad skal jeg gøre ???
Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 23:27:23
Svar/Indlæg:
5874/1287
Du kunne starte med at skrive hvilken error-code din bsod giver.
Et gæt kunne være, at din BIOS står til "IDE" i harddiskopsætningen, og at det passer til din gamle harddisk, mens din nuværende OS disk måske er installeret som "AHCI" i harddiskopsætningen. Prøv at kigge i BIOS om den kører IDE eller AHCI, og uanset hvad den står til, så sæt den til det modsatte (bare IKKE raid). prøv så dine diske igen og se om fejlen stadig er den samme.

hoffer666

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 23:30:15
Svar/Indlæg:
482/146
jeg når ik at læse da den genstarter, jeg har prøvet det som du skrev og hjalp ikke det er stadigvæk det samme.
mit MB er Zotac Z68-itx

hoffer666

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 23:34:12
Svar/Indlæg:
482/146
I min anden pc der kan alle hardiskene køre som OS, men ik i denne pc kun som slave

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 23:37:33
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvis du kan starte windows i "sikker mode" så slå det der automatiske genstart fra i windows, ellers er det korrekt som du skriver, at man ikke kan nå at læse koden, hvilket gør det næsten umuligt at fejlsøge på.

Kender ikke dit mobo, men jeg går ud fra, at OS-disken er sat til en af de interne controllere (kun såfremt der er ekstra sata-controllere på dit bundkort selvf.)

Den gamle harddisk der virker, er der installeret et OS på den?
Hvad er den disk for en, som du har OS på nu, og som ikke virker?

Du skriver dit mobo er et zontac, men i din profil står et gigabyte? Hvis du bare har sat et nyt mobo i, så skal du nok ikke regne med at kunne boote windows op uden en geninstallation, eller en reperation (kan nogengange udføres med windows 7 dvd'en)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 02-12-2012 23:39:38.

hoffer666

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 23:42:24
Svar/Indlæg:
482/146
jeg kan ik komme ind i fejlsikkeret, den gammle disk er der win 7 og den kører fint.
de andre er sata diske ca 2 år gammle og en ssd disk som heller ik vil starte

hoffer666

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 23:47:54
Svar/Indlæg:
482/146
det er sådan at det er min lille søsteres pc som jeg skulle prøve at lave for den gav hele tiden blå skærm, så jeg har prøvet og kunne ik finde fejlen så vi sendte MB til rma og fik så et nyt og nu gøre den det sku igen hmmm

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2012 00:04:35
Svar/Indlæg:
5874/1287
Åhh, nå ja, så er der jo mening med det.
Nu skriver du, at den heller ikke kan starte i fejlsikret tilstand på den OS disk som skal benyttes. Giver den så også BSOD, eller fryser den under indlæsning? (ved fejlsikret tilstand skriver den jo en masse oplysninger om hvad der indlæses på en "dos"-skærm, så måske her kan du nå at se, hvad det er der går så galt.

Men hvis mobo'et har været til rma, og I har fået et nyt, så har der jo været en fejl på det gamle. Det får mig så til at tænke på, om den OSdisk der ikke vil køre, er den installeret med det defekte mobo? Altså det som blev sendt til rma?

Nu må du lige rette mig, hvis jeg har misforstået noget her. Du har en OS-HDD (som jeg ikke ved hvad er for en) som ikke kan boote. Du har en ældre 80Gbyte HDD med windows 7 på som virker fint nok (kører den så i IDE eller i AHCI mode??)
De andre HDD'ere og SSD'eren du skriver om, skal de bare være tilsluttet for at den 80 Gbyte HDD ikke kan boote, eller er det først når der er tilgang til disse, at den genstarter?

En ting jeg ville teste som det første er, boot fra den 80Gbyte som virker. Slå "automatisk genstart" fra, så den vil vise en BSOD i stedet for bare at reboote. Sluk maskinen og sæt den OS-HDD i som IKKE virker, men (evt via BIOS) boot fra den 80Gbyte som VIRKER. Lykkes det, så prøv i windows at tilgå den OS-hdd som IKKE virker (kopier en eller anden ligegyldig fil til den), og se om der kommer en BSOD. Da auto-restart er fjernet får du så en BSOD-kode som du kan søge på i Google, og derved finde en løsning. Lykkes det ikke så prøv at skrive tilbage her hvad der gik galt, og hvor langt du kom inden det skete. 🙂