TDC Homebox DHCP tildeler samme MAC flere IP adreser ?

Diverse d.  03. december. 2012, skrevet af SBHT
Vist: 4293 gange.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2012 10:09:59
Svar/Indlæg:
812/133
Hej,

Jeg har et underligt problem, jeg ikke før er stødt på !

På mit arbejde har vi et nyt gæstenetværk, det er en VDSL forbindelse på 20/10, vi har fået udleveret en TDC Homebox med GUI adgang så jeg selv kan styre denne boks.

Det hele virkede fint, jeg har sat DHCP til at starte ved 192.168.1.10 op til 192.168.1.250 da vi har nogle enheder bl.a. accesspoints jeg ønsker faste ip adresser på...

Pludselig kunne ny enheder ikke få tildelt en ip adresse, hvilket jeg ikke kunne forstå da vi er 65 ansatte og det er ikke alle der benytter vores gæstenetværk, jeg vil skyde på at der er omkring 40 enheder på vores gæstenetværk, så der burde være 200+ adresser til rådighed!

Jeg finder så ud af, at den indbygget DHCP funktion i vores TDC Homebox tildeler flere ip adresser ud til samme MAC adresse, og det er ikke blot en adresse, det er så vidt jeg kan se 2-3 forskellige MAC adresser hvor den kan finde på at tildele hver MAC adresse flere ip adresser, den stopper først når alle 250 adresser er tildelt og den ikke kan tildele flere.

Hvad hulen sker der lige ?

Er det Homeboxen der fejler ?
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2012 12:35:33
Svar/Indlæg:
2246/14
Har du tjekket at du ikke har virus eller lignende ?
Du har heller ikke virtuelle maskiner der kunne lave pjat med det ? Eller drivere til Virtualbox/vmware/? der gør det samme ?
Har du prøvet at se hvad der sker på dit interface med wireshark ?
Har du prøvet at lave et større subnet, med feks 1024 adresser ?
Umiddelbart kan det også være et performanceproblem. Din homebox er sikkert dimensioneret til ca. 20 mennesker. Det kan være at den bliver overvældet, og istedet for at finde et match i MAC tabellen, bare opretter en ny host.

Jeg ville nok købe en ordentlig server/soekris/? hvis jeg skulle supporte så mange mennesker.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 03-12-2012 12:36:12.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2012 12:59:23
Svar/Indlæg:
812/133
#1 Det er jo blot et gæstenetværk med en ren Internet forbindelse, ingen server eller andet snask...

Det er sat op for at folk kan smide deres smartphone, privat bærbar osv. På dette netværk i stedet for vores firma netværk.

WiFi i vores homebox er deaktiveret, i stedet er der kablet ud til nogle 3600 kr dyre HP accesspoints der kan håndtere mange brugere 🙂

Men jeg har læst at det vist ikke er muligt at deaktivere DHCP i homeboxen ? og jeg kan heller ikke blokere for de få mac adresser som bliver ved med at få tildelt ip adresser.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2012 13:06:13
Svar/Indlæg:
2246/14
#2 så test med en ordentlig DHCP box.. Hvis i har AP's til små 4k har i også råd til en router til 2k... Et intel itx kort med en dual/quad cpu og 2x gigabit ethernet skulle snildt kunne gøre det (eller bare en soekris boks) med pfsense eller lignende. Hvis ikke det er dhcp boxen der er problemet, så kan du bruge pfsense til at debugge (de har ret gode logs). Ellers hvis du har en switch med monitor mode, eller en computer med 2 ethernet interfaces kan du bruge den til at kigge på trafikken (igen - wireshark er guld værd).
Det jo ligemeget om den nye router/dhcp box har en dynamisk ip på ydersiden.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2012 14:17:34
Svar/Indlæg:
812/133
#3 Okay tak, det prøver jeg 🙂

Morphos

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2012 14:18:49
Svar/Indlæg:
53/6
#4 Hvis forslaget fra #3 ikke løser dit problem kan du evt. prøve det som løste mit problem i sin tid da jeg havde samme problem som dig. Jeg nedsatte DHCP leasetime til 1 time og så forsvandt mit problem. Hvis leasetime står til flere døgn kan man nemlig godt løbe tør for IP'er selvom man burde have rigeligt fordi de ikke bliver sluppet af DHCP hurtigt nok.

Håber du finder en løsning på problemet. 🙂

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2012 14:44:33
Svar/Indlæg:
2246/14
#5 hvis ikke han kan slå dhcp fra kan han nok ikke ændre lease time ;)
jeg mener også at dhcpd normalt fjerner duplicates. Jeg har lidt på fornemmelsen at duplikaterne kommer når et device roamer mellem APs.
Ellers kan man assigne en 'statisk' adresse som dhcpd altid tildeler samme host..
http://www.culmination.org/200...
(se kommentaren fra slash, og fra Bobby)

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2012 14:51:49
Svar/Indlæg:
812/133
#6 Jeg har gjort det nu at de få MAC adresser som fik tildelt flere IP adresser, har jeg tildelt en statisk ip adresse i DCHP, og nu får den ikke tildelt flere en den ene.

Du kan godt være inde på noget at det sker i forbindelse med roaming mellem APs. Men det undre mig så at det kun sker for 3-4 enheder og ikke de resterene 36 enheder ?

Jeg undskylder mange gange, jeg kan rent faktisk godt slå DHCP funktionen fra ! Men jeg kan ikke blokere MAC adresser i homeboxen.

Desuden stammer de to MAC adresser fra iPhones og en MAC adresse stammer fra HTC android smartphone.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SBHT d. 04-12-2012 14:54:02.