-> #0
Hvis det er alfabetisk orden, efter efternavn, ville jeg skrive det først og så resten ind.
Eks.:
[Johnson][John][Johnvej 8][9999][Johnby]
Hvis det er efter fornavn, så sætter du fornavn først. Excel sorterer, efter den celle du vælger først. Så du kan, i princippet, godt (ud fra ovenstående) sortere efter fornavn - men så bliver vej, postnummer og by, stående hvor de er. Derfor ville jeg:
a) Rykke den væsentligste celle med, pågælende information, længst til venstre og sortere ud fra den.
b) Rykke rundt på (eksempelvis) fornavn og efternavn, hver gang der skal sorteres.
c) Oprette to ark:
Ark 1, er opstillet sådan, at jeg kan sortere mine væsentligste info.
Ark 2, er opstille sådan, at den præsenterer mine info pænest muligt.
Eksempelvis:
Ark 1 - sorterer efter efternavn:
[Johnson][John][Johnvej 8][9999][Johnby]
Ark 2 - sætter fornavn forrest:
[=Sheet1!B1][=Sheet1!A1][=Sheet1!C1][=Sheet1!D1][=Sheet1!E1]
Opstillingen er, for så vidt, ligemeget. Du kan nemlig rykke rundt på cellerne i ark 1, uden at det påvirker opstillingen i ark 2. Så du kan, bare taste løs, og bagefter ændre det i ark 1, hvis du nu hellere vil sortere efter postnummer. Ark 2, viser det stadigvæk (Excel ændrer det selv), rækkefølgen du bad den om i første omgang.
Så er der løsning d), hvor en eller anden har en smartere måde at gøre det på. Jeg har selv benyttet ovenstående, og det kan - ved første øjekast, måske virke omstændigt. Men hvis informationerne skal tastes ind manuelt, alligevel - så synes jeg at løsning c) er relativt simpel.
Skal gerne poste en video, hvor jeg viser hvordan jeg gør det (hvis idéen virker utydelig) 🙂