Excel - kan man få det til at lave alfabetisk orden, automatisk?

Diverse d.  04. december. 2012, skrevet af plokken
Vist: 4657 gange.

plokken
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
04-12-2012 20:19:40
Svar/Indlæg:
222/90
kan man få et Excel ark til at lave alfabetisk orden, automatisk?

f.eks. hvis man har et kundekartotek hvori man gerne vil lave alfabetisk orden og samtidig også skal kunne indtaste nye medlemmer hvorefter de ryger automatisk ind i listen under deres respektive pladser?

hvis dette kan lade sig gøre kan nogen så hjælpe mig med dette?
Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2012 20:24:16
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
er det ikke bare sortere efter alfabetisk orden ved navn.
Så skrive de nye navne ind efter følgene, så opdatere igen med alfabetisk orden.
Bare huske sortere efter rigtige række.
Du skal bare makere op de nye navne.
Jeg er ikke EXel ekspert, men måde jeg ville gøre det på.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 04-12-2012 20:25:56.


plokken
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
04-12-2012 20:55:47
Svar/Indlæg:
222/90
det skal jeg lige se om det virker.

jeg havde måske tænkt mig at man kunne oprette en celle hvor man indtaster navnet og trykker "enter" og derefter skulle det ryge ind i listen i alfabetisk orden


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2012 21:04:38
Svar/Indlæg:
5474/39
#2
Det andet tager 2 min mere...
det sortere automatisk hele rækken ned af.
Hvis du har sat til sortere rigtig.
jeg kører selv Office 2010 udgaven.
Jeg har ikke planer om 2013 eller Windows 8.

Det er første bogstav sortere efter.
hvis du vil sortere efter efternavn, så skal have efternavn først.
i stil med de gamle rapporter på Aalborg uni i Esbjerg.

Jeg vil smide Slade jule sang på. Det er jul.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 04-12-2012 21:07:44.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2012 21:33:42
Svar/Indlæg:
3385/80
Du kan lave det hele i visual basic som en macro. F.eks. at du skriver i en specifik celle, trykker på en knap og så flytter den selv celleindholdet over til de andre i kartoteket og sorterer dem.

Ikke specielt svært at lave - google kan vejlede dig langt af vejen.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2012 23:57:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis det er alfabetisk orden, efter efternavn, ville jeg skrive det først og så resten ind.

Eks.:

[Johnson][John][Johnvej 8][9999][Johnby]

Hvis det er efter fornavn, så sætter du fornavn først. Excel sorterer, efter den celle du vælger først. Så du kan, i princippet, godt (ud fra ovenstående) sortere efter fornavn - men så bliver vej, postnummer og by, stående hvor de er. Derfor ville jeg:

a) Rykke den væsentligste celle med, pågælende information, længst til venstre og sortere ud fra den.

b) Rykke rundt på (eksempelvis) fornavn og efternavn, hver gang der skal sorteres.

c) Oprette to ark:
Ark 1, er opstillet sådan, at jeg kan sortere mine væsentligste info.
Ark 2, er opstille sådan, at den præsenterer mine info pænest muligt.

Eksempelvis:
Ark 1 - sorterer efter efternavn:
[Johnson][John][Johnvej 8][9999][Johnby]

Ark 2 - sætter fornavn forrest:
[=Sheet1!B1][=Sheet1!A1][=Sheet1!C1][=Sheet1!D1][=Sheet1!E1]

Opstillingen er, for så vidt, ligemeget. Du kan nemlig rykke rundt på cellerne i ark 1, uden at det påvirker opstillingen i ark 2. Så du kan, bare taste løs, og bagefter ændre det i ark 1, hvis du nu hellere vil sortere efter postnummer. Ark 2, viser det stadigvæk (Excel ændrer det selv), rækkefølgen du bad den om i første omgang.

Så er der løsning d), hvor en eller anden har en smartere måde at gøre det på. Jeg har selv benyttet ovenstående, og det kan - ved første øjekast, måske virke omstændigt. Men hvis informationerne skal tastes ind manuelt, alligevel - så synes jeg at løsning c) er relativt simpel.

Skal gerne poste en video, hvor jeg viser hvordan jeg gør det (hvis idéen virker utydelig) 🙂


plokken
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
05-12-2012 13:36:06
Svar/Indlæg:
222/90
#5 jeg tor måske jeg fangede den men for en sikkerheds skyld kunne en video da være et lækkert værktøj hvis jeg får problemer :) så det vil jeg takke ja til


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2012 15:21:15
Svar/Indlæg:
2246/14
Det lyder som om at du vil lave noget der kunne (måske burde) ligge i en database.
Har du overvejet at bruge access ?
læs feks:
http://office.microsoft.com/en...

EDIT: eller libre office base (det er gratis)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 05-12-2012 15:21:53.


plokken
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
08-12-2012 18:01:25
Svar/Indlæg:
222/90
det ser super ud. prøver lige at se om jeg kan få det til at virke :D


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
08-12-2012 18:47:19
Svar/Indlæg:
2672/468
Det kan lade sig gøre i Excel vha. Macroer, men Access er den sikre vej at gå.


plokken
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
09-12-2012 01:46:21
Svar/Indlæg:
222/90
lækkert. mange tak