Opgradering af HP Z600 arbejdsstation med SSD

HDD/SSD/RAM d.  06. december. 2012, skrevet af Tz
Vist: 17949 gange.

Tz
Tz

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2012 18:00:06
Svar/Indlæg:
588/68
Hej

Jeg har fået lov af chefen til at spendere lidt penge på at opgradere min aldrende arbejdstation (ind til der skal investeres i en ny). Den er ca 3 år gammel og har følgende specs:

Navn: Hp Z600
-2 x E5520
-12 Gb ECC memory
-2 Tb disk (tror det er sas disk) (se min profil billeder for ydelse - avg read = 150 mb/s)
ATI FirePro v7750

Den bliver brugt til opsætning, simulering og analyse af CFD resultater (Pre and Post-processing). Det meste kritiske er pre- og post-processering da det er her jeg sidder foran maskinen og arbejdet med (venter på) den. Selve simuleringerne som gerne taget 5-24 timer, gøres om natten eller hvor jeg laver noget andet på min bærbar, så dette er ikke vigtigt i denne sammenhæng. Der gemmes relativt ofte (filer i størrelsesordnen 50-3000 mb) både komprimerede "archives" og alm filer. Jeg åbner og lukker de forskellige programmer måske 10-50 gange i døgnet. Åbner jeg f.eks. "Ansys CFD-Post" som jeg bruger til at analysere simuleringsresultaterne med, tager det typisk ½-5 min. Er der nogen der har erfaringer i programmer som kan logge hvilket slags data der bliver læst skrevet (små, store, random etc) ?

Dvs. jeg søger en SSD eller måske 2 mindre i raid 0. Spørgsmålet er hvad der er smartest. Så vidt jeg kan finde ud af er der kun SATA 2.0 understøttet på bundkortet. Jeg tjekker lige i morgen på arbejde hvad der sidder af andet godt (indstikskort til eks. SAS).

-Men er det én ny disk på 240 Gb, eller er det 2 på 120 i raid 0 (andre forslag i samme prisleje?).

Typisk bliver de simuleringer som er gode gemt over på et andet filsystem hvor der tages backup, dvs. det er højst et par dages arbejde der går tabt hvis en disk fejler (ofte mindre). Det er self ikke optimalt, men det er sådan det fungere for øjeblikket.

Så vidt jeg kan finde ud af, så maxer SATA 2.0 ud lige under de 300 m/s.
- Spørgsmålet er så om det er noget jeg mærker noget til, eller kan det betale sig for mig at smide 2 stk i raid 0 ?
- Hvilken disk har i gode erfaringer med, hvis det skal være en med ordentlig garbage håndtering, god garanti og gerne medfølgende service software? Mit første indskud var en Samsung 830/840 ? Jeg har en Intel 320 SSD i min hjemme pc, hvilket også virker udmærket. 5 års garanti, udmærket service software. Kan almindelige konsumer harddiske overhoved holde til min behandling, eller må jeg gå til HP og betale 3-5000 kr for 150 Gb for noget de kan sige god for ?

Det skal lige siges at inden for et halvt års tid så regner jeg med at jeg har fået mig en ny arbejdstation, med redundans i harddiske, da vores nuværende system simpelthen er for dumt.

jeg har læst diverse almindelige review, men jeg håbede at der var nogen der havde lidt mere hands-on-erfaring eller andre inputs.

På forhånd tak

(Lige til info så har jeg en 1 år gammel HP probook med en 120 gb SSD, core i5, 4 Gb ram, og i post og pre-processerings programmer er den ca lige så hurtigt.)
Tz

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2012 18:40:32
Svar/Indlæg:
588/68
Fandt en super artikkel som gør mig en smule klogere. Der er ikke nogen særlig forskel på SATA 2.0 og SATA 3.0 hvis mit brugsmønster ligner det de har testet ved.

http://www.tomshardware.com/re...

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2012 19:03:45
Svar/Indlæg:
2246/14
Du kan måske bruge nedenstående til at se på hvad der sker når du kører en render.
http://www.petri.co.il/trouble... #

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2012 21:47:10
Svar/Indlæg:
588/68
Jeg vil lige prøve at give det et forsøg i morgen. Takker.

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2012 17:01:44
Svar/Indlæg:
588/68
Det analyse program siger ikke så meget i sig selv, jeg kan ikke rigtig se hvad jeg skal bruge tallene til, som windows generer (Se #2).

Er der ingen der har noget erfaringer ?

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2013 12:21:37
Svar/Indlæg:
588/68
Tråden her er oversat, ændret en smule da mit forkus har skiftet og indsat på www.cfd-online.com hvis nogen skulle have interesse.

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2013 14:14:17
Svar/Indlæg:
588/68