Jeg bruger Wondershare DVD Copy Pro til at rippe og derefter Handbrake til at batch-converte filerne til et iTunes-venligt format (jaja, had mig bare).
Der er en million måder at gøre det på, men h.264 (Mpeg4 container) er et formidabelt codec til at komprimere filmen, mens lyden blot kan ligge som AAC.
Men, for nemheds skyld, prøv at tjekke Netflix. Jeg er halvvejs i vores kæmpeprojekt "Rip alle film, og læg dem på NAS'en". Dels grundet tidsmangel, men også fordi, at en stor del af vores film også er i Netflix' database.
At rippe en DVD-skive, er ikke bare sådan lige til. Det kommer an på hvad du vil med det færdige format.
Min (bitre) erfaring er, at, skal du "bare" bruge selve filmen. Så kan det bedre betale sig at downloade den. Det er ikke helt i tråd med reglerne for ophavsretsbeskyttet indhold, men hvis jeg har valget mellem at omgå kopisikring, rippe og derefter konvertere - hvilket er en proces der godt kan tage tid, så downloader jeg bare filmen. Det er hurtigere, og så er det bare at smide dem over på NAS'en og se dem på vores AppleTV.
Som sagt. Det er nok en gråzone, men min samvittighed er ren, da jeg har købt filmen.
Derimod, skal du have en "DVD-oplevelse", som sad skiven i en afspiller, kommer det meget an på hvilken medieafspiller du gør brug af.
Plex/VLC (eksempelvis), kan godt håndtere menustrukturen, men formatet på DVD'er var ikke skabt til streaming (det er også derfor at ISO'er pr. definition er en træls container). Mange andre containers, er enormt afhængige af afspillerens evner - og da de fleste afspillere er lavet af laveste udbyder med de billigste chips, er det ikke dem alle som har muligheden for at læse menustrukturer effektivt.
Så, derfor:
- mit direkte råd til dig ville være, at prøve dig frem. Tag fra en film, en sekvens på 30 sekunder (evt. noget med bevægelse og stilstand inden for samme sekvens), og lav forskellige prøver. Se hvilke der ser bedst ud.
DVD-film, kan sagtens holde til at komme ned i bitrate, uden et synderligt tab af kvalitet. Mpeg2 er i forvejen håbløs, og de fleste kommercielle DVD'er er ligesom de fleste kommercielle CD'er - hurtigt fabrikeret.