-> #0
iOS kan godt snakke med Exchange - hvis nu I gør brug af eks. Sharepoint til aftaler, mails, etc.
Jeg ville være varsom med valg af løsning.
På ingen mulig måde, ville jeg overveje Android. Ikke af personlige årsager, men fordi der er alt for mange små kinks til at det ville fungere i undervisningen.
Omvendt, så findes der langt flere Apps til skolebrug, end til iOS, men ligesom så mange andre ting (iOS vs. Android), ville jeg mene, at kvaliteten er langt bedre ved iOS end Android.
Der er uendeligt flere fordele ved iPads, end så mange andre løsninger.
Nu er jeg bekendt med projektet i Odder (har en medstuderende som var i praktik dér), og ud fra de beretninger jeg har hørt, har det været en udpræget succes. Ikke mest fordi, at målet ikke var at bruge tablets i undervisningen, men fordi brugen heraf, reelt, kan fremme undervisning og læringen.
Jeg er selv enormt kritisk over for den slags (hele Didaktik 2.0 og Web 2.0 hypen), men med de rette Apps, et AppleTV og nogle iOS enheder, kan en tablet hurtigt blive altmulig-værktøjet i undervisningen.
Mit forslag til en konkret løsning er, at sætte en Sharepoint/Exchange op (har ingen anelse om hvordan det fungerer, men jeg ved hvad man kan bruge det til). Eleverne har deres mails, med password, som I kan sætte begrænsninger på (her tænker jeg eks. på tossede indkøb i App store).
Derudover, så kan man faktisk skæddersy en iOS-enhed, til undervisningssituationen, med kun de allermest nødvendige Apps.
Læringsdelen og erfaringerne, har de (så vidt jeg ved) ret godt styr på i Odder - men alle de teknisk/praktiske-detaljer, halter lidt.
Jeg har just været i praktik på en efterskole, hvor de netop gør brug af iOS-enheder i undervisningen. Men i stedet for at udnytte at de har en Sharepoint 2007 til at køre bag skolens netværk, sidder elevernes lærere og opretter Gmails til alle eleverne - ud over den obligatoriske skolemail de har.
Dobbeltarbejde, og pænt spild af tid - da netop integrationen med Sharepoint kunne udnyttes SÅ ekstremt godt.
Jeg antager, at det er til Realskolen? 🙂