DLNA? PC? router?

Media Center d.  14. december. 2012, skrevet af Burgurne
Vist: 19679 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2012 02:11:23
Svar/Indlæg:
5874/1287
Davs.
Gammel PC-gamer søger lidt info om det hersens nye DLNA-noget.
Forstået på den måde, at jeg nok snart skal købe mig en ny blueray-afspiller, og jeg har kig på en Panasonic. Den understøtter DLNA, så den burde kunne vise film fra min PC (som jeg har forstået det) på mit LAN. Jeg har en router, 3 PC'ere og fibernet. Men eh ... hvordan skal det forbindes, og skal der købes noget software til PC'en for det vil virke?
Jeg kunne tænke mig et netkabel fra afspilleren til routeren, så kan den og PC'en da "se" hinanden (tror jeg). Men hvad program skal køre på PC'en for det vil virke? 😳

Jeg er helt grøn på dette område, da bluray-film, surround og TV er i en kategori, og PC'ere, spil, routere og harddiske er i en anden kategori. Den lor.. blurayafspiller jeg har nu, understøtter fint filmafspilning via USB ... hvis USBkey/USBharddisk er FAT32 formatteret! :no:

Så en Panasonic der både kan læse en NTFS USB-key, og som (måske) kan vise film direkte fra min PC i DLNA, det må lige være sagen for mig.

Er her en flink person, som vil skrive en newbie-guide til hvordan man får det op at køre, og hvad der evt skal købes af ekstra ting (software, dingenoter mv.), så vil jeg være meget taknemmelig 🙂
freak_master

Redaktør
Tilføjet:
14-12-2012 02:52:08
Svar/Indlæg:
6368/477
Windows 7 køre med DLNA ved installation (kan slås fra). Det betyder at hvis du har en DLNA enhed der kan modtage en DLNA stream vil windows 7 kunne klare det out-of-the-box. Filen skal blot deles og så vil DLNA modtageren kunne se din computer over dit netværk og kunne stream dine videoer/musik/billeder/whatever.

Mit TV kan køre over DLNA og så min NAS med det samme jeg slog DLNA til, det samme med mine computere og telefon (HTC Evo 3D) kan jeg endda stream mine egne 3D film fra direkte til TV'et via WiFi.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2012 02:57:27
Svar/Indlæg:
5874/1287
Okay. Og hvordan slår man så DLNA til i Windows 7?
Kan den afspille en .iso-fil fra en rippet dvd/bluray? Kan den afspille en rippet dvd/bluray, hvis det ligger default mapper (audio_ts og video_ts for dvd)?
Eller hvordan virker det?

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2012 07:00:49
Svar/Indlæg:
2231/97
Hvilken model har du set på?

Sstv

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2012 11:21:13
Svar/Indlæg:
50/1
Jae OK, du er nok lige hurtig nok, Freak_Master.

DLNA er en protokol, og som er bredt opbakket fra alle tv-fabrikanter efterhånden. Selv har jeg kørt med DLNA i vel 6-7 år.

DLNA er en forkortelse for Digital Living Network Alliance, men du ser det også under andre navne. Det ska' jo være "smart", ikk' ...

Her er de mest almindelige navne:
DLNA
AllShare (Samsung)
SmartShare (LG)
Simple Share (Philips)
AirPlay (Apples version, der er ikke rigtig DLNA da det er en push-opløsning snarere end en pull-opløsning)

Og her kan du læse om hvordan du gør det:
http://www.flatpanelshd.com/fo...
http://www.dlna.dk/

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sstv d. 14-12-2012 11:37:51.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
14-12-2012 12:00:46
Svar/Indlæg:
6368/477

Okay. Og hvordan slår man så DLNA til i Windows 7?
Kan den afspille en .iso-fil fra en rippet dvd/bluray? Kan den afspille en rippet dvd/bluray, hvis det ligger default mapper (audio_ts og video_ts for dvd)?
Eller hvordan virker det?

Burgurne skrev d. 14-12-2012 02:57:27

Det kommer an på om din modtager kan læse denne type for medie. Jeg har ikke prøvet med mit TV med DVD'er, men .avi, .mkv og .mpeg filer virker ganske fint.

Testen af Z77N-WiFi der er kommet op i dag bruger jeg også DLNA til at stream Intel WiDi. Check WiDi afsnittet i testen:
http://hwt.dk/Test/39617/Gigab...

Det giver dig måske lidt mere indsigt i hvordan det fungerer.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 14-12-2012 12:02:34.

penol

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2012 19:41:45
Svar/Indlæg:
570/21
prøv denne: http://www.serviio.org .

Den er nem at bruge og så er den gratis. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af penol d. 14-12-2012 19:42:51.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2012 23:20:08
Svar/Indlæg:
5874/1287
Okay. Jeg troede Windows kunne det selv (i.flg. #1), men det er måske lettere at styre med denne?
Nu har jeg endnu ikke den nye Blurayafspiller (er først på lager d 20/12), så indtil næste weekend er det bare teori fra min side

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2012 23:52:01
Svar/Indlæg:
10398/435
Windows 7 kan afspille til DLNA ganske simpelt. Højreklik avi fil og vælg "Play To:"

Hehe, eller som denne nice video:
http://windows.microsoft.com/d...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Illuminati d. 14-12-2012 23:53:19.

Bossmann_dk

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2012 14:02:49
Svar/Indlæg:
463/25
hej hwt.
Er i samme båd som poster, har dog rodet med det i lidt tid nu ☹.
Har dog ikke kunnet finde noget "nemt" software der kører både mkv med embedded eller løse .srt subs og .iso , out of the box.
Prøvet med win media server, funker ikke med løse subs og iso ☹.
Prøvet med xbmc, kører som det skal på pc'en, men når tv'et skal læse fra mediaserveren, kommer der en ingen fil fundet, til trods for at alt kører smukt på pc'en.

Ved ikke om jeg bare er uheldig, men er der nogle der kører et fuldt setup, der funker.
Gerne noget godt software, købt eller gratis.

Har en ældre nas der kører smukt med mkv/løse subs, men den understøtter ikke iso. ☹

Håber der er en som lige kan nævne det rigtige sotware, så skal jeg såmænd nok finde ud af resten.

Bossmann_dk

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
15-12-2012 14:49:04
Svar/Indlæg:
6368/477
Den understøtter nok ikke ISO fordi det der afspiller ISO filen ikke kan læse den.

Jeg har et fuldt fungerende setup, og jeg gjorde... intet. Jeg satte mit samsung TV til via WiFi. Med det samme kunne jeg vælge min NAS og gennemse hvad der er der på via AllShare (DLNA) og afspille alt fra min NAS på mit TV, også med undertekster.

På alle bærbare, stationære eller telefoner der er på mit netværk kan jeg også afspille til mit TV, og dette er også out-of-the-box.

Jeg har intet opsat, skidtet virkede bare. Jeg har ikke prøvet med ISO filer, men jeg ved også at mit TV ikke kan afspille ISO filer, hvorfor det med sikkerhed ikke vil virke fra min NAS, da det så er TV'et der selv skal stå for afspillingen.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2012 16:38:41
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har en .iso på min PC, som er region A, og jeg kan ikke fjerne regionskoden med hverken AnydvdHD eller DVDfab.

Jeg kan afspille den i VLC-playeren, men hvordan får jeg VLC-playeren til at virke med DLNA?
Det er en Panasonic DMP BD220EG player.

Er det mig der fatter hat af det her, eller kan VLC ikke bruges sammen med DLNA? Hvis ikke, hvad kan jeg så gøre?