Ja, jeg har lige et spørgsmål hvordan jeg er stillet i forhold til garanti/reklamations ret på en reparation jeg har fået lavet.
Kort fortalt historien:
min bil ville ikke starte. Jeg ringer så til min mekaniker, som desværre ikke havde tid til at kigge på bilen, men jeg er meget afhængig af min bil, så vælger mekaniker 2 der har en lånebil til rådighed.
Fejlen viser sig så at være tandremmen der er hoppet. det siger mekaniker 2 så til mig. Jeg tager straks fat i mekaniker 1 og fortæller det, da han for 1 år siden havde monteret en tandrem på bilen.
Mekaniker 1 vil så selv lave bilen, og henter den ved mekaniker 2. (jeg betaler mekaniker 2 - 1.700 kr for at ha "kigget" på bilen) Mekaniker 1 finder så ingen fejl på tandremmen, og siger at der skal være en fejl før den er dækket under garantien. Hvilket jeg på ingen måde vil accepterer. Da jeg forventer en form for garanti da det kun er 1 år siden den er blevet skiftet
Mekaniker 1 kan heller ikke forklarer hvordan den er "hoppet" men understreger der ingen fejl er på det monteret.
Jeg har dog løst "problemet" for jeg har fået mekaniker 1 til at dække den nye tandrem der skulle på samt hans egen tid på bilen, samt ½ af udgiften til mekaniker 2.
Jeg er dog ikke tilfreds med jeg selv skal betale ½ af de 1.700 kr da jeg ikke mener det kan være mit problem at den reparation der er lavet for 1 år siden ikke virker.
Dog kan jeg også godt se det fra hans side, derfor blev det løsningen.
Men kunne da godt tænke mig at vide hvordan man reelt set står i sådan en situation?
Du kan på ingen måde kræve at mekaniker 1 skal betale for at tandremmen er "hoppet" af, syntes endda det er utroligt at han dækker halvdelen af regningen fra mekaniker 2 :)
Det er ret svært at løfte den bevisbyrde overfor mekaniker 1, da du jo på ingen måde nu kan bevise at det har været hans fejl..
Du skulle have ladet mekaniker 2 lave det, og have ladet ham skrive ned hvorfor den har været hoppet af.. Så kunne der måske have været en LILLE chance for at du kunne have krævet det fulde beløb fra mekaniker 1..
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stump1221 d. 18-12-2012 20:03:37.
Det er en garanti rep. En tandrem skal ikke hoppe en tand eller noget. At han så beteler dig halvdelen af diagnosen hos en anden mekaniker, fordi du ikke vil vente på han havde tid, skal du være glad for. At du ikke kan undvære bilen er ikke hans problem. Han skal heller ikke stille en bil til rådighed.
I bund og grund skal du være heldig med at han vil betale dig halvdelen.
Det der med reparation af biler er altid noget juks!
Efter min bil havde fået skiftet bagtøj var der støj fra differantialet.. Men det var der altså ikke før. Men det mener min mekaniker ikke kan være hans fejl.
Tjaaaaa. Den var der ikke før, og så længe han har den stående må alle kommende problemer for fisen da være hans - jeg har jo ikke gjort noget.
For havde det været en mobiltelefon, og den blev ødelagt yderligere ved reparationsstedet, ja så er det dem der har ansvaret.. Det er loven der siger det (ikke mig). Så jeg forstår ikke den regle ikke også dækker når det kommer til en brugt bil og en mekaniker.
Føler lidt et er samme tandpine. Det er som om at biler der går i stykker, kun kan være ens egen fejl 😕
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 18-12-2012 20:37:24.
Du kan på ingen måde kræve at mekaniker 1 skal betale for at tandremmen er "hoppet" af, syntes endda det er utroligt at han dækker halvdelen af regningen fra mekaniker 2 :)
Det er ret svært at løfte den bevisbyrde overfor mekaniker 1, da du jo på ingen måde nu kan bevise at det har været hans fejl..
Du skulle have ladet mekaniker 2 lave det, og have ladet ham skrive ned hvorfor den har været hoppet af.. Så kunne der måske have været en LILLE chance for at du kunne have krævet det fulde beløb fra mekaniker 1..
Ville selv som selvstændig på ingen måde lade en anden lave arbejdet for mig hvorefter jeg skulle betale. Du kan komme og vise mig selv problemet, så skal jeg nok tage stilling til det, hvis jeg ikke mener det er nødvendigt at foretage en rep (ville jeg nok mene der var i den her sammenhæng, en tandrem skal gerne holde et par år, vi holder os ihvertfald som minimum til 5 år hos de mærker vi arbejder med og gerne op til 10 år på nogle modeller)
Ellers kunne alle jo komme og kræve penge "fordi de har et problem som vi jo tydeligvis er skyld i" "du har skiftet min forlygte pære, nu virker min motor og gearkasse ikke mere, det må være jer, i har jo haft åbnet motorhjelmen her for 6 måneder siden" ^^ og det er ikke engang noget jeg finder på ^^ :no:
og til #0 problem, lyder mest af alt som den rem har været lidt for slap, eller du er gået et gear eller 2 for langt ned ved deacceleration
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 18-12-2012 22:05:15.
#1 - Det er mekaniker 1, der har lavet en fejl (monteret tandremmen forkert for løst eller hvad der lige er sket)... Men men men, du skal bare være glad for at mek. 1 vil betale halvdelen af din regning hos mek. 2.... Det er han på ingen måder forpligtet til!! Det er dit eget valg at du lader en anden mekaniker kigge på bilen, fordi du er så afhængig af bilen (måske du skulle bruge ham i fremtiden, hvis lånebil er så vigtig?). Du kunne have ladet mek. 2 lave hele lortet, og så juridisk kræve erstatning fra mek. 1. Men held og lykke med det :D Det skal helt sikkert rettens vej!
#4... Har du fået skiftet indmaden i bagtøjet eller hele bagtøjet??
Biler er anderledes. Begynder du at udskifte nye dele og sætte på gamle dele så kan det nemt medføre andre følge påvirkninger som reelt set ikke er mekanikerens skyld. Han kan blot anvise at de klogeste måske ville være at skifte det hele med nyt for at undgå at andre "defekter" kan opstå.
Efter 6 måneder skal du selv stå for at bevise at det ikke er selvforskyldt, hvis der ikke er gået 6 måneder er det butikken der skal frem med beviset om at det er selvforskyldt, hvis garantien ikke skal dække.
Da der er gået 1 år skal du bevise at det ikke er din kørsel der har forårsaget at din tandrem er hoppet et par tænder. Det er jo faktisk umuligt. Da vi samtidig snakker en sliddel på en motor, mener jeg faktisk at km også går ind, for så kan du jo ellers købe en helt ny bil og køre i den 24/7, så vil den jo også gå til ret hurtigt, eller småting vil ihvertfald starte med at blive slidt (bremser osv) og det kan du jo ikke forlange at få lavet på garantien.
Det er lidt anderledes med tandrem og biler. Der er faktisk garanti på tandrem i hele den periode fabrikken mener den skal holde. Typisk 80-100000km eller 3-4år alt efter hvad der kommer først.
Ok. Det var også sådan jeg ville mene var logisk. Altså at der var garanti på den rep.
Bilen kunne bare ikke starte. Men der var intet da jeg satte den. Jeg har nok kørt 45.000 km siden tandremmen blev skiftet sidste december.
Jeg er godt klar over at mekaniker 1 ikke kan gøre ved jeg kører til mekaniker 2. Men føler heller ikke jeg er gået bag hans ryg. Da jeg henvendte mig til ham først. Hvis han nu var på ferie i 3 uger. skulle jeg så bare vente på at han kom hjem. for en skade jeg ikke engang vidste var en garanti sag??
Som sagt er det hele blevet løst uden de store problemer. syntes kun det var fair han betalte halvdelen af regningen hos mekaniker 1.